Řídit elektromobil je hra. Při jízdě přemýšlíte úplně jinak, říká prodejce

Elektromobily na českých silnicích stále působí trochu jako zjevení, protože jich tady jezdí pouze pár set. Jak se liší jejich řízení od obyčejného auta se spalovacím motorem? Které starosti s údržbou auta odpadají majiteli elektromobilu? Kolik stojí nový vůz na elektrický pohon a na kolik vyjde jeho spotřeba? Ptali jsme se specialisty na elektromobil BMW i3, Tomáše Cmírala ze společnosti Invelt.

Řídit elektromobil je hra. Při jízdě přemýšlíte úplně jinak, říká prodejce
Řídit elektromobil je hra. Při jízdě přemýšlíte úplně jinak, říká prodejce

Kdo si chodí kupovat elektromobily? Jak vypadá takový váš klasický zákazník?

Naše klientela je poměrně různorodá. Nicméně, mohu popsat takové dvě hlavní skupiny našich zákazníků. Do první patří nadšenci do nových technologií, kteří jsou zvědaví, jak elektromobil funguje a chtějí si pořídit do své garáže „velkou hračku.“ Druhá skupina řidičů se zajímá o dopady svého chování na životní prostředí a chce jezdit šetrně, s co nejmenší spotřebou energie.

Jaká je životnost baterie elektrického vozu?

U vozu BMW i3 dostanete osmiletou záruku na baterii. Baterie elektromobilu představuje nejdražší součástku elektrického vozu. Většina výrobců prodává baterii v jednom kuse. Výhodou vozu z řady BMW i3 je, že baterie se skládá z osmi části, takže když se některá část opotřebuje, stačí vyměnit pouze danou součástku a nemusíte investovat do nákupu celé nové baterie. Ceny baterií se pohybují kolem 200 až 300 tisíc. Nicméně od začátku výroby elektromobilů se neustále zvyšuje jejich kapacita, takže za stejnou cenu ujedete stále delší vzdálenost.

Kolik stojí jedno nabití elektromobilu a jakou vzdálenost na jedno nabití můžu ujet?

U BMW i3 vychází ujetý kilometr na 0,25 až 0,4 Kč dle tarifu, ve kterém odebíráte elektřinu doma či jiného způsobu nabíjení (např. ve veřejné nabíjecí stanici). Na jedno nabití ujedete v závislosti na stylu jízdy 140 až 200 kilometrů.

Jak dlouho trvá nabití elektromobilu?

Záleží, jaký mód nabíjení řidič využije. BMW i3 nabízí tři rychlosti dobíjení. Z běžné domácí zásuvky nabijete vůz za 8 hodin. V domácí nabíjecí stanici to bude trvat 3 až 6 hodin. Ve veřejných nabíjecích stanicích se vám podaří nabít energii elektromobilu za 3 hodiny. Pokud navštívíte speciální stanici s nabíječkami na stejnosměrný proud (DC nabíječky) můžete nabití stihnout i za půl hodiny.

S jakou cenou mám počítat, když si chci pořídit elektromobil?

Nemohu mluvit za jiné výrobce elektromobilů. Cena základního elektromobilu BMW i3 činí 936 tisíc včetně DPH.

Dají se koupit ojeté elektromobily za nižší cenu?

Elektrické automobily představují novinku na trhu s auty, proto ojeté vozy zatím nejsou k dispozici. V jiných zemích ale nemusíte disponovat vysokým finančním obnosem, abyste mohli pravidelně řídit vůz na elektrický pohon. V některých velkoměstech funguje služba car sharingu (sdílení aut), kdy přijdete na městské parkoviště, a za malý poplatek můžete využít elektromobil třeba k cestě do práce a zpět. Večer auto zaparkujete na jedno ze sítě parkovišť s elektroauty, aby vůz mohl další den použít někdo jiný.

Liší se bezpečnost dopravy při jízdě klasickým a elektrickým automobilem?

Při jízdě elektromobilem přemýšlíte jako řidič úplně jinak. Mám možnost jezdit několika firemními vozy, včetně obyčejných vozů i elektromobilů, a proto to mohu dobře porovnat. I s elektromobilem můžete jet velmi rychle, ale majitel elektrického vozu se soustředí spíše na jiné věci, než jak dosáhnout co nejvyšší rychlosti.

Každý řidič elektrického vozu si hlídá svou spotřebu, aby co nejvíce prodloužil svůj dojezd. Elektromobily mají různé programy, které si svého řidiče „vychovávají“, aby jezdil co nejšetrněji. Existuje dokonce aplikace, která vám během jízdy hodnotí vaši úspěšnost řízení podle toho, kolik energie jste spotřebovali. Čím méně elektřiny při řízení spotřebuje, tím vyšší máte úspěšnost. Můžete tak pořád vylepšovat své řidičské schopnosti. Aplikace vám dokonce umožňuje poměřovat svoje výsledky s ostatními řidiči v komunitě BMW i3. Řízení elektromobilu se pro vás pak stane zábavnou hrou. Mě jízda elektromobilem nesmírně baví.

