Elektromobilita

Mate Rimac, chorvatský Musk, rozjel výrobu elektroaut v zemi, kde se auta vůbec nevyráběla

V 19 letech založil v garáži rodičů automobilku Rimac Automobili v Chorvatsku, tedy v zemi, kde předtím téměř neexistoval žádný automobilový průmysl. Když závodil ve starém modelu BMW E30 předělaném na elektrický pohon, smáli se mu, že jezdí v kraksně, co vypadá jako automatická pračka. Dnes Mate Rimac radí, jak vyrábět elektromobily i hybridy gigantům z Porsche, Hyundai či Aston Martin.

Mate Rimac, chorvatský Musk, rozjel výrobu elektroaut v zemi, kde se auta vůbec nevyráběla
Mate Rimac, chorvatský Musk, rozjel výrobu elektroaut v zemi, kde se auta vůbec nevyráběla

Úvodní fotografie: Mate Rimac sedící v elektrickém supersportu Rimac Concept Two. Foto: Rimac Automobili

Příběh chorvatského Elona Muska přímo vybízí pro zachycení v hollywoodském trháku. Kluk, kterého okouzlily vynálezy Nikoly Tesly, utekl ve 3 letech s rodiči z rodné Jugoslávie před válkou do Německa.

Nikola Tesla: Geniální objevy a vynálezy pána blesků obdivujeme dodnes

Tam ho ohromilo množství aut na silnicích, protože předtím žil v chudé zemědělské oblasti Bosny a Hercegoviny, kde tolik aut nikdy neviděl. Mimo jiné proto, že v okolí vesnice Livno, kde se narodil, tehdy ani nebylo zase tolik silnic.

Hrdý Chorvat odmítl peníze arabských šejků

Rimacovi se později přestěhovali do chorvatského Samoboru, kousek od Záhřebu. Tady v garáži rodičů Mate Rimac (čti Maty Rimats) namontoval ke starému BMW E30 323i elektromotor a později také založil automobilku Rimac Automobili, která nyní vyrábí elektrické supersporty a její inženýři pomáhají s vývojem takových bouráků jako Aston Martin Valkyrie či Pininfarina Battista.

Stejně jako Muskova Tesla se i Rimac Automobili ocitla jednou téměř před bankrotem. Do mladé firmy chtěli v roce 2011 investovat šejkové ze Spojených arabských emirátů, kteří si kladli jako podmínku přesun automobilky do Abú Zabí. Mate Rimac je odmítl a připravil tak firmu na pokraji krachu o finanční injekci ve výši 4,5 milionů eur.

nákresy elektromobilů z Rimac Automobili

Tvrdohlavý patriot Rimac nakonec dokázal najít zdroj příjmů v konzultacích pro jiné automobilky. Firma se postavila na nohy a v roce 2017 udělala díru do světa díky tomu, že se její elektrický supersport Rimac Concept One ukázal v pořadu Grand Tour.

Moderátor Richard Hammond se sice v autě naboural, ale protože hrozivě vypadající nehodu přežil téměř bez škrábnutí, malá chorvatská firmička Rimac se dostala do hledáčku mnoha zájemců o luxusní elektrické vozy. Hollywoodský biják ze života Mateho Rimaca by ale začínal jeho dětstvím.

První vynález Mateho Rimaca

Malý Mate snil o rychlých autech jako každý kluk a občas mu vrtalo hlavou, proč zběsile rychlé káry nemají elektromotory, když je už dávno vynalezl v Chorvatsku narozený Nikola Tesla.

Sestrojil Nikola Tesla kromě elektromotoru také elektromobil?

Slavný srbský vynálezce Rimaca inspiroval, a když bylo Matemu teprve 18 let, získal svůj první patent. Jako maturitní projekt vymyslel elektronickou rukavici iGlove, která nahrazovala myš a klávesnici při ovládání počítače.

Zelené monstrum s elektrickým pohonem

Z pěnez, které získal z patentu, si chorvatský vynálezce pořídil ojeté BMW E30 323i na závodění. Po dvou týdnech ale selhal autu motor a Rimac si nemohl dovolit koupit nový. Doma v garáži se proto pokusil předělat zrezivělé BMW na elektromobil, aby se s ním mohl vrátit na závodní trať.

Mate Rimac v Zeleném monstru

Originální auto nejdřív vyvolávalo záchvaty smíchu. Rivalové se smáli, že Mate jezdí v pojízdné pračce. Rimac se ale nenechal odradit, auto neustále opravoval a zlepšoval. Nabarvil ho také nazeleno, aby podtrhl jeho ekologický pohon. Starému BMW se začalo přezdívat Zelené monstrum.

Jenže „vytuněná zelená pračka na kolech“ začala brzo lámat rekordy.

Víte, že první rekord v jízdě rychlostí 100 km/hod překonal elektromobil? To mě zajímá!

Zelené monstrum s Rimacem za volantem vyhrálo první závod v roce 2010 a nechalo za sebou mnoho závodních aut se spalovacím motorem. O rok později zelené BMW překonalo několik FIA i Guinessových rekordů v kategorii nejrychleji akcelerujících vozidel.

