Elektromobilita

Futuristická dráha Hyperloop má za sebou první test. Došlo k naplnění vize Elona Muska?

Na počátku všeho byl zdánlivě bláznivý plán technologického vizionáře Elona Muska, který v roce 2012 navrhl futuristickou dráhu Hyperloop připomínající potrubní poštu pro přepravu lidí. O 4 roky později se prototyp neobvyklého dopravního prostředku dočkal prvního testu v americkém státě Nevada. Jak si Hyperloop vedl?

Futuristická dráha Hyperloop má za sebou první test. Došlo k naplnění vize Elona Muska?
Futuristická dráha Hyperloop má za sebou první test. Došlo k naplnění vize Elona Muska?

Zdroj úvodní fotografie: reprofoto YouTube.com

Skutečnost, že nápad na přepravu nákladů, ale i lidí v kapslích umístěných v dlouhém tubusu rychlostí až 1 200 km/h vzešel právě z hlavy Elona Muska, asi nikoho, komu je tento technologický pionýr trochu známý, příliš nepřekvapí. Pro vizionáře jihoafrického původu totiž není žádná výzva dost velká.

Hyperloop: Rychlodráha budoucnosti slibuje 2krát rychlejší cestování než v letadle

Elon Musk projekt Hyperloop veřejně představil v srpnu 2013, kdy zároveň oznámil, že se do jeho realizace vhledem k pochopitelné vytíženosti nehodlá sám pouštět. Muž, který řídí Tesla Motors a zároveň společnost SpaceX, jež působí v aerokosmickém průmyslu, logicky nemá volného času nazbyt. 

O realizaci Muskova návrhu se tak začalo zajímat mnoho technologických společností, mezi nimiž dominují zejména firmy se zaměnitelnými jmény Hyperloop Transportation Technologies a Hyperloop Technologies. A právě druhá zmíněná, která pro jistotu nedávno změnila svůj název na Hyperloop One, provedla 11. května 2016 první veřejnou testovací jízdu prototypu dráhy.

Testu dráhy Hyperloop předcházely mohutné přípravy.

Hyperloop čeká ještě dlouhá cesta, ukázal test

Testu, který proběhl v poušti nedaleko Las Vegas, přihlíželo několik stovek diváků z řad novinářů, konstruktérů, zástupců investorů či vládních úředníků. Cílem veřejné zkoušky rychlodráhy Hyperloop bylo zjistit, jak v terénu pracuje její unikátní lineární elektromotor. Nejednalo se proto o plně funkční dráhu, nýbrž velmi zjednodušený a okleštěný model.

Potrubí dráhy pro potřeby testu nahradily 800 metrů dlouhé kolejnice a kapsli, která by v budoucnu měla přepravovat nejprve náklady a později i lidi, zastoupily kovové motorové „sáně“. Zjednodušený prototyp nebyl vybaven dokonce ani brzdami, konstruktéři se rozhodli, že dráha protentokrát přistane trochu tvrdě  v hromadě písku.

A jak ostře sledovaný pokus dopadl? „Očesaný“ Hyperloop přejel přibližně stometrovou zkušební dráhu za dvě sekundy rychlostí bezmála 200 km/h. Netradiční dopravní prostředek tak předvedl zrychlení z nuly na 100 mil v hodině (cca 160 km/h) za 1,1 vteřiny. Maximální rychlost, kterou zařízení během krátké jízdy vyvinulo, přesáhla 185 km/h.

Ostrý provoz s lidmi od roku 2021

Společnosti Hyperloop One zároveň představila ambiciózní plán – plně funkční Hyperloop by se měl v roce 2019 zapojit do přepravy nákladů všeho druhu a o dva roky později by dráha měla být schopná transportovat také lidské pasažéry.  Konstruktéři se netají ani tím, že by v budoucnu rádi navázali spolupráci s významnými světovými dopravci, kteří by dráhu budoucnosti mohli zařadit mezi nabízené přepravní alternativy.

Z Bratislavy do Vídně za 8 minut: Míří Muskova rychlodráha Hyperloop k našim sousedům?

Zástupci Hyperloop One také oslovili veřejnost se soutěží, v níž žádá lidi, aby tvořili návrhy realizace dráhy Hyperloop v lokalitě, kde žijí. Návrhy je možné zasílat do poloviny září letošního roku.