Elektromobilita

Škoda Enyaq: Nejluxusnější novinka automobilky?

Výrobci automobilů představují stále větší množství vozů na elektrický pohon. Výjimkou není ani mladoboleslavská Škoda. Česká automobilka na začátku září představila model Škoda Enyaq – vůz, který symbolizuje novou éru. Zjistěte podrobnosti o nejluxusnější a nejdražší Škodě na trhu.

Škoda Enyaq: Nejluxusnější novinka automobilky?
Škoda Enyaq: Nejluxusnější novinka automobilky?

První čistě elektrický model Škody

Škoda Enyaq je v mnoha ohledech revolučním vozem. Ostatně i nový předseda představenstva Škody Thomas Schäfer označil představení vozidla za opravdový přelom pro automobilku. Mimochodem Enyaq se stane Schäferovým služebním vozem, což do značné míry symbolizuje význam modelu pro celou společnost. Rovněž představení auta v pražském O2 Universum bylo velkolepé – samozřejmě s ohledem na protikoronavirová opatření. Co je tedy na tomto automobilu speciální?

Škoda otáčí kormidlo, vydává se cestou elektromobility

Škoda Enyaq je prvním čistě elektrickým modelem mladoboleslavské automobilky. Vozidlo symbolizuje příchod nové éry a přechod k elektrifikaci. Doposud měla Škoda v nabídce s elektrickým motorem jen malé Citigo, které je však modifikací modelu se spalovacím motorem. Navíc Citigo se kvůli nedostatku akumulátorů vyrábí v omezeném množství. Enyaq bude prvním autem Škody na čistě elektrické platformě MEB, již pro bateriové vozy vyvinul mateřský koncern Volkswagen. Název si automobilka vypůjčila z irštiny – enya znamená zdroj života.

Interiér Enyaq

Dojezd až 510 kilometrů

Škoda Enyaq je elektrický crossover. Jeho délka činí 4648 milimetrů, šířka 1877 mm, výška 1618 mm a rozvor náprav 2765 mm. S těmito rozměry lze Enyaq v rámci Škody zařadit mezi modely Karoq a Kodiaq. Enyaq bude vyráběn ve čtyřech výkonových stupních s dvěma různými kapacitami baterie. Základní verze 50 iV s kapacitou akumulátoru 55 kWh se na českém trhu vůbec neobjeví, firemní strategie cílí na vyšší dojezd. Základem v ČR bude verze 60 iV s pohonem zadních kol a baterií o kapacitě 62 kWh. Výkon elektromotoru umístěného na zadní nápravě je 132 kW. Dojezd vozu činí podle přísnějšího měřicího režimu WLTP 390 kilometrů.

Verze 80 iV s kapacitou baterie 82 kWh nabízí nejdelší dojezd 510 km a motor s výkonem 150 kW. Elektromotor je zde stále jen u zadní nápravy. Další dvě varianty mají dva elektromotory a nabízí pohon všech kol. Jedná se o verze 80x iV s výkonem 195 kW a RS iV o výkonu 225 kW. Dojezd činí shodně 460 km.

Kolik stojí nabíjení elektromobilů?

Vůz nabízí tři různé možnosti dobíjení. Doma můžete využít wallbox Škoda iV Charger nebo běžnou 230V zásuvku, v obou případech s výkonem až 11 kW. Tento způsob nabíjení trvá v závislosti na velikosti baterie 6–8 hodin. Třetí možnost představují rychlonabíjecí stanice se stejnosměrným proudem o výkonu až 125 kW. Baterii takto dobijete z 5 % na 80 % kapacity za 38 minut.

Základní cena přes milion korun

Od 3. září přijímá automobilka objednávky na silnější verzi 80 iV. Prodejní cena činí s paketem Loft 1 189 900 korun. V této výbavě naleznete mimo jiné 19" kola, bezklíčový přístup, tempomat, asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu, přední i zadní parkovací senzory, zadní parkovací kameru, dešťový a světelný senzor, automatickou třízónovou klimatizaci nebo vyhřívaná přední sedadla a volant. Základní variantu pro český trh 60 iV bude možné objednávat až během podzimu, cenovka bude stále přes milion, konkrétně 1 059 900 korun. Aktuálně půjde o nejdražší vůz Škoda, v minulosti se však cena některých variant modelu Kodiaq pohybovala ještě výše. Za ty nejluxusnější elektromobily si připlatíte mnohem více, SUV Tesla X vás vyjde asi na 2 a půl milionu korun. Tolik stojí mimo jiné zrychlení z 0 na 100 km/h za 3 sekundy.

Škoda Enyaq – předběžné hodnoty technických dat

Verze

Enyaq 60 iV

Enyaq 80 iV

Max. výkon

132 kW

150 kW

Zrychlení 0-100 km/h

8,7 s

8,5 s

Kapacita baterie

62 kWh

82 kWh

Dojezd (WLTP)

390 km

510 km

Cena

1 059 900 Kč

1 189 900 Kč

Zdroj: Škoda Auto

 

Do prodeje vstupuje také speciální úvodní edice Founders Edition. Ta oslavuje 125. výročí od založení automobilky Škoda, které připadá právě na letošní rok. Founders Edition vyjde zákazníky na 1 379 900 korun, jejím základem je varianta 80 iV. Ve výbavě této edice najdete navíc například Matrix LED světlomety, osvětlenou masku Crystal Face, senzor únavy řidiče, volbu jízdních režimů či 21" kola.

Sériová výroba Škody Enyaq by měla v Mladé Boleslavi odstartovat do konce letošního roku. Český závod bude jediný v Evropě mimo Německo, kde se vyrábí vozy na platformě MEB. S uvedením na trh se počítá na začátku roku 2021

Automobilka je připravena cílit jak na soukromé osoby, tak na firmy. Škoda avizuje, že živnostníkům a firmám poskytne zpracování energetické studie společnosti zohledňující individuální potřeby a provoz libovolného počtu elektromobilů.

Způsobí Dacia v příštím roce revoluci na trhu s elektromobily?

Na trhu zatím není žádný přímý konkurent

Přestože je elektromobilita na vzestupu a výrobci nabízí stále více modelů s tímto typem pohonu, minimálně zpočátku nebude mít Enyaq na trhu žádného přímého konkurenta. Podobné vozy mají buď jiný typ karoserie nebo jsou menší či výrazně dražší. Konkurence ve střední třídě elektrických crossoverů by se měla objevit ještě během podzimu. Mateřský koncern Volkswagen by měl představit model ID.4. Vzhledem k mezinárodní regulaci emisí lze očekávat, že konkurence bude v této kategorii přibývat s tím, jak ostatní automobilky budou představovat další elektrické modely.