Elektromobilita

Rodí se konkurence pro Teslu Semi? Daimler představil vlastní elektrický tahač

„To auto popírá fyzikální zákony!“ tak reagovali zástupci automobilového giganta Daimler na technické detaily Tesly Semi načrtnuté minulý rok Elonem Muskem. Letos zvedají hozenou rukavici a vrací úder s vlastním elektrickým náklaďákem eCascadia. Největší výrobce kamionů na světě totiž nechce riskovat ztrátu své dominantní pozice na trhu ani v budoucnu, kdyby se ve velkém přecházelo na elektřinu.

Rodí se konkurence pro Teslu Semi? Daimler představil vlastní elektrický tahač
Rodí se konkurence pro Teslu Semi? Daimler představil vlastní elektrický tahač

Úvodní fotografie: vlevo elektrický tahač Freightliner eCascadia, vpravo Freightliner eM2 106. Zdroj: Daimler AG

Německý koncern Daimler AG, kam patří i luxusní značka Mercedes-Benz, sice už zkouší elektrický tahač eActros, ale se slibovaným dojezdem 200 km oproti Tesle Semi se 480 až 800 kilometry působí spíš jako angličák vedle filmového transformera. Navíc šéf Tesly, Elon Musk, před několika týdny dokonce překvapil s tvrzením, že dojezd Semi na 1 nabití se možná podaří protáhnout na více než 950 km. 

„Rockstar“ elektromobility ukázala novou Teslu Roadster i elektrický kamion Tesla Semi

Jenže o avizovaných parametrech kamionu, který se Tesla Motors chystá vyrábět už příští rok, mnozí pochybují.

Pokud Tesla opravdu splní své sliby (ohledně Semi), samozřejmě si dva jejich tahače koupíme. Jeden rozebereme na části, druhý budeme testovat, protože, jestli k tomu dojde, něco nám muselo uniknout. Ale zatím stále platí stejné fyzikální zákony v Německu i v Kalifornii.

- Martin Daum, šéf divize nákladní a autobusové dopravy pro Daimler AG

Tesla Semi vs. eCascadia. Kdo vyhraje závod u dobíjecích stanic?

Daimler Trucks North America, dceřinná společnost německého giganta, se odhodlala vyzvat Teslu na souboj až nyní, když nedávno ukázala světu chystaný elektrický kamion Freightliner eCascadia. Uveze náklad přes 15 tun a slibuje dojezd 400 km. Doplnění energie do 80 % kapacity baterie potrvá 90 minut, během kterých vůz získá elektřinu na ujetí dalších 320 kilometrů.

Pro srovnání Tesla Semi s dojezdem 800 km vysaje elektrickou „štávu“ pro dalších 644 km za půl hodiny. Jenže tato čísla se vztahují k extrémně výkonným nabíjecím stojanům Megacharger, které zatím nikde nestojí a najdeme je pouze na nákresech inženýrů Tesly. ECascadia se spoléhá na již postavenou dobíjecí infrastrukturu.

Kolik dobíjecích stanic mají k dispozici čeští a slovenští řidiči elektromobilů? Přejít na interaktivní mapu

Když Daimler rozdává kamiony zdarma a Tesla vybírá zálohy

Sériová výroba elektrického tahače od Daimleru je naplánována na rok 2021, ale již letos dostane několik vybraných zákazníků prvních 30 prototypů vozu zcela zdarma na testování. Automobilce to pomůže vychytat případné mouchy. Tesla Semi by se na montážních linkách měla objevit už v příštím roce, ale přesné dodržování termínů nikdy nepatřilo k silným stránkách Elona Muska, takže, čí elektrický kamion dofrčí do prodeje dřív, se teprve ukáže.

Martin Daum, který v Daimleru vede divizi nákladní a autobusové dopravy, si neodpustil malé šťouchnutí do Tesly, když v interview pro Reuters reagoval na otázku, jestli se také chystají přijímat zálohy na vozy, jež dodají zákazníkům až mnohem později. K této taktice se často uchyluje právě Tesla. Daum odpověděl: „Nepotřebujeme zálohové platby, abychom mohli financovat své investice. Našim klientům dodáme prototypy a nic si za to neúčtujeme, protože oni si z toho odnesou určité znalosti stejně jako my. Pak kamiony začneme prodávat a současně dodávat zákazníkům. Obejdeme se bez předobjednávek.“

Anketa

Jak chtějí omezit nákladní dopravu v Norsku?

Elektrická flotila Daimleru: 4 kamiony a 2 autobusy

Kromě náklaďáku, který se má snažit zatopit Tesle Semi, Daimler Trucks North America představil i jeho menšího bratříčka pro rozvoz zboží na kratší vzdálenosti. Freightliner eM2 106 si troufne na náklad s hmotností od 9 do 12 tun. Nabídne dojezd 370 km na 1 nabití a do 80 % kapacity doplní energii po hodinové zastávce u nabíjecí stanice.

Elektrická „rodina“ skupiny Daimler AG se tak rozroste dohromady na 6 šest užitkových vozidel (kamiony; Freightliner eCascadia, Freightliner eM2 106, Mercedes-Benz eActros, Fuso eCanter a autobusy; Mercedes-Benz Citaro E-Cell a školní autobus Jouley).

Auta startupu Navya: Šance Evropy na vlastní autonomní dopravu, nebo zatím jen velký sen?