Elektromobilita

Volkswagen plánuje vlastní baterie. Do 2030 chce soběstačnost

Zatím největším výrobcem elektromobilů je americká Tesla, která se již delší čas drží na první příčce v žebříčku. Nyní jí však šlape na paty německá automobilka Volkswagen, která má do roku 2030 velké plány. Ve třech následujících letech chce zavést vlastní typ baterií pro elektromobily, aby byly sníženy náklady na výrobu a vozidla se tak stala dostupnější pro širší veřejnost.

Volkswagen plánuje vlastní baterie. Do 2030 chce soběstačnost
Volkswagen plánuje vlastní baterie. Do 2030 chce soběstačnost

Elektromobily značky Volkswagen

První čistě elektrický vůz značky Volkswagen byl představen teprve v roce 2019. Jednalo se o typ Volkswagen ID.3. Až v roce 2020 však potěšil první zákazníky. Nyní je na trhu společně s SUV modelem ID.4. Oba dva typy vozidel se chlubí především nulovými emisemi v provozu a ohleduplností k životnímu prostředí. Pro zákazníkem je však zatím překážkou hlavně cena, která se na trhu pohybuje kolem 800 - 999 tisíc Kč za nové vozidlo. Automobilka se zatím nechala slyšet, že hlavním cílem je dostupnost pro každého. Té chtějí dosáhnout díky výrobě vlastních baterií. 

Elektromobily značky Volkswagen, které jsou v roce 2021 na trhu

Vozidlo

Spotřeba

Kapacita baterie

Dojezd

Volkswagen ID.3

  • City
  • Style
  • Life
  • Business
  • Family
  • Tech
  • Max
  • Tour

Dle modelu:

  • 14,9 kWh/100 km
  • 14,9 kWh/100 km
  • 15,5 kWh/100 km
  • 15,6 kWh/100 km
  • 15,8 kWh/100 km
  • 15,8 kWh/100 km
  • 15,9 kWh/100 km
  • 16,1 kWh/100 km

Dle modelu:

  • 45 kWh
  • 45 kWh
  • 58 kWh
  • 58 kWh
  • 58 kWh
  • 58 kWh
  • 58 kWh
  • 77 kWh

Dle modelu:

  • 351 km
  • 351 km
  • 426 km
  • 426 km
  • 426 km
  • 426 km
  • 426 km
  • 549 km

Volkswagen ID.4

16,8 - 17,7 kWh/100 km

55 kWh

360 - 522 km

Zdroj: Volkswagen.cz

Plány společnosti do budoucnosti

Aby se Volkswagen mohl postavit konkurenci, a především značce Tesla, bylo třeba navrhnout plán výroby vlastních baterií, které zatím nejvíce zvyšovaly náklady na výrobu elektromobilů této značky. V současné době se totiž baterie dovážejí od ostatních dodavatelů v Německu a ve Švédsku. Automobilka Volkswagen neplánuje tuto spolupráci přerušit, jak dokazují objednávky na rok 2021, ale hodlá svou základnu rozšířit o další továrny na výrobu baterií prozatím typu 46800. 

Testovacím projektem s novými bateriemi by se měla stát značka Audi, a to se svým projektem Artemis. Stejnou baterií by tak už mohla být vybavena novinka typu Volkswagen ID.6 s dojezdem až 450 km a baterií o kapacitě 82 kWh. 

Robotické nabíjení pro elektroauta slibovala Tesla. Teď je na tahu Volkswagen

Novinkou  takovém případě bude, že se baterie bude moci zakomponovat do hlavního krytu baterie a nebude tvořena z modulů, jak tomu bylo doposud. To by mohlo také snížit celkovou nákladovost vozu. Proto se pro stejný postup rozhodla v budoucnu také společnost Tesla. O tom, kdo přijde s baterií na trh první se ovšem stále vedou pouze spekulace. 

Transparentní plány, které zazněly v roce 2021

Svůj záměr Volkswagen představil 15. března na prezentaci Power Day, kde bylo ústy předních zaměstnanců zmíněno, že automobilka společně s dalšími partnery,kterým je JAC Motors a CBAK Energy, bude v nejbližších letech usilovat o postavení  šesti továren na baterie s celkovou kapacitou až 240 gWh za rok. Jelikož i automobilka Škoda spadá pod Volkswagen, spekuluje se, že by některá z továren mohla být v příštích letech postavena také na území České republiky. 

Zajímavost: Postaví se továrna také v České republice?

Při komunikaci s tiskovým oddělením Ministerstva průmyslu a obchodu se ovšem ukázalo, že v současné chvíli situace není ani ve fázi plánování, natož v pokročilé fázi. „Jednání jsou na počátku a MPO nedisponuje žádnými konkrétními informacemi o spolupráci s jakýmkoliv výrobcem,” vyjádřil se pan David Hluštík z oboru komunikace Ministerstva průmyslu a obchodu. Zdali tak Česká republika byla s návrhem oslovena nebo bude podnikat určité kroky, aby byla na jejím území továrna postavena, je zatím nejasné. 

Jelikož Evropská unie nyní připravuje veškerou legislativu směrem k naplnění cílů Zelené dohody, elektromobily by měly podle očekávání v budoucích letech konkrétně u značky Volkswagen tvořit cca šedesát procent všech prodaných vozů. 

Baterie Volkswagen versus Tesla

Hlavním rozdílem mezi bateriemi Tesla a Volkswagen bude především cena. Tesla totiž vlastnictví spojila pouze s jednou další společností, kterou je Panasonic, zatímco Volkswagen k sobě přizval další dva partnery, čínským výrobcem lithium-iontových článků CBAK Energy a čínskou automobilkou JAC Motors. To by mohlo cenu baterií výrazně zvýšit. 

Továrny na baterie by podle mluvčích společnosti Volkswagen měly být v západní Evropě postaveny do roku 2026. Všechny potřebné povolení se zatím vyjednávají s vládami jednotlivých států. Společnost by tak mohla výrazně omezit a do budoucna zcela ukončit závazky vůči například korejským společnostem, jako je například LG nebo Samsung, které zatím automobilce Volkswagen dodávaly baterie pro stávající vozy.