Elektromobilita

Škoda Element: Mladí technici postavili roztomilou plážovou buginu na elektřinu

Ležíte na pláži s vychlazeným pivem v ruce, zatímco nedaleko hrají nejnovější letní hity. Zní to lákavě? Nemusíte platit „vlezné“ do klubu u moře, vše co potřebujete je plážová bugina Škoda Element. Studenti ve věku 17 a 18 let totiž vyrobili elektromobil s lednicí, repráky a chytrou televizí. Proč sympatický vůz s charismatem plyšového zvířátka nikdy nevyjede na silnici?

Škoda Element: Mladí technici postavili roztomilou plážovou buginu na elektřinu
Škoda Element: Mladí technici postavili roztomilou plážovou buginu na elektřinu

Mladoboleslavská automobilka každý rok nechává středoškolské studenty svého učiliště navrhnout a postavit zbrusu nový automobil, aby si vyzkoušeli svou budoucí profesi v praxi. Letos se tým 21 žáků pustil do vozu na elektřinu.

Elektromobilita není jen přechodný trend – je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem.

- Daniel Launa, jeden z učňů, kteří vyrobili Škodu Element

Elektrická bugina má všechno pro správnou plážovou party

Tým složený ze 17 chlapců a 4 dívek se sice inspiroval předlohou Škody Citigo a vypůjčil si elektromotor z Volkswagenu e-Up, ale při vývoji buginy se dokázal také kreativně vyřádit. Studentskému modelu schází střecha i boční dveře. Dvoučlenná posádka proto nastupuje vklouznutím do sportovních sedaček přes boční práh.

Když se řidič nebo spolujezdec otočí dozadu, všimnou si solárního panelu na poklopu kufru. S nabíjením elektromobilu nemá ale panel nic společného. Napájí malou ledničku uvnitř kufru. V letním parnu stačí pasažérům Škody Element jen natáhnout ruku, aby se osvěžili vychlazenou limonádou nebo jiným nápojem.

Když zvednete víko kufru, objevíte i další skryté poklady. Chytrou televizi na spodní straně víka, dva přední a dva zadní reproduktory o akustickém výkonu 400 wattů a dva nafukovací pytle na sezení. Vlastně si stále s sebou vozíte malou mobilní diskotéku.

Anketa

Jak se jmenuje první čistě elektrický vůz, který Škoda Auto vyvíjí pro trh?

K dokonalosti už jen chybí robot, který by vám sám namíchal koktejl s barevným papírovým deštníčkem.

Škoda Element na 1 nabití urazí až 160 km

Pohon vozu obstarává kompaktní elektromotor o výkonu 60 kW s nejvyšším točivým momentem 210 newtometrů. Elektromobil zrychluje z 0 na 100 km/h za 13 sekund a dosahuje maximální rychlosti 130 km/h. Lithium-iontová baterie integrovaná v zadní části vozu disponuje kapacitou 18,7 kWh.

Hledáte pocit zenového štěstí? Stačí místo auta řídit elektromobil, tvrdí průzkum

Dojezd Škody Element na jedno nabití dosahuje, podle profilu trasy a stylu jízdy až 160 kilometrů. Ne náhodou se údaje o dojezdu shodují s parametry starší verze Volkswagenu e-Up. Součástky, které ožívají díky elektřině, totiž jako jediný díl plážové buginy, nevymýšleli žáci z učiliště.

Zkopírovali zkrátka již fungující pohon včetně převodovky z Volkswagenu na elektřinu. Konstrukce fungl nového elektromotoru je přece jenom oříšek i pro některé inženýry.

Elektromobil bez střechy, dveří i bezpečnostních pásů

Studenti strávili dohromady 1500 hodin nad nákresy na papíře, modelováním v počítači, se svářečkou i nůžkami na plech v dílně nebo na technickém oddělení vývoje při konzultaci s odborníky. 

Přestože Škoda Element nadchla automobilové fanoušky u nás i v zahraničí, na silnicích se neobjeví. Plážová bugina představuje spíš originální výukový nástroj pro studenty učiliště, ale samotný vůz do silničního provozu nesmí. Dokazuje to třeba skutečnost, že na sedačkách nenajdete žádné bezpečnostní pásy. 

Zajímá vás, kolik je v Česku nabíječek pro elektromobily? Není problém, víme, kde hledat. Prohlédnout mapu