Aktuality

3 fakta, která víme o revoluční nové baterii Tesly

Americká automobilka Tesla patří mezi hlavní průkopníky elektromobility. V blízké době by tato firma mohla na trhu s elektromobily způsobit revoluci. Tesla totiž vyvíjí baterii, která by měla výrazně zahýbat s cenou elektromobilů. Podívejte se na 3 fakta, která víme o nové baterii Tesly.

3 fakta, která víme o revoluční nové baterii Tesly
3 fakta, která víme o revoluční nové baterii Tesly

1. Baterie konstruovaná pro milion mil

Jestli něco odrazuje potenciální zákazníky elektromobilů, tak je to především jejich cena. Ta je stále výrazně vyšší oproti vozům s konvenčním pohonem. V některých zemích tento cenový rozdíl snižuje či úplně smazává zvýhodnění ze strany vlády, nicméně rozhodně to nebývá pravidlem – například v České republice se cenové zvýhodnění soukromých osob vůbec netýká, vztahuje se pouze na podnikatele a úřady. Konečná cena elektromobilů je výrazně ovlivněna především baterií – ve chvíli, kdy výrobci dokáží akumulátory zlevnit a prodloužit jejich životnost, neměly by být elektromobily dražší než například benzínová auta.

Kácení lesa kvůli stavbě Gigatovárny Tesla poblíž Berlína rozděluje německé ekology

Právě v otázce životnosti by měla být nová baterie Tesly vskutku revoluční. Automobilka ji totiž označuje jako „million mile battery” – baterii pro jeden milion mil, tedy asi 1,6 milionu kilometrů. Takto dlouhá životnost akumulátorů by pro elektromobily mohla znamenat jednu z klíčových výhod oproti vozům s konvenčním pohonem. U současných modelů Tesla avizuje životnost baterie někde mezi 480–800 tisíci kilometrů. Většina ostatních výrobců elektromobilů poskytuje na akumulátor záruku 160 tisíc kilometrů nebo 8 let na kapacitu minimálně 80 %. Reálná životnost baterií bývá o něco vyšší.

Tesla

2. Za nízkou cenu a bez kobaltu

Kromě životnosti řeší nová baterie od Tesly i ten nejpalčivější problém – cenu. V obecné rovině se delší dobu uvádí, že aby mohly elektromobily cenově konkurovat benzínovým autům, musely by se u baterií dostat k ceně kolem 100 amerických dolarů za kWh. Odhady naznačují, že nová baterie Tesly by se měla dostat dokonce pod tuto hranici – cena by se měla pohybovat okolo 80 USD/kWh a náklady na články baterií by měly klesnout až k 60 USD/kWh. Do budoucna by se tyto náklady mohly ještě sníži s rozvíjením systému recyklace baterií. Na opětovném využití baterií pracuje automobilka společně se společností Redwood Materials, za kterou stojí spoluzakladatel Tesly a její bývalý technický ředitel Jeffrey Brian Straubel.

Dotace na elektromobily 2020: Jaguar I-Pace či Teslu X už firmy musí pořídit bez dotace

Nižší cena by měla být zajištěna především absencí kobaltu, který je běžnou, ale nákladnou součástí baterií. Nové akumulátory americké automobilky budou fungovat na bázi lithium-železo-fosforečnan. Baterie bez kobaltu přináší kromě snížení nákladů také méně starostí v oblasti korporátní odpovědnosti a udržitelného rozvoje. Tento vzácný kov se totiž těží jen na několika místech na světě, přičemž zhruba polovina světové produkce pochází z dolů v Demokratické republice Kongo. Tamní kobaltové doly byly opakovaně kritizovány kvůli otřesným pracovním podmínkám nebo dětské práci. Běžně používané akumulátory do elektromobilů vyžadují velké množství kobaltu, v některých případech až patnáct kilogramů.

Tesla Model 3

Za využívání kobaltu z konžských dolů však nejsou kritizovány jen výrobci elektromobilů – kobalt je běžnou součástí baterií využívaných i v mobilech nebo počítačích. Kvůli odpovědnosti za smrt a zmrzačení několika dětí v důsledku těžby kobaltu v Kongu byla koncem loňského roku na několik firem včetně Tesly podána žaloba u amerického soudu. Za žalobou stojí nezisková organizace International Rights Advocates.

Musk láká na novou solární střechu od Tesly. Vyjde mu 3. pokus jak uspět na trhu s FVE?

3. Nejdříve na čínském trhu u Modelu 3

Revoluční baterie by se ve vozech Tesla měly objevit již koncem tohoto roku, případně začátkem toho příštího. Nejdříve by měly být instalovány do Modelu 3 určeného pro čínský trh. Tento luxusní sedan je od října roku 2019 vyráběn v továrně Tesla Giga Shanghai. Po šanghajské továrně by se měly akumulátory začít využívat také v jiných elektromobilech americké automobilky. Jednou z dalších oblastí, jež by měla přinést úsporu při výrobě baterií, je silně automatizovaný výrobní proces.

Baterie byly vyvinuty ve spolupráci se společností China’s Contemporary Amperex Technology Ltd. Tato čínská firma patří k největším vývojářům a výrobcům akumulátorů do elektromobilů na světě. V rámci Tesly je za vývoj baterií zodpovědný tým kolem profesora Jeffa Dahna z Dalhousie University v Kanadě. Cílem při vývoji baterií bylo zajistit ziskovost elektromobilů při stejné nebo nižší ceně v porovnání s auty na konvenční pohon. Nové akumulátory by se navzdory nižším výrobním nákladům měly chlubit vyšší energetickou hustotou a větší kapacitou. K tomu by měly napomoci také speciální chemická aditiva a povlaky, jež budou součástí baterií.