Elektromobilita

Šance pro elektromobily. EU radikálně snížila emise do roku 2030

Evropská komise rozhodla o omezení emisí oxidu uhličitého u osobních aut do roku 2030 o 35 procent, a tím otevřela dveře pro trh s elektromobily. Omezení emisí má vést k urychlení modernizace evropských automobilek, aby neztratily konkurenceschopnost se zbytkem světa. Česká veřejnost tradičně zamilovaná do spalovacích motorů je vůči rozhodnutí komise skeptická. Podle europoslance Luďka Niedermayera je tento krok ale nezbytný.

Šance pro elektromobily. EU radikálně snížila emise do roku 2030
Šance pro elektromobily. EU radikálně snížila emise do roku 2030

Zdroj: drive.cz/niedermayer.cz, krone.at

Na setkání ministrů životního prostředí v Lucemburku se v úterý celý den debatovalo, jaké emisní limity nastavit pro osobní a lehká užitková vozidla. Dohoda se rodila složitě a ke shodě došlo až v pozdních nočních hodinách.

Kompromis byl vrcholem možného

Cíl 35procentního omezení emisí pro osobní automobily navrhlo na setkání ministrů životního prostředí v Lucemburku Rakousko. Hlasovalo pro něj 20 z 28 zemí unie. Čtyři státy, které požadovaly minimálně čtyřicetiprocentní snížení, byly proti a čtyři se zdržely.

Elisabeth Köstingerová

Hrozba klimatu zapůsobila

Rakouská ministryně pro udržitelný rozvoj a turistiku Elisabeth Köstingerová připomněla pondělní zprávu Mezivládního panelu OSN pro změnu klimatu (IPCC), v níž stojí, že cíle pařížské klimatické dohody z roku 2015, tedy udržet oteplení co nejblíže k 1,5 stupni Celsia, lze naplnit pouze pomocí rychlých a dalekosáhlých změn ve všech oblastech společnosti.

Cíle klimatické dohody z Paříže.

Sever Evropy chtěl víc

Vyspělé země severu proto v Lucemburku požadovaly ještě razantnější snížení, a to o 40 procent. Jednalo se o hodnotu, na níž se minulý týden shodl evropský parlament. Česká republika, Německo a další země východní Evropy trvaly pouze na 30procentním snížení emisí. Výsledných 35 procent byl nakonec složitě dojednaný kompromis. Podle serveru Hybrid.cz se tato hodnota rovná přibližně 60 g/km. Pro srovnání, emise ve výši 95 g/km vzniknou spálením 4,1 I/100 benzínu nebo 3,6 l/100 km nafty.

Rozpaky českých průmyslníků

Vzhledem k tradiční nedůvěryhodnosti české společnosti vůči evropským nařízením, vyvolal plán mírné roztrpčení. Ředitel sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl mluvil v médiích o hrozbě pro české automobilky.

Luděk Niedermaier

Český europoslanec Luděk Niedermayer jeho slova mírnil. 

Je otázka, o jaké hrozbě tady mluvíme. Mohli bychom začít u té klimatické, kdy mezivládní panel tento týden důrazně varoval lidstvo, ať začne něco dělat s vysokými emisemi oxidu uhličitého, jinak se dostaneme do obtížné situace a budeme v ohrožení všichni

- Luděk Niedermayer, europoslanec za TOP 09

 

Evropa nesmí zaostat za Čínou s USA

Potřebu podpory elektromobility označil Niedermayer za neoddiskutovatelnou.  „Evropský automobilový průmysl se snaží, aby se jí tahle debata vyhnula, a dál se soustředil na konvenční spalovací motory, ale tady hrozí, že centrum inovací se přesune mimo Evropu, a z Česka se stane montovna dílů, které budou vymyšleny a možná i vyrobeny v Číně.”

 technologická proměna

Niedermayer považuje za důležité, aby Evropa dokázala dohnat v technologickém vývoji nejenom Čínu a i USA, které jsou hlavním hybatelem inovací v automobilovém průmyslu, a od příštího roku zavádí povinné kvóty na výrobu elektromobilů.

Převálcují konkurenční automobilky Teslu? Studie předpovídá její pád z výsluní do pár let

Evropská komise chtěla tímto nařízením donutit především německé automobilky, aby jejich plány na investice ve výši desítek miliard eur nezůstaly jenom na papíře.  

Revize rozhodnutí možná v roce 2023

​Součástí dohody je revizní „klauzule”, která počítá s tím, že bude v roce 2023 zanalyzována reálná situace a zhodnoceno plnění domluvených kroků tak, aby bylo možné cíl snížení emisí oxidu uhličitého do roku 2030 přehodnotit.