Elektromobilita

Spustí obří Tesla Gigafactory elektrickou revoluci, nebo zlomí Elonu Muskovi vaz?

Má Elon Musk víc peněz než rozumu? Proč už nestačí předpona super či mega, když společnost Tesla staví obří továrnu na výrobu baterií uprostřed vyprahlé pouště v Nevadě? Na takové dotazy sice šéf Tesly při slavnostním otevřením 14 % závodu Gigafactory neodpovídal, ale sdělil nadšeným novinářům, třeba kolik se do továrny po jejím dokončení vejde letadel Boeing 747 či křečků. Co dalšího prozradil?

Spustí obří Tesla Gigafactory elektrickou revoluci, nebo zlomí Elonu Muskovi vaz?
Spustí obří Tesla Gigafactory elektrickou revoluci, nebo zlomí Elonu Muskovi vaz?

Zdroj úvodní fotografie: Tesla Motors

Nebudeme vás dlouho napínat. Do obří továrny zaparkujete 93 Boeingů 747 nebo si tady zaskotačí 50 miliard křečků. Zatím stojí pouze sedmina plánovaného komplexu, jež se stane při dostavění v roce 2020 největší budovou na světě podle půdorysu. S rozlohou 540 000 m² překoná aktuální rekord květinové burzy v Aalsmeeru (518 000 m²).

Konečně v Česku! Tesla na dálnici D1 spustila první šestistojanový Supercharger

Jedna obří továrna od Tesly na každém kontinentu

Stavba monstrózní továrny spolyká okolo 5 miliard dolarů, které investuje Tesla společně s japonskou firmou Panasonic. Zatímco letos vyrobí Tesla „pouze“ 80 tisíc elektromobilů, s plně funkční Gigafactory by měla vizionářská automobilka ročně vychrlit dostatek baterií pro 1,5 milionu Modelu 3, který je nejnovějším elektrickým „koněm“ ve stáji Tesla Motors. Začne se prodávat až příští rok, ale již dnes na něj nedočkavě čeká 400 tisíc řidičů, kteří si jej objednali dopředu.

Tesla novinky: Impérium Elona Muska chystá novou továrnu a čelí první ráně

Právě velkovýroba baterií má snížit jejich cenu zhruba o 30 %, aby se svět přiblížil snu o elektromobilu do každé americké rodiny. Tady se ale šéf Tesly, Elon Musk, nechce zastavit. Pokud se projektu zadaří, přál by si vybudovat nejméně jednu podobnou továrnu na každém světadíle.

Gigafactory je skutečně velkorysý projekt.

Možná to bude znít trochu zvláštně a sentimentálně, ale připadá mi to (Gigafactory) docela romantické. Konečný tvar (továrny) bude diamant směřující na sever. Vůbec je to celé strašně romantické. Mimochodem v okolí žije kolem 10 tisíc divokých koní. Jen se tu tak poflakují. Kvůli stavbě tady máme nádrže s vodou. Je super pozorovat, jak koně z těchto nádrží pijí

- Elon Musk, šéf Tesla Motors

V továrně čeká prázdný sklad i armáda robotů

Z areálu, který bude zabírat rozlohu více než stovky fotbalových hřišť, zatím stojí jen 3 bloky a další 2 bloky vypadají jako ocelové kostry obrovských dinosaurů. Nakonec by mělo vyrůst dohromady 16 bloků. Nyní se v továrně kompletují domácí zásobníky energie Powerwall a Powerpack. Ale už jsou připraveny sklady s tisíci regály na baterie pro elektromobily i armáda robotů, která je bude „tahat“, kam bude zrovna potřeba.

Tesla Model 3: Elon Musk představil elektromobil, který má spasit jeho impérium

Kvůli vhodným podmínkám pro některé součástky architekti umístili do Gigafactory tzv. suché prostory, kde je udržována správná vlhkost i teplota. Kvůli právě probíhající výstavbě mnoho místností „voní“ čerstvou barvou a lepidlem. Továrna roste jako houby po radioaktivním dešti v nevadské poušti kvůli tomu, že stát Nevada nabídl Tesle štědré daňové úlevy, 20leté daňové prázdniny u DPH a 10leté u daně z nemovitosti.

Elon Musk hraje vabank o osud Tesly

To, že postavíte největší kolos na světě či v celém širém vesmíru, ještě nezaručuje úspěch. Vzpomeňte si na pasažéry Titaniku, nacisty a vzducholoď Hindenburg nebo Hvězdu smrti a Dartha Vadera. Pokud se stavba Gigafactory někde zasekne, bude to nejspíš znamenat krach Tesla Motors.

Takto by měla továrna vypadat po kompletním dokončení.

Co všechno se může pokazit? Výroba prvních kusů Modelu 3 se může protáhnout a výrazně zpozdit první uvedení na trh. Stejné problémy už potkaly Teslu u některých předchozích elektromobilů. Lidé vůbec nemusí mít zájem o miliony elektroaut, které bude Gigafactory chrlit. Rychlý pokrok ve vývoji lithium-ionových baterií může odsunout technologie využité v obří továrně na druhou kolej, protože najednou se stanou zastaralé a málo efektivní. Odhadovaná částka pro stavbu celého komplexu klidně může výrazně přesáhnout plánovaných 5 miliard dolarů.

Jinými slovy, sázka na Gigafactory buď průkopnickou společnost úplně pohřbí, nebo z Tesly udělá jednu z nejúspěšnějších firem 21. století.