Elektromobilita

Kočárek na elektropohon sám brzdí a ulehčí jízdu do kopce. České matky ale neohromil

Elektromobilita nemusí být jen doménou milovníků bezemisních aut se zběsilým zrychlením. Německá firma Bosch totiž nedávno ukázala „Teslu pro batolata“. Jde o chytrý kočárek, který rodičům pomáhá při tlačení do kopce, automaticky brzdí nebo aktivuje alarm, pokud se snaží někdo stojící kočárek ukrást. Zjišťovali jsme názory na novinku i u maminek z Česka. Jak ohodnotily Teslu pro nejmenší?

Kočárek na elektropohon sám brzdí a ulehčí jízdu do kopce. České matky ale neohromil
Kočárek na elektropohon sám brzdí a ulehčí jízdu do kopce. České matky ale neohromil

Úvodní fotografie: Při jízdě do kopce pomáhají motory tlačit kočárek podobně jako u elektrokola. Zdroj: Bosch

Chytrý kočárek vyvinutý společností Bosch nezačne hrát ukolébavku, ani dítě kolébat, když jeho senzory uslyší batole plakat. Tak daleko ještě nejsme.

Senzory systému eStroller se soustředí spíše na ulehčení námahy rodičů při vyjížďce s potomkem v kočárku. Měří rychlost, zrychlení a zkoumají povrch, po kterém Tesla pro batolata jede. Díky těmto informacím elektromotor automaticky ulehčuje tlačení kočárku do kopce, brzdí při jídzě dolů a dokáže kočárek sám zaparkovat, pokud detekuje volnou neřízenou jízdu.

eStroller testovali dokonce v aerodynamickém tunelu, aby ověřili, že bude stát jako přibitý i při nárazech větru o rychlosti 60 km/hod.

Jedna ruka netleská, ale hravě zvládne tlačit kočárek i do zatáček

Bosch v uživatelských testech zjistil, že eStroller může výrazně zlepšit držení těla rodičů, protože do kopce, v neschůdném terénu nebo při protivětru je nutné vynaložit mnohem méně síly. Samobrzdící elektropohon z kopce citelně uleví zádům.

Omotá si vás roztomilý robot Vector kolem prstu? Na Kickstarteru šel na dračku

Podpora řízení usnadňuje tlačení kočárku jednou rukou, které znají dobře zejména rodiče více dětí, protože často musí držet staršího potomka za ruku. Díky asistenčnímu systému se dají i s jednou rukou snadněji zvládat zatáčky. Kromě toho kočárek pomáhá udržet stopu při přejíždění šikmých ploch.

Rodiče si za jízdy s kočárkem dobijí mobil

Kočárek je skrze bluetooth napojený na mobilní aplikaci. Mámy i tátové tak mohou přes smartphone volit mezi 3 stupni síly elektrické podpory. Na mobil také dostanou upozornění, pokud by se snažil někdo kočárek odcizit nebo když se dá vozítko neočekávaně do pohybu. Dva elektromotory v zadní nápravě dokáží z 18V Li-on baterie vydolovat energii na projížďku dlouhou 15 kilometrů. Potom se musí baterie znovu nabít, což pro dosažení plné kapacity trvá 2,5 hodiny.

S dětským kočárkem experimentoval i šílený MacGyver Colin Furze. Jak ho vylepšil a proč mu jeho žena zakázala, aby v upraveném kočárku vozil jejich syna? To mě zajímá!

Přes USB port umožňuje baterie dobíjení chytrého telefonu nebo jiných zařízení. Když dojde šťáva v baterce, kočárek lze dál používat jako běžný dětský kočárek, aniž by uživatel cítil odpor motoru.

Poprvé se eStroller objeví na trhu ve Švédsku

Společnost Bosch navržený chytrý kočárek neplánuje prodávat přímo zákazníkům, ale dodá pouze systém eStroller výrobcům dětských kočárků. Jako první projevila zájem švédská firma Emmaljunga, která inovativní kočárek uvede na trh v příštím roce.

chytrý elektrický kočárek eStroller od firmy Bosch

Cena výrobku zatím nebyla zveřejněna. Při prezentaci podobného prototypu v roce 2018 zmínila Christina Perssonová, ředitelka Emmaljungy, cenu za chytrý kočárek s elektromotorem v rozmezí mezi 2 000 až 2 500 eury (tedy 52 až 65 tisíc Kč). S takovou cenovkou Tesla pro batolata u českých maminek asi nezaboduje.

Česky považují chytrý kočárek za předražený

Zajímaly nás i názory českých maminek na novinku, která má podle firmy Bosch představovat revoluci v komfortu a bezpečnosti kočárků.

Podle mě lidé s těmito smart zařízeními více hloupnou, méně přemýšlí a spoléhají se na stroje. Z těch funkci, co eStroller má, bych využila pohon do kopce a brzdu z kopce. Fajn je i nabíječka na telefon. Mohli by přidat třeba nějakou integrovanou chůvičku, když dítě usne v kočárku, abych ho mohla nechat na zahradě a nemusela kontrolovat, jestli je vzhůru. Za něco takového bych byla ochotná zaplatit kolem 30 tisíc. Ale záleží na rozměrech, výbavě a dalších funkcích. V informacích o výrobku mi chybí údaj o tom, jestli jde jen o kočárek s hlubokou korbou pro ležící dítě do 1 roku nebo lze eStroller použít i jako sportovní kočárek pro starší děti. Spíš bych ocenila kočárek, který sám jede a kopíruje můj pohyb, když se rozhodnu jít si zaběhat, něco na způsob kočárku Smartbe Inteligent Stroller, jehož vývoj byl ale bohužel zastaven.

- Iva z Prahy (32 let), maminka 2leté Gabriely

Nápad kočárku Smartbe Intelligent Stroller

Nebráním se žádným technickým vymoženostem. Dokážu si představit, že by takový kočárek vlastnostmi a funkčností vyhovoval mnoha lidem. Také si nemyslím, že jde jen o nějaký výstřelek, elektrokolo je nyní kupříkladu naprosto běžná věc. Na druhou stranu ale nečekám, že by se výrobek nějak výrazněji rozšířil mezi zákazníky, zejména kvůli vyšší pořizovací ceně a omezené době využití. Osobně bych takový výrobek určitě ocenila, pokud bych se k němu dostala (pomoc při jízdě do kopce/z kopce, brzdy apod.) Myslím, že strop pro tento typ výrobku by pro mě byl 15 000 Kč

- Zuzana z Brna (34 let), maminka 2letého Tobiáše

Češi vymysleli revoluční elektrický skateboard. Umělá inteligence prkna učí lidi jezdit

Technologický pokrok zkrátka nezastavíme. Na jednu stranu mi to přijde bláznivé, co všechno je dnes možné. A říkám si, jak budou vypadat kočárky, které budou jednou vozit naše děti či vnoučata. Třeba jim bude pro smích, že my, chudáci, museli ten kočár tlačit sami. Nicméně eStroller mě neohromil natolik, abych byla nešťastná z toho, že ho nemám. Funkce jsou lákavé, ale asi to bez nich přežiju a mé děti stejně tak. Ovšem věřím, že své nadšence by si našel. Mnoho lidí tyto technologické hračičky zbožňuje a ulehčuje si jimi život, jak to jen jde. Ovšem za předpokladu, že by jeho cena byla daleko nižší. Takových 30 000 Kč je podle mě strop.

- Silvie z Opavy (31 let), maminka 3leté Karolíny a 2měsíční Magdalény