Technologie

Henry Ford: Životopis průkopníka automobilové výroby, který sympatizoval s nacisty

Henry Ford se nesmazatelně zapsal nejen do dějin počátků automobilismu, ale i podnikání. Časopis Forbes jej považuje za nejvlivnějšího byznysmena v historii. „Fordismus“ s sebou přinesl také kulturní a sociální změny a znamenal revoluci v americkém i světovém způsobu života a výroby. Životopis Henryho Forda však zahrnuje i nechvalně známé antisemitské postoje a podporu nacistického Německa.

Henry Ford: Životopis průkopníka automobilové výroby, který sympatizoval s nacisty
Henry Ford: Životopis průkopníka automobilové výroby, který sympatizoval s nacisty

Zdroj fotografií použitých v článku: www.ford.com.

Henry Ford se narodil 30. července 1863 ve státě Michigan nedaleko Detroitu ve farmářské rodině, která za „velkou louži“ přišla původně z Irska. Otci se dařilo, nicméně početná rodina (Henry byl nejstarší ze šesti dětí), tvrdě pracovala na svou obživu. Henry projevoval již od dětství velký talent a zájem o techniku, farmaření jej nezajímalo, což otec velmi těžce nesl. Henry již ve 12 letech opravoval hodiny a hodinky v širokém okolí, dokázal je rozložit i složit. Ve 13 letech mu zemřela matka a již za tři roky odešel od rodiny do Detroitu, kde začal pracovat jako mechanik ve výrobě parních strojů.

Máte obavy ze zdražení elektřiny? ERÚ varuje před šmejdy

Henry Ford chtěl, aby technologický pokrok sloužil každému

Svou první parní lokomotivu uviděl v roce 1877 a od té doby byl fascinován parními stroji, nejen hodinkami. Technický pokrok, o kterém doufal, že jeho výsledky nahradí těžkou a úmornou práci farmářů, však za jeho dětství ještě na venkov nedorazil. Možná i proto jeho automobil, čtyřválcové cestovní auto pro pět cestujících Ford model T, měl být spolehlivým prostředkem pro obyčejné lidi a nevyznačoval se ani krásným vzhledem, ani přílišnou silou a rychlostí. Přesto nakonec dobyl svět a od roku 1908 se za necelých dvacet let prodalo ve Spojených státech i v Evropě 15 milionů kusů. Co tomu předcházelo?

Životopis Henryho Forda: Neustále vylepšoval své návrhy a šel si tvrdohlavě za svým

Po krátké době návratu na venkov, kde se oženil a staral o svěřené pozemky, opět odešel do Detroitu, kde pracoval jako hlavní inženýr u Thomase Alvy Edisona a po večerech se snažil „na koleně“ vyvíjet vlastní benzinový motor. To se mu asi po dvou letech úsilí společně s dalším mechanikem skutečně podařilo a na kolech z jízdního kola vyjel Fordův první „kvadricykl“ - čtyřkolka. Jeho zaměstnavatel neměl pro Fordovy aktivity pochopení a ve snaze zabránit dalšímu vývoji vozu mu dokonce nabídli povýšení. Ford však lepší práci nepřijal a šel dál za svým snem.

Kdo rozblikal první žárovku, aneb komu kradl Edison nápady?

počet hlasů: 25

Nechtěl auto pro bohaté, ale pro všechny

S pomocí investorů, které zaujal svým vozidlem, založil v roce 1899 vlastní společnost Detroit Automobile Company, kde se sám stal hlavním inženýrem. Nebyl však tehdy ještě moc dobrým obchodníkem a navíc mu jeho individualismus bránil ve spolupráci s ostatními partnery, takže společnost neměla dlouhého trvání. Ford zůstal zadlužený a bez práce, ale začal znovu, tentokrát se závodními auty v Henry Ford Company. Opakoval se však obdobný scénář a se svými spolupracovníky se opětovně rozešel. Stále však snil o automobilu nejen pro bohaté, ale pro všechny.

Špión za volantem: Ve Fordu se řidič převlékl za sedačku kvůli vývoji autonomních aut

počet hlasů: 3

K úspěchu Fordovi pomohly noviny

Představoval si auta tak levná, že by si je mohl dovolit, jak sám říkal „velký zástup“. Ford si ale zároveň začal uvědomovat sílu reklamy a novin, pro úspěch jeho plánů bude totiž nutné potenciální zákazníky přesvědčit o nutnosti auto skutečně vlastnit... Nakonec našel dalšího investora a roku 1903 založil Ford Motor Company, kde stále usiloval o výkonnější a efektivnější výrobu jednoduchého a praktického vozidla pro všechny. V letech 1905–1907 vyvíjel s několika inženýry další model, který měl být až neskutečně levný a přitom pevný natolik, aby byl schopen zdolávat i tvrdou a prašnou půdu amerického venkova. Byl to jeho nejslavnější model T. Po celé Americe vytvořil síť dealerů s vlastními prostory, aby bylo možné jeho auto koupit kdekoli.

