Technologie

Elon Musk má novou hračku. Výtah, který přepraví auta k podzemní síti tunelů

Vypadá to trochu, jako když Batman vjíždí se svým Batmobilem do netopýří jeskyně nad sídlem Bruce Wayna. Černý elektromobil najede na pohyblivou plošinu na silnici a pak v autovýtahu zmizí pod zem, aby ho „metro pro auta“ dopravilo do cílové destinace. Proč snahy Boring Company (Vrtací společnost) Elona Muska o rychlé cestování pod zemí asi moc nenadchnou klaustrofobiky?

I miliardáře občas štvou podobné problémy jako obyčejné smrtelníky. Třeba technologického inovátora, Elona Muska, vytáčejí doběla dopravní zácpy. Minulý rok ho začaly natolik dohánět k šílenství, aby založil firmu The Boring Company (Vrtací společnost, ale lze přeložit i jako Nudná společnost), která hloubí tunely pro velmi rychlou přepravu automobilů pod zemí.

Létající taxík budoucnosti: Elektroletadlo Lilium úspěšně zvládlo první testy

počet hlasů: 8

Létající auta by prý problém taky hezky vyřešila, ale podle šéfa firem SpaceX a Tesla by kazila výhled na oblohu a jejich případný pád by mohl dole nadělat pěknou paseku.

Všichni čekají, že Boring Company bude propadák

Jak by nový Muskův projekt měl skoncovat s věčně zasekanými cestami ve velkoměstech? Motorista se svým vozem přijede k jednomu z vyzvedávacích míst na povrchu. Autovýtah ho spustí dolů k podzemnímu tunelu, kde vůz nasedne na elektrické sáňky, které ho po kolejích odtáhnou rychlostí kolem 200 km za hodinu do cílového města. Pro uskutečnění této vize učinila Boring Company pomyslný první krok. Koncem července představila funkční autovýtah.

Práce na „tunelářské vizi“ prý ukrajuje Muskovi jen 2 až 3 % procenta jeho času. Žádné vrásky si nedělá ani z případného neúspěchu, protože podle jeho slov stejně všichni ostatní předpokládají, že to nedopadne dobře.

Závody ve šnečím tempu

Budování infrastruktury pod zemí není vůbec levná záležitost. Vzpomeňte si na pražskou Blanku. Musk a jeho tým plánuje srazit náklady několika způsoby. Průměr tunelu pro metro dosahuje většinou 8,5 metrů. Boring Company hloubí „díry“ jen s průměrem přes 4 metry. Klaustrofobici proto možná dají přednost létajícím autům.

Musk si přeje výrazně srazit náklady na budování tunelů. Naopak vám se podaří srazit výdaje za elektřinu hravě. Porovnat ceny

Mechanika, která tunely obvykle kope, postupuje zoufale pomalu. Dokonce i šnek, který zrovna netouží zazářit na běžecké soutěži a poctivě netrénuje, je 14krát rychlejší, než hloubicí stroj. Pracovníci Boring Company si proto pořídili nového mazlíčka, šneka Garyho. Jejich obří mašina na hloubení tunelů pojmenovaná Godot se bude snažit Garyho rychlost překonat.

Zkušební tunel kope Godot pod sídlem společnosti SpaceX v kalifornském Los Angeles. Necháme se překvapit, jak daleko se dostane a jestli celý projekt neskončí jen marným čekáním na Godota.

Když vše půjde jako na drátkách, Boring company by pod svá křídla měla přijmout i další Muskovu vizi, Hyperloop. Bleskovou rychlodráhu na přepravu lidí v kapslích podtlakovými tunely by chtěl nyní Elon přesunout pod zem. Původní myšlenka rozvíjela konstrukci dráhy na vyvýšených stožárech.

Blesková potrubní rychlodráha Hyperloop One úspěšně prošla prvním testem

počet hlasů: 9