Auta budoucnosti vám nedovolí řídit v opilosti a později možná ani řídit za střízliva

„Je z tebe cítit chlast,“ vám nemusí říkat jen rozladěný partner, ale za pár let tato slova možná uslyšíte i od vlastního automobilu. Asi do 5 let by měli mít výrobci aut k dispozici technologii, která zablokuje řízení vozu, pokud k volantu usednete s alkoholem v krvi. Tím to ale neskončí. Někteří prorokují, že lidem zakážeme řídit úplně, protože se stanou horšími řidiči než umělá inteligence.

Auta budoucnosti vám nedovolí řídit v opilosti a později možná ani řídit za střízliva
Auta budoucnosti vám nedovolí řídit v opilosti a později možná ani řídit za střízliva

Jízda pod vlivem alkoholového opojení není nikdy dobrý nápad, jenže výstražná oznámení a hrozivá videa s litry krve na vozovce zřejmě moc nezabírají. Proto se americký úřad pro bezpečnost na dálnicích (NHTSA – National Highway Trafic Safety Administration) jít na to jinak.

Kdo maže, ten jede, když nepije

Již od roku 2008 vyvíjejí technologie, které zabrání v nastartování vozidla, pokud se za volant posadí osoba s alkoholem v krvi. Jak vaše auto pozná, že jste si na oslavě narozenin trochu přihnuli, i když jste slíbili, že budete „dělat taxikáře“ ostatním? Pomohou mu hned dva typy šikovných senzorů. 

Senzory alkoholu v krvi řidiče nikdo neoklame

První je umístěn na palubní desce za volantem a pídí se po stopách ethanolu v dechu řidiče. Vydechovaný oxid uhličitý totiž vstřebává jiné množství světla než molekuly „ochucené“ alkoholem. Senzor díky analýze světelného spektra poměrně přesně dokáže rozpoznat promile alkoholu v krvi. 

Ukázka technologie, která zabrání jízdě pod vlivem alkoholu (video v angličtině)

Pokud řidič přesáhne zákonem stanovenou hranici, elektrické systémy se zablokují, a proto zůstane auto stát na místě. Druhý senzor najdeme na řadící páce nebo na tlačítku start/stop. Tento snímač zaměří infračervené světlo na špičku prstu, a hodnoty alkoholu pomocí světelné analýzy zjistí přímo z krve řidiče.

Alkohol za volantem může být minulostí za už za pár let

Oba dva systémy se zatím testují a podle amerického úřadu by se měly dostat k výrobcům aut v příštích pěti letech. Za novou technologii si motoristé samozřejmě připlatí.

Anketa

Víte, jaké vozidlo poprvé v roce 1899 překonalo rychlost 100 km za hodinu?

Cenu zatím nikdo nestanovil, ale výzkumníci předběžně počítali s 400 dolary, tedy necelými 10 tisíci Kč bez DPH. Podle modelů by se dodatečné náklady na výrobu mnohonásobně vrátily už do tří let, kdyby bezpečnostní systémy byly instalovány do všech nově prodaných vozidel.

Podle agentury třetinu dopravních nehod ve Spojených státech způsobuje právě jízda pod vlivem alkoholu. V České republice bylo toto číslo podle statistik Besip za rok 2013 podstatně nižší. Alkohol měl na svědomí 6,1 % nehod z celkového počtu. Nicméně, při 4686 bouračkách způsobených alkoholem přišlo v roce 2013 o život 52 lidí a 2306 utrpělo zranění.

Stane se požitek z rychlé jízdy atrakcí v lunaparku?

Auta budoucnosti ale možná ze sedadla pro řidiče vystrnadí lidi, ať už si předtím dali jednoho panáka, anebo během bouřlivé oslavy abstinovali. Šéf Tesla Motors, Elon Musk, totiž očekává, že během příštích 20 let nahradí obyčejná auta nové samořídící automobily, které udělají z lidských řidičů páté kolo u vozu.

„Bude to podobné jako s výtahy. V minulosti jste ve výtahu jeli vždy s obsluhou, která stroj „řídila“. Pak lidé přišli na způsob, jak navrhnout elektrické obvody tak, aby výtah dorazil do určeného patra automaticky. U osobních aut se dočkáme stejného vývoje.“

Anketa

Myslíte si, že elektromobil lze vytisknout i z 3D tiskárny?

Musk předpokládá, že vyšší nehodovost lidských řidičů oproti „robotům“ nenechá zákonodárcům jinou možnost, než řízení aut lidmi úplně zakázat. Pár dekád to ale nejspíš potrvá, než se z jízdy autem stane pouťová atrakce a Niki Lauda se kvůli tomu bude obracet v hrobě.