Elektromobilita

BMW i3. Luxus nebo jen další z řady elektrických hatchbacků?

Vůbec první elektrickým vozem značky BMW byl model 1602e z roku 1972. Zcela nový stroj, který se již plně zapojuje do konkurence moderních elektromobilů, pochází z konceptu dlouhodobě udržitelné mobility BMW i. Pojďme se podrobněji podívat na model i3, jehož nejnovější verze již začala brázdit české silnice.

BMW i3. Luxus nebo jen další z řady elektrických hatchbacků?
BMW i3. Luxus nebo jen další z řady elektrických hatchbacků?

Nový vs starý model i3

Současná generace BMW i3 je o něco vyspělejší, než ta, která se začala vyrábět v roce 2013 a nabízela pouze 22 kWh baterii. Vůz, který pořídíte nyní, má kapacitu baterie 42,2 kWh a dojezd více než 350 km, což je značný posun oproti původním 130 km. Už před osmi lety vozidlo vzbudilo značnou pozornost nejen svým specifickým designem, ale i dalšími inovacemi, které ukázaly pro automobily dosud ojedinělá řešení. BMW tímto vozem zabodovalo a kapacity výroby v Lipsku musely být navýšeny, aby vůbec doplnily poptávku. A modelu se daří dodnes. 

Minulost a budoucnost BMW na elektřinu: Jak šel čas od BMW i3 k novému BMW iX3

Futuristický design

Zcela signifikantní je již zvenku výrazná přední maska vozu, který se ve skutečnosti v průběhu let designově změnil jen v detailech. Model i3 dále jistě zaujme opačným otevíráním zadních dveří, bez jakéhokoliv sloupku. Nevýhodou ovšem je, že musí být otevřeny i ty přední, nicméně nabízený pohled vypadá jako jeden vstup do obýváku moderních technologií.

Velmi šikovným detailem je menší zavazadlový prostor pro nabíjecí kabely, umístěný pod přední kapotou. Interiér je neotřelý. Díky absenci řadící páky a středového sloupu je uvnitř svěží a větší prostor, což vlastně platí pro celý vůz, na to, jak je malý. Futuristická je i palubka, jejímž nejvýraznějším prvkem je dřevo a subtilnost, kterou ovšem trochu narušuje množství tlačítek a staromódní vedení větracích mřížek, díky čemuž interiér někomu může navozovat atmosféru starších MPV Lancie Phedra nebo Peugeotu 807. 


Zdroj: www.BMW.cz

V současnosti dochází i stále více k dokonalejším a rozšířenějším propojením elektromobilů s chytrými telefony a samozřejmě BMW v tom vůbec nezaostává. Také i3 můžete do určité míry ovládat na dálku díky aplikaci ConnectedDrive. Díky tomu můžete před jízdou spustit topení, či větrání, nebo zjistit stav baterie a analyzovat způsob své jízdy. Široká je nabídka i asistenčních systémů, které zajišťují nejen bezpečí, ale také značný komfort.

Jízdní vlastnosti

A tím se dostáváme k jízdním vlastnostem, které v jistých parametrech dle testů převyšují očekávání. Odhlučnění kabiny je na základě recenzí velmi kvalitní, zejména v městském prostředí je hlučnost minimální a navíc automobil nabízí efektivní rekuperaci. Stejně tak podvozek dostatečně dokáže tlumit nárazy, dokonce by se mělo jednat o jedno z nejpohodlnějších BMW. Ze všech elektromobilů stejné kategorie má dále zřejmě nejrychlejší akceleraci. Z nuly na sto zrychlí za 7,2 sekund, pokud je ve voze jen řidič. 


Zdroj: www.BMW.cz

Stejně jako u jiných elektrických hatchbaků, na delší cestování BMW vyloženě dokonalý není, ale i tak zvládne rychlost do 150 km/h a pohodlím se vyrovná jakémukoliv klasickému malému automobilu, takže jde o individuální pohled, jak se na dlouhé trasy dokážete uskromnit. 

Samotné nabíjení baterie do plna přes domácí zásuvku trvá asi 8 hodin, což je srovnatelné s ostatními elektrovozy ve stejné kategorii. V případě užití Wallboxu  ovšem stačí o několik hodin méně, u rychlonabíječek si pak počkáte jen něco málo přes hodinu. Wallbox od automobilky BMW má celkem tři typy - klasický Wallbox, Wallbox Plus a Wallbox Pr. Jejich cena se pohybuje v rozmezí 27 - 30 000 Kč, jelikož nejsou součástí základního vybavení.


Zdroj: www.BMW.cz

Srovnání s konkurencí

Zřejmě nejblíže se BMW i3 blíží elektromobilový hit Evropy - Renault ZOE, který je považován za nejlepší elektrický hatchback současnosti. Je tedy otázkou, v čem se tito dva “velikáni” předčí. Pro Renault ZOE lépe vyznívá cena, která je pro základní model v podstatě bezkonkurenční, a to 835 000 Kč, zatímco BMW i3 stojí od 1 mil. korun. 

Elektrický Renault ZOE: Čím vás překvapí?

BMW i3 je při rozjezdu o dost živelnější, jelikož ZOE zvládne z nuly na sto až za 11,4 sekund, u vyšší řady motorů za 9,5 sekund. Bohužel nevýhoda i3 je v poměrně nízké kapacitě baterie. Zatímco se u německého vozu musíte spokojit se zmíněnými 42,2 kWh, ZOE nabízí u nejlevnějšího modelu rovných 52 kWh a rovněž o 50 kilometrů větší dojezd a dle některých uživatelů BMW je na tom i3 ještě o několik desítek kilometrů v reálu hůře. Doba nabíjení je přitom zhruba stejná.

Obě elektrovozidla nabízejí velmi kvalitní design. Faktem však zůstává, že BMW je tak moc neotřelý, až rozděluje zájemce o mobilitu na dva tábory. Z tohoto úhlu pohledu neexistuje rozporuplnější vůz, než i3.