Elektromobil - odkud přijel a kam směřuje

Žijeme v moderním prostředí 21. století a přestože se zdá, že vše podstatné již bylo vymyšleno a vyrobeno, není to zdaleka pravda. Týmy odborníků z různých oblastí neustále pracují na dalším vývoji a zdokonalování věcí kolem nás. Stejně je na tom i automobilový průmysl. Výrobci se předhánějí, kdo další přijde na trh s rychlejším, silnějším a zajímavějším modelem. Moderní doba a omezené zásoby přírodních zdrojů si však žádají další dva nezbytné parametry. Těmi jsou bezpečnost a nízká spotřeba.

Elektromobil - odkud přijel a kam směřuje
Elektromobil - odkud přijel a kam směřuje

Zůstaňme nyní u posledně jmenovaného parametru. Díky nárokům na nízkou spotřebu, která dělá vozidla ekologická a ekonomicky nenáročná, se můžeme na silnicích setkat s řadou zajímavých nápadů většiny výrobců. Na trhu jsou jak malá auta s nízkou spotřebou, tak vozidla poháněná bionaftou, zemním plynem, nebo vodíkovým pohonem. My se ale zaměříme na jinou skupinu: elektromobily.

Zelená elektromobilům

Elektromobil není na trhu s automobily žádnou novinkou. Jeho historie sahá o více jak sto let zpátky do oblasti Francie a Anglie. Zde se elektromobily vyráběly jako protipól běžných vozidel, která byla těžká, hlučná, produkovala spoustu kouře a musela se namáhavě roztáčet klikou.  Nevýhodou elektromobilů byla pouze jejich krátká dojezdová vzdálenost a nutnost častého dobíjení. Po objevení ropy v Texasu, které snížilo cenu benzínu a po vynálezu elektrického startéru Charlesem Ketteringem, který odboural ruční startování auta klikou, byla výroba elektromobilů silně omezena. Udržely se jen speciální vozy využívané mimo běžný provoz. S elektrickými auty jsme se ale stále setkávali, a to například ve formě vysokozdvižných vozíků, nebo vozítek na golfových hřištích.

Elektromobil není jen SCI-FI

Dnes dochází k jejich pozvolnému návratu i na silnice. Důvodem je především již zmíněný tlak na upřednostnění výroby ekologických vozidel s nízkými nároky na spotřebu. Navíc se významně změnil životní styl lidí, kteří se z venkova přesouvají do velkých měst, jež se jejich přísunem dále rozrůstají. Tím se mění i nároky na dopravu. Přednost dostává hromadná doprava a také malá vozidla s finančně nenáročným provozem.

Elektromobily na českých silnicích však zatím můžeme počítat pouze na desítky kusů.

Hlavním důvodem je vysoká pořizovací cena v porovnání s vozidly stejné kategorie, která jezdí na běžný pohon. Druhým důvodem je pak zdrženlivost spotřebitelů, kteří vždy k novým věcem přistupují s mírnou obavou pramenící především z neznalosti nové technologie, nevědomí o počtu a rozmístění dobíjecích stanic a z možných pochybností o dojezdových vzdálenostech  těchto vozidel.

Zcela jiná situace panuje ve světě. Zejména v Norsku a Švýcarsku zaznamenávají elektromobily nebývalý rozmach. Spotřebitelé v těchto ekologicky zaměřených zemích si je velmi oblíbili. Počty elektromobilů zde dosahují sta-tisícových čísel. Auta na elektrický pohon mají v těchto zemích 3-5% podíl na celkovém množství evidovaných vozidel. Ještě lépe je na tom asijský trh. Zde elektroauto zaznamenává doslova boom. Snad se mu podaří dobít si oblibu i u spotřebitelů v dalších zemích a přesvědčí je o svých kvalitách.