Roboti v domácnosti: Podívejte se na pomocníky, kteří doma šetří práci

Robotičtí domácí pomocníci v dnešní době člověka, který se pohybuje v civilizovaném světě, nezaskočí. Sestavili jsme seznam nejpopulárnějších mechanických pomocníků a zeptali se zástupců společnosti iRobot, jak se bude trh s roboty pro domácnost vyvíjet.

Roboti v domácnosti: Podívejte se na pomocníky, kteří doma šetří práci
Roboti v domácnosti: Podívejte se na pomocníky, kteří doma šetří práci

Vesmírné satelity, drony, miniaturní kamery, chytré telefony a internet, který o lidech ví všechno. Překotný rozvoj, který se v posledních letech udál na poli technologií, může být pro někoho trochu znepokojující. Pokud jde ale o domácnost, bývají kritici nových vynálezů o něco smířlivější.

Technologicky vyspělí pomocníci a robotické systémy totiž mohou významně šetřit čas i nervy. A ruku na srdce, vítají je hlavně ženy, na jejichž bedrech péče o domácí základnu většinou leží. Tak odložte prachovku a pojďte se podívat na pětici nejrozšířenějších vychytávek, díky kterým můžete trávit čas smysluplněji.

1. Robotický vysavač

Chytrý vysavač už dávno není sci-fi výdobytkem, nad nímž by lidé kroutili hlavou. Po podlahách českých domácností se pořádkumilovných autonomních robůtků prohánějí tisíce. Přesto byl vstup robotického vysavače na trh ve své době senzací a vynález se stal první vlaštovkou, která nastartovala éru robotických domácností.

iRobot Roomba 886 - jeden z nejkvalitnějších, ale také nejdražších robotických vysavačů na trhu.

První prototyp robota, který si dokázal poradit se smetím, představila ve vysílání BBC švédská společnost Electrolux v roce 1997. Rané modely robovysavačů měly potíže s překonáváním nerovností, ty současné si s nimi ovšem dokáží poradit, stejně jako umí detekovat, na jakém povrchu se právě nacházejí. 

2. Robotický vytírač

Kdo rád vytírá, ať se přihlásí! Pravdou je, že práci s mokrým hadrem či mopem si užívá jen málokdo. Když robot dokáže vysát podlahu, proč by nemohl také vytírat, řekli si výrobci a začali pracovat na vývoji přístroje, který by zvládl také mokrý úklid. Robotům sice vytírání trvá o něco déle než klasické lidské síle, ale výsledek úklidu je srovnatelný. Vyspělejší přístroje navíc pracují v režimu 3 v 1 – robot v rámci jednoho pohybu povrch vysává, rozstřikuje na podlahu čisticí roztok s vodou a zároveň ji kartáčuje a stírá lištou nečistoty. 

3. Robot na úklid bazénu

Majitelé bazénů často bojují s nečistotami, které ulpí ve vodě. Obíháním nádrže se síťkou v ruce si sice protáhnete tělo, ale pokud dáváte přednost atraktivnějšímu sportovnímu vyžití, můžete se spolehnout na bazénového robota. Ten disponuje řídicí jednotkou, která umí zmapovat a změřit velikost bazénu. Na základě měření poté zvolí nejvhodnější cyklus čištění. Vybírat ale můžete i z přednastavených čisticích programů.

4. Robotický čistič oken

Mytí oken patří mezi „hospodyňkami“ mezi činnosti, jež se těší ještě menší popularitě než vytírání. Pokud se ale chcete nerušeně kochat pohledem do krajiny, nevyhnete se mu. Roboti nyní zvládnou i boj se skvrnami, nánosy prachu a šmouhami na okenních tabulkách. Většina domácností je ovšem vybavena nepříliš velikými a členitými okny, proto robot vyžaduje poměrně vysokou míru lidské asistence a dohledu. Pak už je na místě úvaha, zda vám přístroj skutečně ušetří práci. Pokud ovšem obýváte dům či byt s velkými a jednolitými prosklenými plochami, pak umění robotického umývače oken oceníte.  

5. Robotická sekačka na trávu

Pokud rádi trávíte čas na čerstvém vzduchu, ale nechcete ho trávit manipulací se sekačkou, pak i pro tuto oblast existuje robotické řešení. Chytrá sekačka se postará o porost vašeho trávníku, musíte jí pouze prostřednictvím speciálního kabelu vymezit prostor, kde se bude pohybovat, jinak by se mohla vydat na výlet k sousedům. Stejně jako v případě vytírače musíte na posečení trávníku počítat s delším časovým úsekem. Počítejte také s tím, že si za zahradní komfort si připlatíte, ceny výkonnějších sekaček zpravidla startují okolo 25 000 korun. 