Sen o krásných a rychlých elektromobilech

V roce 2009 založil Rimac ze začátku garážový projekt Rimac Automobili s cílem vyrobit nejrychlejší elektromobil na světě a dokázat, že elektrická auta nevypadají jako neforemné krabice na kolečkách a umí být také pořádně výkonná.

elektromobil Rimac Concept Two

Tento sen nám dnes může připadat trochu ohraný, protože ho již mnohokrát zopakoval Elon Musk, když mluvil o začátcích Tesly. Nicméně v roce 2009 se Tesla topila v dluzích a premiová Tesla Roadster nebudila tolik zájmu u zákazníků, jak se předtím očekávalo.

Tesla Roadster: Fiasko v pořadu Top Gear i let do vesmíru, co dalšího zažilo slavné auto?

Rimacova sázka na elektromobilitu se proto mohla jevit jako čisté šílenství. Navíc v Chorvatsku automobilový průmysl prakticky neexistoval a Mate Rimac pohrdl penězi od arabských šejků, kteří se chtěli zbavit přebytečných petrodolarů. Prvních pár let se automobilka Rimac pohybovala nebezpečně blízko bankrotu.

elektrický Rimac C Two

Tvrdohlavý chorvatský vynálezce se ale nechtěl vzdát snu o nejrychlejším elektrickém bouráku. Peníze se mu dařilo sehnat díky konzultacím pro zavedené automobilky, které si nevěděly rady při vývoji elektrických vozů. Pak přišla osudová nehoda Richarda Hammonda v pořadu Grand Tour, který navazuje na ukončený Top Gear.

Moderátor zničil v mžiku 20 % vozů Rimac

Prvního elektrického krasavce, Rimac Concept One, představila automobilka v roce 2011 na Moto Show ve Frankfurtu. Kvůli vedlejším projektům pro jiné společnosti ale v roce 2017 vyrobila chorvatská firma pouze 5 kusů tohoto modelu. Jeden z nich si vypůjčili moderátoři oblíbeného motoristického pořadu Grand Tour.

Rimac Concept One na autosalonu

Při natáčení ve Švýcarsku se Jeremy Clarkson a James May prohnali po horských serpentinách ve vozech značky Lamborghini a Honda. Zbývalo jen, aby stejnou trasu ujel poslední z trojice moderátorů, Richard Hammond v modelu Rimac Concept One.

Hammond bohužel nevybral jednu zatáčku a skutálel se v autě ze strmého kopce. Naštěstí řidič vyvázl jen se zraněním kolene. Ohořelá karosérie elektrického žihadla mohla rovnou do šrotu.

Hammond tak zničil 20 % všech tehdy vyrobených modelů Rimac Concept One. Jenže co vypadalo na první pohled jako katastrofa, znamenalo ve skutečnosti marketingovou trefu do černého. V den Hammondovy bouračky dostali v Rimacu objednávky na další 3 kusy vozu Concept One.

Zajímají vás příběhy "bláznů" do elektromobilů? Mrkněte na projekt jednoho českého kluka, který si vypůjčil, kde mohl, aby rozjel podnikání se zážitkovými jízdami v Tesle. Chci o tom klukovi vědět víc!

V Grand Tour totiž o autu mluvili jen v superlativech a samotný fakt, že moderátor vyvázl živý z karambolu, který vypadal jako smrtelná nehoda, neskutečně zvedlo zájem o automobilku. Hammond a Rimac podrobně rekonstruují nehodu v 26minutovém videu na Youtube.

Elektrická auta, kola i hoverboardy od Rimaca

Po silnicích jezdí dohromady pouze 7 kusů Rimacu Concept One. Minulý rok ukázala chorvatská automobilka na ženevském autosalonu druhé elektrické žihadlo ze své stáje, Rimac C Two.

Nejrychlejší elektromobily: Které ohromí zrychlením v roce 2020?

Luxusní elektromobil se sokolími dveřmi zrychlí z 0 na 100 za 1,85 sekundy a nabízí dojezd 647 km podle metodiky NEDC. Rimac Automobili plánuje vyrobit 150 kusů. První majitelé dostanou klíče od Rimacu C Two už během příštího roku.

Kromě Rimac Automobili řídí Mate Rimac také firmu Greyp Bikes, která vyrábí elektrokola. V minulosti se mladý chorvatský podnikatel zmiňoval i o rozvíjení projektu elektrického vodního vznášedla pro 1 osobu nebo hovořil o vývoji létajícího auta. Odvážný vizionář Rimac oslavil v roce 2019 teprve 31. narozeniny, takže se snad můžeme těšit ještě na několik dalších vynálezů z jeho dílny.

Mate Rimac

Jednou přijde den, kdy všechna auta budou elektrická a plně autonomní. To je nevyhnutelné. Nikdo už nebude osobní automobil vlastnit a nikoho nebude ani zajímat, co se skrývá pod jeho kapotou. Auta se stanou službou. V příštích dvou desetiletích se toho hodně změní. Naše životy to promění podobně jako příchod mobilních telefonů. Samozřejmě tady pořád zbyde pár příznivců aut se spalovacími motory, ale elektroauta budou v dlouhodobém horizontu jednoduše rozumnější volbou.

- Mate Rimac, chorvatský vynálezce a šéf Rimac Automobili

Profil osobnosti: Mate Rimac
rok narození: 1988
národnost: chorvatská
profese: vynálezce, podnikatel
čím se nejvíce proslavil: zakladatel a CEO automobilky Rimac Automobili
další přínos: vynález elektronické rukavice iGlove, zakladatel společnosti Greyp Bikes
přezdívka od novinářů evropský Elon Musk

Zdroj: Rimac Automobili, Drivetribe, Autocar.co.uk, Options