Elektromobilita

Studenti ČVUT odtajnili novou elektrickou formuli pro závody Formula Student

Na Fakultě elektrotechnické Českého vysokého učení technického 5. května představili čtvrtou generaci studentské formule pro mezinárodní soutěž Formula Student. Nový monopost FSE.04x pohání čtyři elektromotory o celkovém výkonu 66 kW s točivým momentem 940 Nm na kolech. Kvalitu nové formule prověří letos v létě hned čtyři závody, kde bude český tým bojovat se zahraniční konkurencí.

Studenti ČVUT odtajnili novou elektrickou formuli pro závody Formula Student
Studenti ČVUT odtajnili novou elektrickou formuli pro závody Formula Student

Foto: František Pech,eForce FEE Prague Formula

Po loňských úspěších na závodech v České republice a Itálii studenti Falkulty elektrotechnické a Fakulty strojní ČVUT z týmu eForce FEE Prague Formula opět spojili své síly pro návrh a konstrukci nové generace jediné české elektroformule

V boji o medaile pomůže české elektroformuli nižší hmotnost

Pro vůz, který se zúčastní závodů série Formula Student v roce 2015, využili ty nejmodernější technologie a mnoho komponentů si sami navrhli a vyrobili. FSE.04x se tak může chlubit velmi nízkou hmotností 230 kg, které bylo dosaženo díky použití uhlíkových kompozitů pro výrobu kapoty, ráfků a dalších nosných i pohledových komponent.

Letošní vůz je poháněn zcela novou koncepcí se čtyřmi motory o výkonech 2 x 8 kW vpředu, 2 x 25 kW vzadu s maximálními otáčkami 9000 ot/min a plochou křivkou točivého momentu s 940 Nm na kolech až do rychlosti 70 km/h.

„Pro dobré umístění v závodech je velmi důležité zrychlení a díky lehčí konstrukci, vyššímu točivému momentu a lepším přenosu výkonu na vozovku bychom měli mít letos zase o něco lepší výsledky,“ vysvětluje Petr Sucháček z týmu eForce.

Studenti vymýšlejí vlastní elektronické součástky 

Nejvíce si členové týmu lámou hlavy nad elektronickým řešením monopostu. Elektroformule FSE.04x se totiž svou konstrukcí nepodobá jiným vozidlům na elektrický pohon

Navíc se velmi dbá na ušetření každého gramu. Všechna řešení proto musí studenti vymyslet, vyzkoušet a aplikovat přímo na vozech eForce. V dílně týmu tak vznikl vlastní měnič motoru, aktivní elektronický diferenciál, který řídí každý motor zvlášť, kontrola trakce a vlastní „Battery management system,“ který hlídá napětí a teploty každého ze 781 článků baterie.

S pořadí již čtvrtou elektrickou formulí se studenti v průběhu léta zúčastní hned čtyř závodů Formula Student – v Rakousku, Maďarsku, České republice a Itálii. Nejvíce se tým těší na závody v Itálii, kde loni obsadili celkově druhou pozici v konkurenci 25 elektroformulí z celého světa a letos chtějí studenti své umístění ještě vylepšit.

V sérii závodů elektroformulí soupeří 450 týmů z celého světa

Soutěž Formula Student je mezinárodní soutěž pro studenty technických vysokých škol, jejímž cílem je umožnit studentům získání praxe a zkušeností v oboru svého studia. Tým eForce se skládá z asi 35 studentů vysokých škol, především ČVUT v Praze, Fakulty elektrotechnické a Fakulty strojní.

V soutěži Formula Student každý tým konstruuje pro sezónu vždy nové auto a soutěží s ním v konkurenci více než 450 týmů z celého světa. Celkové skóre týmu v soutěži se odvíjí od bodového hodnocení statických a dynamických disciplín. Během statických disciplín komisaři posuzují zejména kvalitu, cenu a inovativnost použitých technických řešení. Dynamické disciplíny slouží k hodnocení výkonnostních charakteristik auta jako akcelerace, ovladatelnost nebo spolehlivost.