Umění pod LED světly prý vypadá lépe. Van Goghovy slunečnice konečně září žlutou

Muzea a galerie vyměňují halogenové žárovky za LED světla. Lépe totiž chrání barvy na uměleckých plátnech před zubem času. Navíc některé problematické odstíny pod ledkami také lépe vypadají. Skutečné umění má být nadčasové, ale třeba okrové barvy na Van Goghových Slunečnicích ztrácí žlutý nádech poměrně rychle. Proč LED světla uměleckým skvostům prospívají?

Umění pod LED světly prý vypadá lépe. Van Goghovy slunečnice konečně září žlutou
Umění pod LED světly prý vypadá lépe. Van Goghovy slunečnice konečně září žlutou

Žlutá barva pulzující životem na slavném Van Goghově plátně Slunečnice postupně bledne a ztrácí svůj jas. Žlutý pigment, jenž nizozemský malíř použil, totiž relativně rychle tmavne při kontaktu s denním světlem. Právě proto umělci později přestali chromovou žluť používat.

Časem blednou nejenom Van Goghovy obrazy se slunečnicemi

Kouzlo sytých odstínů ale časem vyprchává u všech barev. Když je v galeriích vystavován mistrovský kus, kurátor výstavy, světelní designéři a technici se vždy snaží najít kompromis mezi ideálním osvětlením obrazů z pohledu návštěvníka a tmou, která slavným plátnům vyhovuje nejvíce.

Co je a co není vidět?

Muzea i galerie v poslední době mění klasické i halogenové žárovky za LED světla. Kromě úspory energie totiž LED žárovky ničí ze všech typů světel nejméně nanesené barvy uměleckých děl.

UV záření

Ultrafialové záření (z angličtiny ultraviolet) je elektromagnetické záření s kratší vlnovou délkou než viditelné světlo. Lidé ho tedy nevnímají. Pro zrak je navíc škodlivé. Ve zvířecí říši ale existují některé druhy (ptáci, pavouci, včely aj.), které jej vidí. 

Proč? Ze světelného spektra je pro skvosty vytvořené olejovými či temperovými barvami největším škůdce modré světlo a UV záření. Ultrafialové záření ničí prakticky všechny typy obrazů. Lidské oko tento typ světla prakticky nepostřehne, proto se prožitek z pohledu na umělecké dílo nijak nezhorší, když se UV záření v galerii zbavíme. 

LED diody stínítka UV záření nepotřebují

V minulosti kurátoři výstav používali UV filtry ke stínění škodlivého záření, které vychází z obyčejných žárovek. U LED žárovek mají o starost míň, protože tato světla UV záření vůbec nevyzařují. Nelze ale koupit jakoukoli ledku z obchodu. Kdybyste si chtěli otevřít vlastní galerii, musíte sáhnout po speciálním typu LED světel, které neoslňuje nepřirozenou fluorescenční září.

Kouzla se světly zvládají ledky levou zadní

Jak toho docílíte? Začnete s jednobarevnou ledkou, například s fialovou. LED světla obsahují sloučeniny fosforu, který pohltí fialové světlo a „propustí“ zbytek barevného spektra, které vytvoří bílé světlo blízké slunečním paprskům. Odborníci na světlo si mohou pohrát se složením fosforových sloučenin, aby získali ideální odstín světla, který si v muzeu přejí pro nasvícení konkrétního obrazu.

Světlo vycházející z LED diod vypadá hodně podobně jako to z halogenových žárovek, které muzea používala dříve. Rozdíl mezi oběma světly je pouhým okem velmi obtížně viditelný. Prakticky si toho nevšimnete.

- Jens Strenger, expert na restaurování z Yaleovy univerzity

Kdo má umění opravdu rád, dívá se na něj potmě

Přestože LED světla poškozují křehké barvy na plátnech mistrů nejméně, i tak obrazy ničí. Ideální prostředí pro uchování jasných barev zůstává černočerná tma, což samozřejmě příliš neocení milovníci umění. 

Kolik stojí svícení obyčejnou žárovku, halogenovou či ledkou? Chci spočítat

Světelní technici a designéři proto dali hlavy dohromady a v poslední době přišli se zlepšením. Světlo směřují přímo na vystavené obrazy, zatímco zbytek prostoru s exponáty se ponoří do lehkého přítmí. Méně světla znamená pomalejší uvadání krásy barev.

Návštěvníci muzeí přece přišli hlavně kvůli obrazům a jeden druhému do tváře vidět nepotřebují. Inženýři také pracují na tom, aby kužely LED světel šly zaměřit s ještě větší přesností než nyní.

Anketa

Jak se dá snadno vyřešit poblikávání LED žárovek?

Možnost vyladění světleného spektra, jež LED diody vyzařují, dává ale ještě mnohem širší využití pro potřeby galeristů i umělců. Ti si totiž mohou vybrat z palety různých odstínů, kterými si přejí svůj výtvor nasvítit, aniž by se museli bát, že zvolené světlo umělecký klenot nějak významně poškodí.