Vše o elektřině

Francie otevřela v deštivé Normandii první silnici s povrchem ze solárních panelů

V malé vesnici v lokalitě Tourouvre-au-Perche ležící ve francouzské Normandii byl loni těsně před Vánocemi slavnostně otevřen kilometrový silniční úsek pokrytý fotovoltaickými panely. Jedná se o první počin svého druhu nejen na území Francie, která má v tomto směru do budoucna smělé plány. Místní autority však za toto dílo sklidily nejen chválu, ale i vlnu kritiky.

Francie otevřela v deštivé Normandii první silnici s povrchem ze solárních panelů
Francie otevřela v deštivé Normandii první silnici s povrchem ze solárních panelů

Zdroj úvodní fotografie: Colas

Bezmála 2900 solárních panelů Wattway (dodaných společností Colas) umístěných na povrchu vozovky by mělo v průměru vyrobit denně 767 kWh elektřiny, předpokládané maximum za letních slunečných dní se pohybuje okolo 1500 kWh. Ročně by měla silnice vyprodukovat 280 MWh. Trasa je navržena, aby poskytla dostatek elektřiny pro napájení pouličního osvětlení v obci s 3400 obyvateli.

Dopravní elektrárna: Francouzi se chystají vybudovat 1000 kilometrů fotovoltaické silnice

Solární panely Wattway jsou v zásadě podobně těm, s nimiž se lze setkat na střechách. Ale aby nedošlo k jejich poničení těžkými vozidly, chrání je odolné pouzdro tvořené několika druhy průhledných plastů pryskyřici a silikon. Fotovoltaický systém poté překrývá ještě protiskluzová vrstva z drceného skla. Odolnost panelů prověří každodenně asi 2000 motoristů, kteří úsekem projíždějí.

Populistická ekologická nálepka, nebo užitečný nápad?

Plocha nové fotovoltaické vozovky v Tourouvre-au-Perche celkově činí 2800 m2. Náklady na každý čtvereční metr se přitom pohybují v rozmezí 2000 až 2500 eur (54 100 až 67 600 korun). Nejde pouze o samotný materiál, uvedená suma zahrnuje také platbu za instalaci a výdaje na sledování vozovky či shromažďování dat potřebných k dalšímu rozvoji projektu.

Celý projekt si tedy vyžádal investici přesahující 5 milionů eur a po dobu následujících dvou let bude probíhat testovací provoz. Celá koncepce solárních panelů na vozovce má však i své odpůrce, kteří přicházejí s poměrně racionálními argumenty.

Francouzská ministryně pro životní prostředí a energetiku Ségolène Royal.

Panely umístěné na vodorovném podkladu vykazují nižší účinnost oproti poloze ve vhodném sklonu, vozovka se navíc snadněji znečistí, diskutabilní je také deklarovaná odolnost a finanční návratnost.

Boříme solární mýty! Odhalte fámy a polopravdy, které kolují o fotovoltaice

Konkrétně francouzskému projektu je pak navíc vytýkáno nevhodné umístění. Normandie trpí nedostatkem slunečných dnů, ročně jich napočítáte v průměru pouze 44. Mnohem vhodnější by tak bylo umístit solární silnici například v Marseilles, kde si obyvatelé užívají plného slunce neuvěřitelných 170 dní v roce.

Ambiciózní francouzský plán: 1000 km solárních silnic během pěti let

Ačkoli s umisťováním speciálních solárních panelů na povrch různých typů veřejných prostranství a komunikací se experimentuje na mnoha místech světa (parkoviště a náměstí v USA, solární cyklostezka v Nizozemí apod.), nově otevřená francouzská silnice je díky svému rozsahu a způsobu užití považovaná za vůbec první svého druhu.

Solární stezka překvapila svým umístěním v zamračené Normandii.

Francouzská ministryně pro životní prostředí a energetiku Ségolène Royal navíc plánuje v příštích letech pokrýt solárními panely dalších 1000 km francouzských silnic.