Co musím řešit při údržbě elektrického vozu?

Na rozdíl od běžného auta odpadají starosti s pravidelnou výměnou oleje, svíček, palivového filtru a dalších součástek spalovacích motorů. Náklady na údržbu elektrického vozu jsou pak výrazně nižší. Elektromotor není tak složitý jako spalovací, proto se také méně často setkáme s poruchami. U elektromobilů se starosti s údržbou smrsknou na výměnu brzd a brzdové kapaliny. Nicméně i tyto součástky musíte měnit méně často než u klasického vozu. Navíc u brždění se využívá rekuperace kinetické energie (pozn. redakce: přeměna pohybové energie auta na elektrickou energii) více než brzdy samotné, proto brzdy vydrží déle.

Liší se nějakým způsobem rozšíření a užívání elektromobilu u nás a v ostatních evropských státech?

Ve více státech západní Evropy se běžně setkáme s finanční i nefinanční podporou majitelů elektrických vozů. Ideálem v tomto směru je Norsko. Tady na pořízení elektromobilu dostanete výraznou dotaci. Nicméně podporují řidiče elektrických vozů i tak, že je to vlastně skoro nic nestojí. Majitelé elektromobilů mají ve městech vyhrazena speciální místa na parkovištích nebo mohou používat jízdní pruh jinak určený pouze prostředkům MHD. Myslím, že touto cestou by se daly elektromobily zpopularizovat i u nás. Například v Praze by takové výhody, které radnici téměř nic nestojí, mohly výrazně pomoci zájmu o elektrická auta a snížení emisí výfukových plynů. V současnosti v České republice podporujeme jízdu v elektromobilech pouze u podnikatelů, kteří nemusí platit silniční daň. V porovnání s některými státy západní Evropy je taková výhoda naprosto zanedbatelná. Nicméně podobně tristní situace jako u nás je i u našich sousedů, v Polsku a na Slovensku.

V Evropské unii se přetřásá návrh povinného ozvučení elektromobilů, protože jejich jízda je velmi tichá a kvůli absenci zvuku motoru si ho někteří chodci nemusí vůbec všimnout. Co si o tom myslíte?

Nemáme žádné negativní zkušenosti s tichou jízdou elektromobilů, která by vedla ve větší míře ke kolizím s chodci, protože neslyšeli pohyb projíždějícího vozu. Musíme si uvědomit, že v době kdy, každý třetí chodec má v uších sluchátka s hlasitou hudbou, nemusí zaslechnout ani běžné auto s hlučným motorem. BMW i3 nabízí systém, který umožňuje zapnout umělý zvuk motoru u elektromobilu, takže záleží na volbě řidiče. Myslím si, že vzhledem k tom, že u elektrických vozů zákazníci oceňují především jejich tichý provoz, proto by se nemělo přistupovat k povinnému ozvučení elektromobilů.

Má smysl si pořizovat elektromobil, pokud žiji v malé vesnici?

Model BMW i3 je koncipován převážně pro provoz ve městech a jejich okolí. Ulehčuje právě řízení a popojíždění v kolonách, otáčení na malém prostoru. Většina elektromobilů je navrhována především pro snadnější jízdu v městském provozu, ale lze je využívat i mimo města. Řidiči BMW i3 žijí ve velkých městech i mimo ně. Omezení elektromobilů představuje pouze jejich dojezd.

Jak si myslíte, že budou české silnice vypadat za deset let. Změní se nějak výrazně zastoupení elektromobilů mezi osobními automobily?

To bych si musel zahrát na věštění z křišťálové koule. Český stát příliš užívání elektromobilů nepodporuje, ale něco by mohl změnit třeba přístup Evropské unie a poskytnutí vhodných dotací. V současnosti po silnicích jezdí většina aut s klasickým spalovacím motorem a hybridních vozů (auta s kombinací spalovacího motoru a elektromotoru) i elektromobilů je minimum. Do budoucna se uvažuje o tom, že by se poměry mezi různými typy pohonů začaly vyrovnávat, a nakonec by každý typ auta byl zastoupen zhruba třetinovým podílem.

Co by podle vás pomohlo masovějšímu rozšíření elektromobilů kromě snížení ceny nebo státních dotací?

Kromě chybějících finančních pobídek máme u nás i nedostatek nabíjecích stanic. Lidem chybí zejména možnost rychlého nabíjení prostřednictvím DC nabíječek. Mimoto brání rozšíření elektromobilů také psychologický blok nebo spíš častá představa, že když mám energii už jen na 50 kilometrů, musím okamžitě zamířit k nabíjecí stanici. Řidič elektromobilu jede takzvaně na doraz, tedy do posledního kilometru. Náš servis nabízí každému řidiči BMW i3, že ho čtyřikrát do roku zadarmo odtáhneme, pokud úplně vyčerpá „šťávu“ v elektromotoru. Nicméně asi máme velmi schopné řidiče, protože zatím tuto službu nikdo nevyužil ani jednou.