Kam směřuje vývoj robotických pomocníků?

Jaký mají Češi vztah k domácím robotům a jakým směrem se tato oblast bude ubírat? Na to jsme se zeptali odborníků ze společnosti Certus Mercatus, která je výhradním distributorem výrobků iRobot  pro Českou republiku. Na dotazy odpovídali Michal Škrábal, ředitel Certus Mercatus, a Jiří Chaloupka, který řídí marketing společnosti. 

Vztah českých spotřebitelů k robotům do domácnosti byl za poslední roky velmi proměnlivý. Při vstupu na český trh jsme s iRobotem založili segment robotických vysavačů a spustili určitý boom. Na něj samozřejmě zareagovaly i další subjekty, které do Česka začaly chrlit robotické vysavače různých značek a různých cenových hladin, ale často bohužel i velmi špatné kvality.

Po kladném přijetí robotických vysavačů tak nastalo období klesající důvěry, kterou jsme museli z pozice lídra trhu prolomit a naučit zákazníky rozpoznat kvalitativní rozdíly mezi značkami. Velmi nám pomohla podpora našich zákazníků, kteří v internetových diskuzích popisovali své pozitivní zkušeností s robotickými vysavači iRobot.  Postupem času se trh s robotickými vysavači pročistil a nyní soudím, že zde funguje zdravé konkurenční prostředí. I přesto můžeme stále konstatovat, že se na trhu dají najít konkurenční výrobky, které nemůžeme považovat za kvalitní a plně funkční robotické vysavače.

Největší zájem je o robotické vysavače iRobot Roomba. Navíc již několik let sledujeme stejný trend v nákupu robotických vysavačů – zákazníci kupují především nejlevnější produkt z nabídky, ale ihned po něm je v prodeji na druhé příčce naopak nejdražší robot z portfolia iRobot. A podle našich odhadů bude tento trend i nadále pokračovat.  

Důvodů je hned několik. Prvním je značka – iRobot je specialista na robotiku, což dokazuje více jak 25 let. Patří mezi tři nejinovativnější společnosti v oblasti robotiky na světě s 15 miliony prodaných robotů. Druhým důvodem je kvalita – iRobot zužitkovává své know-how ze všech oblastí robotiky a poté ho aplikuje na robotický vysavač. V dlouhodobém horizontu díky výzkumu vykazujeme velmi nízkou poruchovost. Třetím je efektivita úklidu, která je u všech modelů iRobot na velmi vysoké úrovni.

Příkladem může být test efektivity úklidu, do nějž byl zapojen i robotický vysavač iRobot. Tento test probíhal tak, že na vyluxovanou podlahu s nejrůznějšími překážkami bylo vysypáno 100 gramů nečistot, které měl robot vysát. Výkonnost se pak ověřovala zvážením obsahu sběrného koše. Při testu robotického vysavače iRobot došlo k úsměvné situaci, kdy robot sebral 102 gramů nečistot, tedy nejen všech 100 gramů, ale zároveň i napravil nedokonalou přípravu testovací místnosti.

iRobot neustále vyvíjí nové roboty.  Naším hlavním sloganem je „Více času na život“, iRobot tedy reálně šetří čas našim zákazníkům. V tomto duchu vyvíjí společnost iRobot nové roboty a technologie, jež budou opět orientované na zvyšování životního komfortu a úsporu času. V tomto roce přijde iRobot hned se dvěma obrovskými novinkami. Nebudou chybět nyní velmi populární Smart technologie. Myslím, že těmito kroky přineseme na trh zajímavé inovace, které mají reálné využití.

Vývoj jde neustále kupředu. Je mnoho oblastí života, kde je prostor na přenechání práce robotům. Ačkoliv iRobot neustále vyvíjí nové produkty, není již v pozici experimentátora, a proto na trh uvádí výhradně produkty, které budou mít opravdové využití. Například robotický umývač oken je na první pohled skvělý produkt, avšak reálné využití a kvalita čištění je daleko za očekáváním. Takových příkladů je více. Obecně lze říci, že se robotický segment bude rozšiřovat o nové roboty. Za iRobot nemůžeme vyloučit ani fúzi s nějakým perspektivním startupem a dotažení produktu do prodejní fáze.

Zajímavým produktem je zatím nepříliš známý robot iRobot AVA, který má obrovský potenciál v oblasti medicíny, firemního managementu a dalších oblastí. V podstatě se jedná o robota s výkonným počítačem, monitorem a kamerou, který se sám pohybuje na kolečkách a zprostředkovává zvuk a video na dálku. Na druhou stranu vidíme využití tohoto robota i v domácnosti. Avšak vzhledem k vyšší pořizovací ceně lze očekávat, že rozšiřování výrobku do běžných domácností nebude masové.