Elektromobilita

Nabíjení elektromobilů z pouličních lamp: Brzy si ho vyzkoušejí v Londýně

Inovativní projekt na podporu elektromobility před časem odsouhlasili londýnští radní z několika tamních městských částí. Lampy pouličního osvětlení by zde měly kromě svícení sloužit jako dobíjecí stanice. Majitelé elektromobilů projíždějící Londýnem budou k jejich použití potřebovat speciální kabel s elektroměrem. Podobné chytré lampy už ve střední Evropě máme. Tušíte, kde?

Nabíjení elektromobilů z pouličních lamp: Brzy si ho vyzkoušejí v Londýně
Nabíjení elektromobilů z pouličních lamp: Brzy si ho vyzkoušejí v Londýně

Úvodní fotografie: Ubitricity

Během modernizace pouličního osvětlení v londýnských čtvrtích Hounslow, Barnes, Twickenham, Kesington a Westminster dochází nejen k obměně starých světelných zdrojů za efektivnější a energeticky úspornější LED osvětlení.

Do vybraných lamp technici zároveň integrují zásuvku pro dobíjení elektromobilů. Dobíjet svůj vůz jen tak u lampy však budou moct jen místní řidiči, kteří si navíc od úřadu obstarají speciální dobíjecí kabel se zabudovaným elektroměrem, který bude evidovat jejich spotřebu energie. Na žádost majitele elektromobilu také město vybuduje tři dobíjecí body v blízkosti jeho bydliště.

Kde mohou nabít elektromobil Češi a Slováci? To mě zajímá!

Ubitricity zajistí pomalé, ale dostupné dobíjení pro elektroauta

Do aktuální veřejné debaty o budoucí podobě veřejné sítě dobíjecích stanic vnáší německá společnost Ubitricity zcela nový pohled. Významní hráči na elektromobilním trhu jako je např. Tesla jdou směrem budování vlastní infrastruktury založené na ultrarychlých nabíječkách určených pro vlastní zákazníky. Řada ostatních se však staví za otevřené standardy dobíjecích stanic.

Ubitricity přichází s nápadem umožnit majiteli elektromobilu pomalé dobíjení téměř kdekoli bez nutnosti budování dobíjecích stanic, navíc s jednoduchým způsobem dálkového vyúčtování pomocí mobilního elektroměru a smartphonu. Vychází z předpokladu, že zdaleka ne každý potřebuje auto kompletně dobít za půl hodiny, většinu času vozidla stejně stojí a to je přesně chvíle, kdy se mohou nabíjet.

Řidič si poveze v kufru mobilní elektroměr

Ubitricity však jde ve své vizi ještě mnohem dál. Svým přístupem jednoduše zcela mění současný koncept odběrného místa elektřiny svázaného s konkrétní nemovitostí. Pro mobilní elektroměr je podstatný pouze spotřebitel, který může pro své potřeby a na svoje náklady využívat elektřinu prakticky kdekoli.

Rok 2030 přinese boom sdílených elektromobilů a kolaps ropného průmyslu, tvrdí studie

Ve vznikající virtuální energetické síti, kde spolu všechny prvky komunikují, by to nemělo představovat větší problém.

Jak by to vypadalo v praxi? Potřebujete např. dobíjet elektromobil ze zásuvky ve společných garážích bytového domu, mobilní elektroměr bude v tomto případě spotřebu účtovat jen vám, nebo naopak budete doma nabíjet služební elektromobil, ale spotřeba se automaticky objeví pouze ve vyúčtování vašeho šéfa.

Ani Praha není v chytrém osvětlení pozadu

Britská metropole rozhodně není prvním městem, které koketuje s myšlenkou pouličního osvětlení, jež může nabíjet i vozidla na baterky. V Praze už od minulého roku dokonce tři lampy, které dobijí elektromobil, stojí. Toto zařízení od Pražské energetiky (PRE) zprvu může vypadat jen jako úsporná lampa veřejného osvětlení vybavená LED svítidlem.

Elektromobily vs. automobily: Kdo lámal první rychlostní rekordy?

Ve skutečnosti jde o multifunkční světlo, které nabízí veřejně přístupný internet, je nabíjecí stanicí pro elektroauta, nabíječkou pro mobilní telefon, počítač nebo elektrokolo, nabízí bezpečnostní tlačítko pro přivolání pomoci a také je vybaveno senzory, které měří hluk, teplotu, tlak a vlhkost vzduchu a stav ovzduší.

Pokud se osvědčí pilotní provoz chytrých lamp v Praze, brzy se zřejmě objeví i v dalších českých městech.