Elektromobilita

Autobus budoucnosti od Mercedesu nepotřebuje řidiče. V Amsterdamu ujel 20 km

Sám se zařazuje do pruhů, zastavuje na zastávkách, brzdí a vyhýbá se překážkám na cestě. V autobusu s technologií pro autonomní jízdu CityPilot sedí řidič spíš jako páté kolo u vozu, protože vůz si se vším poradí sám. Future Bus od automobilky Mercedes-Benz nedávno podstoupil svou první testovací jízdu v ulicích Amsterdamu. Budou se děti za pár let divit, k čemu byli v MHD řidiči?

Autobus budoucnosti od Mercedesu nepotřebuje řidiče. V Amsterdamu ujel 20  km 5 fotka v galerii
Autobus budoucnosti od Mercedesu nepotřebuje řidiče. V Amsterdamu ujel 20 km

Zdroj úvodní fotografie: media.daimler.com

Nizozemí se stalo prvním státem v Evropě, který povolil testování autonomních vozů ve veřejné dopravě. V polovině července se proto vydal samořídící autobus Future Bus z největšího nizozemského letiště Schiphol do amsterdamské čtvrti Haarlem. Vezl lehce znuděného řidiče a několik dobrovolníků po silnici dlouhé necelých 20 kilometrů.

Autononí autobus na silnici hned tak nepotkáte.

Trasa zahrnovala množství ostrých zatáček, tunelů, vysokorychlostních úseků i přechodů pro chodce. Vůz se samočinně zařazoval do pruhů, brzdil, zastavoval na semaforech i cestujícím na zastávkách. Řidič při jízdě může v klidu luštit sudoku nebo bavit cestující, protože jeho přítomnost je potřeba pouze v mimořádných situacích.

Klání elektromobilů: Dokáže nový aerodynamický Mercedes pokořit Teslu?

„Za volantem“ autobusu sedí kamery a radary

Manévrování kolem obrubníku s přesností na centimetry a jízdu v běžném dopravním provozu umožňují data nashromážděná z více než 10 kamer, několika radarů a extrémně přesné GPS. Čtyři radarové senzory monitorují dění ve vzdálenosti od 50 cm do 10 metrů od vozu.

Dvě stereokamery na „čumáku“ autobusu skenují prostor do 50 cm a upozorňují na překážky na silnici. Další dvě kamery zkoumají povrch silnice.

Systém radarů na krátké i dlouhé vzdálenosti varuje před chodci, kteří se mohou pohybovat na vozovce, a také komunikuje se světelnou signalizací na křižovatkách.

Interiér autobusu budoucnosti připomíná městský park

Tvůrci futuristického MHD možná dlouho nejeli přecpanou tramvají či metrem, protože snaha o maximalizaci počtu přepravovaných pasažéru šla úplně stranou. Autobus je rozdělen do tří zón podle délky cesty. Kdo jede dál, může své pozadí umístit do pohodlnějších sedadel. Samozřejmostí je neustále dostupná wi-fi a možnost bezdotykově dobíjet mobilní telefony a tablety.

Autonomní autobusy čeká ještě dlouhá cesta. Vy ale na férového dodavatele čekat nemusíte. Srovnat dodavatele

Design vozu vás má nechat zapomenout, že sedíte v dopravním prostředku. Strop má prý evokovat lesní stezku a rozmístění sedadel městský park.

V autobusu prozatím nechybí řidič, který dohlíží na hladký provoz.

Řidiči se zatím o práci bát nemusí

Ptáte se, kdy budou samořídící autobusy od Mercedes-Benz brázdit naše silnice? Nejspíš vás zklameme, protože Future Bus s technologií CityPilot se do sériové výroby zatím nechystá. Německá automobilka totiž plánuje využít pár kusů hlavně na testování a případně začlenit úspěšné prvky technologie do vývoje dalších automobilů či autobusů pro 21. století.