Jak nenaletět na triky dodavatelů? Ověřte si, jaké ceny srovnávají

Jakmile začne obchodník s elektřinou lákat na úsporu oproti konkurenci, je na místě zbystřit. Zaměřte se na to, jaké ceny vlastně nabízí a porovnává – jsou aktuální? Včetně daně nebo bez? A vztahují se vůbec k produktu, který využíváte?

Jak nenaletět na triky dodavatelů? Ověřte si, jaké ceny srovnávají
Jak nenaletět na triky dodavatelů? Ověřte si, jaké ceny srovnávají

Neregulovaná část ceny za elektřinu

Takzvaná cena za silovou elektřinu zahrnuje samotnou částku za spotřebovanou energii a stálý plat za odběrné místo. Každý dodavatel je může stanovit jinak, proto lze přechodem k jinému dodavateli tuto část ceny ovlivnit.

Jedním z triků dodavatelů, jak ošálit zákazníka, je srovnávání nových a starých ceníků.  Klientovi představí nejprve svůj nový, levnější ceník pro následující rok a potom starou nabídku konkurentů pro rok stávající, protože nový rozpis cen zatím nestačili vydat. Zákazníkovi už ale nikdo neřekne, že se mohou ceny konkurenta v příštím roce také snížit a vycházet ještě výhodněji.

K této situaci docházelo například letos, kdy se ceny elektřiny plošně snižovaly. Nové ceníky pro rok 2014 tak vycházely v porovnání se starými v každém případě lépe.

Dodavatelé se také mnohdy snaží přikrášlit svou nabídku porovnáním ceny jednoho ze svých produktů s nejdražším produktem konkurence. Přitom zákazník takový produkt třeba ani nevyužívá. Obchodníci totiž počítají s tím, že mnoho klientů zná svého dodavatele, ale už neví název produktu, který mají sjednaný.

První pohled klame

Tím však výčet způsobů, jak obchodníci klamou klienty, nekončí. Další nekalou praktikou je srovnávání ceny za silovou elektřinu s cenou za kWh. Částka za silovou elektřinu je zpravidla nižší, protože se jedná pouze o část celkové platby, a tak si ji „přisvojí“ nový dodavatel. Vedle toho pak postaví cenu za kWh u konkurenčních podniků, která zahrnuje kromě silové elektřiny i další poplatky, a je tak vyšší. Nabídka konkurence se tak na první pohled zdá nevýhodná, přitom to ale může být právě naopak.

Stává se také, že dodavatel předloží zákazníkovi cenu za elektřinu u své společnosti bez daně, zatímco u konkurence uvádí cenu včetně DPH. V porovnání tak vychází velká úspora, ale opět jde jen o „klamání zraku“.