Elektromobilita

Mercedes představil elektrický Smart, který si nebudete chtít koupit

Budoucnost městské dopravy leží podle koncernu Daimler a jejich značky Mercedes ve sdílení chytrých elektroaut, která zákazníka slušně pozdraví, najdou mu ideálního spolucestovatele, se kterým se nebude nudit, a sama vyhledají dobíjecí stanici. Automobilka se snaží s novým konceptem Smart Vision EQ Fortwo vrátit úder službám na spolujízdu jako Uber či Lyft. Mají se svým elektrickým vozítkem šanci?

Mercedes představil elektrický Smart, který si nebudete chtít koupit
Mercedes představil elektrický Smart, který si nebudete chtít koupit

Úvodní fotografie: Daimler AG

Automobilový koncern Daimler se pod hlavičkou divize Mercedes-Benz chystá do roku 2022 uvést na trh 10 nových elektromobilů. 

Ve světě získávají rychlostí Hyperloopu oblibu různé platformy pro sdílení vozidel, proto německá automobilka přešla do protiútoku a nedávno odhalila elektrické vozidlo pro dva pasažéry, které nehodlá tlačit do prodeje, ale využívat ve flotile sdílených plně autonomních vozů pro dopravu po městě.

Podle odhadů by taková flotila mohla soutěžit o klienty s Uberem kolem roku 2030.

Smart Vision EQ Fortwo komunikuje s pasažéry i chodci

Zvenku vás na mrštném elektrickém Smartu upoutá černý displej na místě, kde se obyčejně nachází maska chladiče. Mohou zde vyskakovat různá sdělení. Vůz může signalizovat okolí, že je obsazený nebo naopak k dispozici, může ukazovat cílovou stanici, kam míří, nebo pozdravit jménem právě nastupujícího zákazníka.

Když projíždí kolem přechodu, dá zprávou: „Pokračujte“ chodcům najevo, že mohou přejít silnici. To vlastně nahrazuje oční kontakt se řidičem, jehož absenci mnozí kritizují u jiných návrhů samořídicích aut.

Když zrovna nikdo nepotřebuje svézt, dokáže si Smart sám zajet k nabíjecí stanici a doplnit „šťávu“. Nabíjecí kabel si auto samo od sebe samozřejmě nevytáhne, při nabíjení využívá magnetickou indukci.

Kam s elektromobilem musíte pro šťávu, dokud si k dobíjecím stanicím nebudou vozy jezdit samy? Chci to zjistit

Zaparkované elektroauto také supluje funkci informační tabule, protože na prosklených stěnách dveří může zobrazovat předpověď počasí, sportovní výsledky či reklamu. Pokud někdo při jízdě potřebuje trochu soukromí, průhledné dveře lze ztmavit.

Tinder na čtyřech kolech

Flotila Smartů Vision EQ Fortwo by si mezi sebou vyměňovala data, která by modelovala dynamickou mapu pravděpodobných míst, odkud si lidé vyžádají odvoz. Klient by tak nemusel hledat nejbližší volný vůz, jak to známe z jiných mobilních aplikací pro taxíky či spolujízdu. Jenom by vybral místo vyzvednutí a o nic dalšího by se nestaral.

Létající taxík budoucnosti: Elektroletadlo Lilium úspěšně zvládlo první testy

Tedy kromě výběru vhodného protějšku na společnou cestu. Během jízdy totiž elektroauto vyhledává další potencionální pasažéry na trase podle společných zájmů zadaných v uživatelských profilech. Cestující usazený ve Smartu pak nabízeného spolucestovatele může přijmout či odmítnout.

Daimler umělé inteligenci za imaginárním volantem hodně věří, takže uvnitř vozu nehledejte pedály, řadicí páku a dokonce ani airbagy nebo bezpečnostní pásy přes hruď. Zapnout si můžete pouze pásy přes klín.

Anketa

Jak si představují dopravu budoucnosti ve velkoměstech mladí designéři, jež se účastnili soutěže pořádané jihokorejským výrobcem pneumatik Hankook?

Vlastnictví automobilů vystřídá éra sdílených vozů

Dceřinná firma Daimleru Car2Go aktuálně patří mezi největší společnosti provozující sdílené automobily na světě. Jejich vozy si s platným řidičákem můžete půjčit v 26 městech 8 zemí. Až zákony umožní i jízdu autonomních vozů po veřejných komunikacích, Smart Vision EQ Fortwo by se mohl stát páteří jejich flotily.

Jezdím v počítači na kolech, říká jediný český taxikář s vlastní Teslou

Prototyp tohoto elektroauta si mohou fanoušci motorismu a elektromobility prohlédnout na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu.