FIA Formula E: Šampionát elektromobilů odstartuje letos v září

Místo klasických závodních okruhů se mistrovství elektrických monopostů přesune do center deseti světových velkoměst. Závody budou kratší a při zastávkách v boxech nepůjde o výměnu pneumatik, ale rovnou celého vozu. Zatímco někteří jezdci formule 1 netradiční soutěž vítají jako zajímavou novinku, jiným při jízdě v elektrické formuli chybí charakteristický hluk motorů.

FIA Formula E: Šampionát elektromobilů odstartuje letos v září
FIA Formula E: Šampionát elektromobilů odstartuje letos v září

Že automobilový sport a ekologie nejdou dohromady? Tuto představu se rozhodl vyvrátit španělský podnikatel Alejandro Agag a spolu s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) se pustil do příprav historicky prvního mistrovství v závodech formulí s elektrickým pohonem. 

 

Slogan šampionátu zní: „Budoucnost je v elektřině.“

Startovací praporek odmává první závod z desetidílné série v ulicích Pekingu 13. září 2014. Fanoušci se mohou těšit na předjíždění na pozadí historických památek, protože okruhy povedou přímo v centru světových velkoměst. Kromě Pekingu diváci navštíví třeba i Řím, Rio de Janeiro, Bangkok, Los Angeles nebo Miami. Soupeření jezdců například vedle římského kolosea nemá pouze dodávat závodům na dramatičnosti. Pořadatelé také chtějí ukázat, že elektromobily patří na silnice měst a podpořit tak jejich prodej.

 

Každý jezdec vystřídá za jeden závod dvě formule

V současnosti vydrží elektrické baterie použité v monopostech pouze 20 až 30 minut jízdy. Proto bude samotný závod trvat 45 minut. Během této doby bude muset závodník zajet aspoň jednou do boxů, kde mu automechanici nebudou měnit pneumatiky a upravovat poškozené části vozu, ale rovnou „přesedlá“ do nové formule. Boj o sekundy při zastávkách v boxech se také změní, protože závodník bude kvůli bezpečnostním opatřením moci vyjet až nejméně 30 sekund poté, co nasedl do druhého vozu. Volný trénink, kvalifikace i ostrý závod proběhne během jednoho dne na rozdíl od akcí formule 1, které se konají obvykle přes víkend od pátku do soboty.

 

Všichni pojedou ve stejných vozech

Závodníci se nebudou moci vymlouvat na to, že jsou sice rychlejší než ostatní, ale závodí za stáj s pomalými vozy. V prvním ročníku budou totiž všichni jezdit ve stejných elektrických monopostech Spark-Renault SRT_01E s pneumatikami od Michelinu a motory od McLarenu. Nicméně, v dalších ročnících se nejspíš už objeví formule od různých výrobců a automobilky budou moci soutěžit o to, kdo dokáže sestavit nejrychlejší elektromobil. V prvním šampionátu elektromobilů, který bude probíhat od září 2014 do června 2015, se ukáže 20 jezdců z deseti týmů.

 

Platíte za elektřinu víc, než byste chtěli? Prozkoumejte, kolik byste mohli ušetřit. Spočítat úsporu

 

Jaké jsou reakce jezdců F 1 na elektrické formule? Rozpaky i nadšení

Čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel neskrýval, že celý nápad šampionátu elektrických monopostů ho příliš neoslovil: „Závody formule 1 se neobejdou bez křiku, hluku a chvění země, když kolem projíždí rychlý vůz. Kdo půjde na závody Formule E, uslyší hlasitěji šumění větru, než formuli jedoucí v jeho blízkosti.“ Naopak italský závodník Jarno Trulli vidí v závodech elektromobilů velký potenciál. Poté co si vyzkoušel jízdu ve formuli poháněné elektřinou, zhodnotil své dojmy takto: „v kokpitu to zní sice trochu jinak, ale jezdec pořád slyší zvuk elektromotoru i převodovky, takže máte pocit, jako byste seděli v opravdové formuli. Jízdu jsem si užil.“