Přepravní drony, nebo roboti? Zakladatelé Skypu sází na chytré pozemní vozítko

Vznáší se budoucnost doručování zboží ve vzduchu, nebo leží na zemi? Postoje velkých firem se v tomto ohledu liší. Zatímco technologický gigant Google, internetové obchody Amazon a Alibaba či logistická společnost DHL koketují s využíváním dronů, britsko-estonský startup Starship Technologies sází na autonomního robota. První modely by do terénu měly vyrazit už příští rok.

Přepravní drony, nebo roboti? Zakladatelé Skypu sází na chytré pozemní vozítko
Přepravní drony, nebo roboti? Zakladatelé Skypu sází na chytré pozemní vozítko

Zdroj: Starship Technologies

Startup Starship Technologies sídlí v Londýně, ale jeho kořeny sahají do severní Evropy. Stojí za ním totiž zkušení počítačoví matadoři - vývojáři Ahti Heinla z Estonska a Janus Friis z Dánska, kteří se podíleli na vzniku komunikačního programu Skype.

Roboti se budou chovat velmi podobně jako lidé při chůzi. Na přechodu se zastaví, rozhlédnou se na obě strany a pak přejedou na druhou stranu silnice. Pomocí senzorů robot rozezná blížící se auto na 100 až 200 metrů, proto bude silnice přejíždět pouze v místech s dobrou viditelností.

- Ahti Heinla, spoluzakladatel startupu Starship Technologies

Na počátku listopadu robot úspěšně absolvoval zkušební jízdu v londýnských ulicích. Jeho hmotnost se pohybuje lehce nad 18 kilogramy a průměrná rychlost, kterou brázdí chodníky, je kolem 6,5 kilometrů za hodinu. Přístroj je tedy mírně rychlejší než chodci, ale běžící člověk ho bez potíží dožene.

Něco mezi kufrem, vysavačem a domácí pekárnou

Robotický pomocník Starship sice není tak roztomilý jako kultovní R2-D2 ze série Star Wars, ale má podobně zaoblený kompaktní tvar. Díky šestici koleček a hornímu otvírání robot připomíná křížence cestovního kufru, vysavače a domácí pekárny, v jehož výbavě nechybí ani anténa a série světel. Útroby robotického prototypu pohodlně pojmou dvě nákupní tašky.

Zástupci Starship Technologies jsou přesvědčeni, že by se robot mohl starat o převoz zboží na menší vzdálenosti, a tak by mohl ulehčit práci restauracím i maloobchodníkům. Robot se bude pohybovat po chodnících stejně jako lidé, a proto ho nikdy nezdrží dopravní zácpa. Díky malým rozměrům se dostane i do lokalit, které jsou pro auto či dodávku těžko dostupné.   

Anketa

Revoluce možná čeká i stožáry elektrického vedení. Jakou podobu by mohly dostat?

Vzhledem k tomu, že je robot automatizovaný, nevyžaduje jeho fungování téměř žádnou účast člověka, a tak si od něj tvůrci slibují výrazný pokles nákladů na dodání zboží. Cena za dovoz by se měla pohybovat kolem přijatelných 50 korun. Transport by pak neměl, s ohledem na vzdálenost, zabrat více než 30 minut.

Lidský přítel na telefonu

Elektronický doručovatel je opatřen zabudovaným systémem GPS, kamerami a senzory, díky nimž se dokáže orientovat v prostoru a vyhýbat se překážkám. S 99 procenty situací na chodníku by si tak měl umět poradit, ale pokud by se přeci jen dostal do úzkých, pomůže mu vzdálený lidský operátor. Ten také v případě potřeby může prostřednictvím reproduktoru promluvit ke kolemjdoucím. A zvukovými signály může vozítko trochu postrašit a odehnat případné nenechavce a zloděje.

Vozítko navštívilo také belgickou metropoli Brusel.

Představený model vozítka Starship je 66 cm dlouhý, 53 cm široký a takřka 56 cm vysoký. Společnost Starship Technologies ale plánuje, že v budoucnu vzniknou další rozměry a proběhnou nejrůznější úpravy podle pracovního zařazení konkrétního produktu. Aktuální provedení například není uzpůsobeno pro převoz horkých potravin. Pokud se ale robot setká s úspěchem u restauratérů, získají nové modely tepelnou izolaci a jejich rozměry budou kopírovat třeba tvar krabice na pizzu.

Mezi inovace v dopravě patří také elektromobily. A my víme, kde je v Česku nabít! Prohlédnout interaktivní mapu

Sezame, otevři se!

Výrobce také vytváří mobilní aplikaci, která bude klientům v průběhu dovážky hlásit aktuální polohu robota a předpokládaný čas doručení. Speciální kód vygenerovaný prostřednictvím aplikace také zajistí, že se k obsahu úložného prostoru vozítka dostanou jen povolané osoby. Takže se nemůže stát, že by vám někdo zásilku z restaurace po cestě snědl.

Prozatím není jasné, jakým způsobem budou společnosti za využívání robota platit, ale možnosti jsou v zásadě dvě: firmy buď na účet Starship Technologies uhradí platbu za každý realizovaný dovoz, nebo si pořídí celou platformu i s roboty a peníze budou odvádět za služby vzdálených operátorů a nutnou údržbu vozítek.