Technologie pásové výroby zlevnila a zrychlila produkci automobilů

Expanze do zahraničí na sebe nenechala dlouho čekat. Jeho auta se dostala do Rakouska-Uherska, Japonska, Španělska a dalších zemí. První Fordova továrna mimo Evropu byla založena v roce 1911 v Manchesteru ve Velké Británii, o dva roky později pak v Bordeaux ve Francii. Jeho slogan „Auto, které dá světu kola“ se stal příznačným a pravdivým. Model T dostal mnoho přezdívek jako „Plechová Líza“ nebo „Prdítko“. Velká poptávka po vozech však vedla k dalším problémům, protože celý model se vyráběl stále prakticky ručně. Bylo nutné změnit celý management firmy. Průlomem se stalo až využití masové výroby (tzv. Fordismus), která však nebyla Fordovým vynálezem.

Souboj konceptů budoucnosti: Automobilky se předhánějí v odvážných vizích

počet hlasů: 9

Každé tři minuty jedno auto

Tento způsob organizace práce byl už tehdy známý z výroby zbraní nebo živočišné výroby. Ford zaváděl jak pohyblivou výrobní linku, tak optimální načasování jednotlivých operací. Začal na jednotlivé úkony využívat nekvalifikované dělníky, včetně dodávky přesných dílů na sestavování. Ford si jednotlivé komponenty začal vyrábět sám, čímž vznikl tzv. vertikálně integrovaný podnik. Automobily modelu T nakonec sjížděly z linky každé tři minuty a montáž jednoho vozu trvala neuvěřitelných 93 minut. Spolu s klesajícími náklady dokázal svým zaměstnancům zvýšit plat na dvojnásobek obvyklého platu dělníka. Vzniku odborů ve svých továrnách se Ford velmi bránil, nakonec byl však nucen v roce 1937 ustoupit.

Pohádkový příběh Henryho Forda ukončila konkurence

Největším konkurentem byla společnost General Motors, která začala Fordovu dominanci na trhu ohrožovat. Od roku 1925 již nabízeli širokou škálu modelů např. Chevrolet, ze kterého měl Ford největší obavy. V roce 1927 již model T přestal být konkurenceschopný a jeho výroba byla ukončena. Následně přišel Ford s nadějným modelem A, který ale monumentální úspěch modelu T nezopakoval. Do vedení Fordovy společnosti se postupně dostává jeho syn Edsel (1919) a po 2. světové válce jeho vnuk Henry Ford II. V době jeho vedení vstoupila společnost na burzu a světlo světa spatřil skvělý model GT40. V roce 1959 je vyrobeno padesátimilionté Fordovo auto!

Poruchovost „čmoudů“ a elektromobilů se nedá srovnat, tvrdí spokojený řidič elektroauta

počet hlasů: 13

V současnosti má automobilka Ford velké plány v oblasti elektromobility

Ačkoli doba, kdy devět z deseti aut na světě neslo značku Ford, je dávno pryč, snaží se automobilka neztrácet krok s moderními trendy a důrazem na ekologii. Patří mezi první, kdo nabízí hybridní a elektrické vozy poháněné bioetanolem a dalšími palivy (LPG, CNG). V roce 2017 ohlásila společnost Ford záměr urychlit vývoj elektroaut a investovat do něj, přestože v současné době na nich automobilky spíše prodělávají. Ford chce do roku 2020 investovat do výroby elektrických automobilů 4,5 miliardy dolarů a do roku 2022 investice dále navyšovat a vyvinout 40 modelů, z nichž 16 bude plně na elektrický pohon.

Zajímavosti ze života Henryho Forda: Hitlerovi posílal k narozeninám peníze

Příliš často se o tom nemluví, ale automobilový průkopník Henry Ford se otevřeně hlásil k antisemitismu a s německými nacisty aktivně spolupracoval. Své protižidovské názory veřejně šířil již po první světové válce. V Německu rovnou vybudoval pobočku, která dodávala vozidla armádě. Vyráběl se zde také upravený model T určený pro civilisty. Dnes zní až neuvěřitelně, že Henry Ford posílal Hitlerovi každý rok k narozeninám 50 tisíc dolarů a navíc všechny zisky z prodejů v Německu věnoval NSDAP.

„Myšlení je nejtěžší práce, jaká existuje. To je pravděpodobně důvod, proč tak málo lidí myslí.“
„Není hanbou čestný neúspěch, ale strach z neúspěchu.“
„Kdybych měl v kapse poslední dolar, utratil bych jej za reklamu.“
„Historie je blbost. Jediná historie, která za něco stojí, je ta, kterou vytváříme teď.“
„Většina lidí spotřebuje více energie na mluvení o problémech než na jejich řešení.“

- Henry Ford, průmyslník

Sám Hitler prý ve Fordovi a jeho organizaci práce viděl velkou inspiraci. Po rozpoutání druhé světové války se Ford nejprve nechtěl nijak zapojovat, následně se však s vidinou výdělků začal prezentovat jako vlastenec a na protihitlerovském tažení vydělal další jmění. Henry Ford zemřel na mozkovou příhodu 7. dubna 1947 ve věku 83 let.