Elektromobilita

Praha chce dohnat Evropu v podpoře elektromobilů. Proto spustili provoz unikátní nabíječky

Pražská energetika (PRE) od února umožňuje nabít elektroauta v jedinečné nabíjecí stanici. Nabíjecí stojany u stadionu HC Sparta Praha získávají totiž „šťávu“ ze 30 fotovoltaických panelů i z akumulačního zařízení stanice. Praha tak chce dohnat evropské metropole jako Amsterdam či Vídeň, které vývoj elektromobility nezaspaly. Jaký vliv bude mít nabíjecí stanice na stabilitu elektrické sítě?

Praha chce dohnat Evropu v podpoře elektromobilů. Proto spustili provoz unikátní nabíječky
Praha chce dohnat Evropu v podpoře elektromobilů. Proto spustili provoz unikátní nabíječky

Úvodní fotografie: nově otevřená nabíjecí stanice v pražských Holešovicích, Foto: Elektřina.cz

V nejbližších letech očekáváme masivní rozvoj elektromobility na území hlavního města Prahy a s ním související významný nárůst zatížení distribuční soustavy.

- Pavel Elis, generální ředitel Pražské energetiky (PRE)

Slova ředitele PRE dokreslují i čísla využití infrastruktury pro elektromobily v posledních dvou letech. Vidíme zde pozvolný nárůst zájmu o nabíjecí stanice v Praze. V blízké budoucnosti se dá očekávat, že návštěvy u nabíjecích stojanů budou stále častější.

Využití nabíjecích stanic PRE v číslech

3v1: nabíječka pro 2 elektroauta, fotovoltaika i úložiště energie

Proto PRE zahájila pilotní provoz unikátní nabíječky, která kombinuje rychlonabíjecí stanici pro elektromobily, obnovitelný zdroj energie v podobě fotovoltaiky na střeše (výkon 7,35 kWp) a akumulační zařízení využívající bateriové úložiště.

nabíjecí stanice PRE

Stanice umožní současné nabíjení 2 elektromobilům – jednomu v režimu rychlonabíjení (výkon 50 kW) a druhému středně rychle (2 x 22 kW).

V Česku chybí rychlonabíjecí stanice pro elektromobily. Máme jich jako šafránu, říká řidič

Navíc může být připojen na nabíječku třeba i elektroskútr. Při rychlém nabíjení doplníte energii pro elektroauto za 20 až 40 minut. Pro představu starší model Volkswagenu e-Golf s dojezdem 150 km nabijete za 20 minut, u novější verze s dojezdem 300 km podle NEDC to bude trvat dvakrát déle.

Kde nabíjí svá elektrická zlatíčka na 4 kolech čeští a slovenští elektromobilisté? To mě zajímá!

PRE se chce vyhnout norským problémům s elektromobilitou

Nechceme dopadnout jako v Norsku, kde jezdí spoustu elektromobilů, ale dostávají se do problémů s nabíjením elektrických vozů ve veřejných nabíjecích stanicích. Při budování infrastruktury pro elektroauta vždy hledáme řešení, aby nebyla ohrožena stabilita sítě.

- Milan Hampl, ředitel PREdistribuce

Elektřina vyrobená 30 fotovoltaickými panely na střeše objektu může proudit nejen do nabíjecích stanic, ale i do baterií. Právě akumulátory slouží k eliminaci vlivu rychlonabíjecí stanice na síť tím, že pokud je potřeba, tak jen část energie pochází ze sítě a zbytek z baterií.

Unikátní nabíjecí stanice byla postavena jen za 4 měsíce

Zároveň řídicí jednotka akumulačního zařízení hlídá stav napětí v síti a v případě překročení nastavených limitů umí při hrozícím přepětí odebírat energii ze sítě, a naopak při hrozícím podpětí energii do sítě dodávat.

nabíjení elektromobilu u nabíjecí stanice PRE v pražských Holešovicích

Na rozdíl od tradičních dobíjecích stanic lze systém napojit na současnou infrastrukturu, není nutné kvůli němu posilovat kabeláž přípojky. Jelikož u tohoto typu stanice není potřeba výrazně zasahovat do elektrické sítě, společnost Energon Advanced Energetics unikátní dobíjecí stanici postavila v rekordním čase 4 měsíců.

Anketa

Kdybyste měli neomezené prostředky na bankovním účtě, jaký elektromobil byste si pořídili?

Použitý bateriový systém snižuje nároky na připojení rychlonabíjecích stanic k distribuční síti, a má tak potenciál urychlit rozvoj elektromobility ve městech.

- Tomáš Pastrňák, generální ředitel Energon Advanced Energetics

Vliv dobíjecí infrastruktury na dodávky elektřiny se bude testovat

Práce na projektu započala v červenci 2017. Na konci října byl spuštěn testovací provoz a začátkem ledna byla stavba zkolaudována. Od února 2018 je stanice otevřena veřejnosti.

V Praze se můžete od října projet sdíleným elektromobilem za 188 Kč za 1. hodinu jízdy

Cílem projektu je ověřit, zda takové řešení zlepší možnosti připojení rychlonabíjecí stanice nebo decentralizované výroby i při omezené kapacitě distribuční sítě a bez negativního dopadu na spolehlivost a kvalitu dodávky elektrické energie.

Využití elektroaut pro stabilizaci sítě brání česká legislativa

Elektromobily nepředstavují hrozbu pro stabilitu distribuční sítě. Naopak, například v Nizozemí jsou elektroauta dokonce využívána pro zmírnění denních výkyvů ve spotřebě elektřiny.

Chcete snížit spotřebu elektřiny vaší domácnosti? Interaktivní kalkulačka do pár minut odhalí největší žrouty energie mezi spotřebiči u vás doma. Chci zatočit se žrouty!

Díky chytře načasovanému nabíjení putuje energie z baterií elektromobilů do sítě v době, kdy selhávají obnovitelné zdroje energie. Jinými slovy když nefouká vítr či nesvítí slunce. Dobíjení elektrických vozů pak probíhá mimo špičku, zejména v noci. Tento projekt v současnosti Nizozemci testují pod hlavičkou firmy New Motion.

U nás ale elektroauta pomocnou ruku, nebo spíš akumulátor, do sítě v době špičky nabídnout nemohou. Energetický zákon totiž takovou situaci klasifikuje jako výrobu elektřiny, kterou podmiňuje získáním licence.

Futuristická vozidla, která „lyžují a bruslí“. Tak vidí budoucnost dopravy mladí designéři

Přiblížil nám nešťastnou formulaci zákona Vojtěch Fried, který vede oddělení Elektromobility a Smart City v PRE. Fried zároveň doufá, že v budoucnu bude tato překážka pro využití energie z elektromobilů odstraněna.