Elektromobilita

První elektromobil z 3D tiskárny vytištěný za 44 hodin: Podívejte se na jeho výrobu

Z 3D tiskárny tento rok „vylezly“ zajímavé kousky, např. náčiní pro práci chirurgů, které již pomáhají při operacích ve Španělsku, domy vytisknuté za 24 hodin pro obyvatele Číny nebo menší hrad jako zahradní doplněk pro Američany. Firma Local Motors ale nyní chce s pomocí 3D tiskáren změnit automobilových průmysl. První model elektromobilu Strati dokázali vytisknout za 44 hodin.

První elektromobil z 3D tiskárny vytištěný za 44 hodin: Podívejte se na jeho výrobu
První elektromobil z 3D tiskárny vytištěný za 44 hodin: Podívejte se na jeho výrobu

Uvažujete o koupi nového auta? Možná nebudete muset čekat moc dlouho a místo návštěvy autobazaru či autosalonu zajdete za prodejcem elektrických vozů, prolistujete si katalog různých součástek, zvolíte si počet sedadel, vzhled karoserie a pak si počkáte pár dní, než vám dovezou automobil přesně podle vašich přání. Vítejte v blízké budoucnosti, kde auta nemontují dohromady mizerně placení pracovníci v rozvojových zemích, ale větší část auta „vyleze“ do několika desítek hodin z 3D tiskárny

Revoluce automobilového průmyslu přichází

Běžné auto se totiž skládá z 5 až 6 tisíc součástek, které je třeba dát dohromady. Elektromobil Strati (z italského slova vrstvy) vytištěný ve velkorozměrné 3D tiskárně (BAAM Big Area Additive Manufacturing) má pouze 49 částí. Proto je jeho montáž mnohem jednodušší. Vozítko Strati ujede na jedno nabití něco přes 200 kilometrů, což odpovídá vzdálenosti, kterou zvládají elektromobily, jež se v současnosti prohánějí po silnicích. Elektromobil z 3D tiskárny zatím ještě nemůže soutěžit se závodními auty na šampionátu elektrických formulí, protože může jet pouze maximální rychlostí 60 km/hod. Ale už teď automobiloví mágové a inženýři pracují na možném zlepšení.

„Tisk elektromobilu zvládneme i rychleji, natahovali jsme to kvůli show pro diváky“

Výrobu prvního elektromobilu z 3D tiskárny mohli sledovat návštěvníci jednoho z největších mezinárodních strojírenských veletrhů na světě IMTS (International Manufacturing Technology Show), který se konal letos na začátku září v Chicagu. 

Z 3D tiskárny samozřejmě „nevyjel“ elektromobil jako kompletně celý vůz v jednom kuse. Výroba se totiž skládá ze tří částí. V první etapě se 3D tisk postaral o vytvoření většiny dílů včetně karoserie, palubní desky, sedadel, podvozkové šasi či kapoty. To trvalo celkem 44 hodin. Pak došlo na obrušování a opravy nedokonalostí vytisknutých částí, což zabralo jeden den. Nakonec se montovaly všechny součástky, jak vytištěné z trojrozměrné tiskárny tak dodané klasickou výrobou (např. světla, elektromotor či kola) dohromady, aby se v prvním elektromobilu z 3D tiskárny mohl projet také první šťastný řidič. Montáž trvala automechanikům 2 dny, takže elektromobil Strati byl hotový celkem za 5 dní. V Local Motors ale věří, že by celý proces mohl probíhat ještě rychleji. 

Ředitel firmy Jay Rogers totiž prohlásil: „Asi bychom celou výrobu zvládli i za dva dny nebo méně, ale automechanici to hodně natahovali, aby si lidi užili tu show kolem.“

Elektromobil z 3D tiskárny bude levnější než klasicky vyrobené elektrické vozy

Kolik bude stát elektrické autíčko vytištěné z trojrozměrné tiskárny? Společnost Local Motors plánuje rozjet výrobu ve velkém v příštím roce, aby se elektromobily Strati dostaly na trh v roce 2016. Chce prodávat moderní vozy na elektrický pohon za 18 až 30 tisíc dolarů (tedy zhruba 387 tisíc až 645 tisíc korun). 

Z jakého materiálu je vlastně elektromobil Strati vyroben? Díly, které pochází z velkorozměrné 3D tiskárny jsou z polymerního plastu s příměsí uhlíkových vláken. 

Auta budoucnosti? Fantazii zákazníka se meze nekladou

Prvním vozem, který „vyjel“ z 3D tiskárny, nebyl elektromobil Strati, ale autíčko s názvem Urbee 2. Šlo o auto na hybridní pohon, které v roce 2013 potřebovalo více než sto dnů na výrobu dílů ve velkorozměrné 3D tiskárně. 

Proč představuje tisknutí aut tak přelomový milník v historii motorismu? Slavný americký podnikatel, který stál u zrodu automobilového průmyslu, Henry Ford v roce 1909 prohlásil: Každý zákazník si může vybrat jakoukoliv barvu auta, když to bude černá.“ Propagoval tak černý automobil značky Ford nazvaný model T, který byl prvním cenově dostupným autem pro běžného Američana. 

Od té doby se hodně změnilo a dnes si můžeme vybrat z mnoha barev i typů karosérií osobních aut. Až bude běžné „nakupovat“ auta v 3D tiskárnách, zákazník si bude moci vymyslet prakticky jakýkoli vzhled vozidla a velkorozměrná tiskárna mu splní jeho každé přání.