Elektromobilita

Startup Lightyear láká na solární auto, které si samo vyrábí elektřinu. V čem je háček?

Střechu a kapotu nového elektromobilu Lightyear One pokrývá 5 m² solárních panelů. Inovátorská automobilka Lightyear svůj první prototyp prezentuje jako auto, které se samo dobíjí ze slunečních paprsků a osvobozuje řidiče od závislosti na infrastruktuře dobíjecích stanic. Jenže stojí pomalu tolik, co běžné elektroauto a fotovoltaika na rodinném domě dohromady.

Startup Lightyear láká na solární auto, které si samo vyrábí elektřinu. V čem je háček?
Startup Lightyear láká na solární auto, které si samo vyrábí elektřinu. V čem je háček?

Úvodní fotografie: Zákazníci si již zarezervovali prvních 100 modelů Lightyear One. Zdroj: Lightyear

Nizozemskou firmu Lightyear založili teprve v roce 2016 nyní již bývalí studenti Technologické univerzity v Eindhovenu a zároveň trojnásobní vítězové šampionátu Solar World Challenge. Jde o závod napříč Austrálií v autech čistě na solární pohon.

Budoucnost osobní přepravy? Rodinné auto Stella Vie jezdí čistě na solární energii

Od Tesly a Ferrari do startupu Lightyear

Zakladatelům startupu se pro myšlenku revolučního vozidla, které zkombinuje jízdu na sluneční energii a elektromotor, podařilo přetáhnout i některé inženýry ze slovutných automobilek jako Tesla či Ferrari. Výsledkem práce více než 100členného týmu se stal prototyp elektromobilu Ligthyear One, který startup nedávno představil veřejnosti, příhodně brzy ráno během východu slunce.

Slunce přidá k dojezdu až 12 km za hodinu. Stačí to?

Solární střecha je potažená speciálním bezpečnostním sklem. Materiál se údajně nepromáčkne ani, kdyby se po kapotě procházel dospělý člověk. Při výrobě karosérie sáhli automobiloví designéři po hliníku a uhlíkových vláknech, aby snížili hmotnost vozidla.

solární panely na střeše elektromobilu Lightyear One

Když se zaměříme na dojezd, zjistíme, že s jízdou převážně na solární pohon to zas tak žhavé není. Hlavní těžiště pojízdnosti elektromobilu leží na malé baterii, která podle měření WLTP dodá po jednom nabití energii na 725 km. V tuhé zimě, když udeří mrazy s teplotami kolem -10 °C a řidič si naplno pustí topení, se dojezd sníží na 400 km. Naopak při ideálním počasí bez mráčku auto urazí bez zastávky pro nabíjení 800 až 900 km.

Jakou roli při nabíjení hrají solární panely? Dokáží prodloužit dojezd až o 12 kilometrů za hodinu. Jenže za drobné slůvko „až“ se může schovat mnoho situací. Můžeme z elektromobilu „vytřískat“ až dalších 12 km za hodinu, když se vůz vyhřívá na přímém slunci, anebo zůstaneme skoro „na suchu“ během propršeného dne. Pouze na energii ze slunečních paprsků se tedy Lightyear One spoléhat nemůže.

Závratná cena řadí Lightyear One k luxusním značkám

Sériová výroba elektromobilu se by měla rozběhnout za dva roky, ale prvních 500 zájemců si může Lightyear One zarezervovat na webu společnosti po zaplacení zálohy 119 tisíc eur. Konečná prodejní cena se vyšplhá až na 149 tisíc eur. Za takovou sumu ale pořídíte i dva Model S od Tesly.

Lightyear One na pláži

Mnoha zákazníkům se proto vyplatí spíše investovat do levnějšího elektromobilu bez solárních panelů a do domácí fotovoltaiky, která poskytne elektřinu pro auto i pro spotřebu domu, než podobnou či vyšší částku utratit za Lightyear One. Nizozemský startup do budoucna plánuje nabídku rozšířit také o levnější modely nebo sdílená auta, takže prodejní cena vozu se rozdělí mezi více majitelů.