Elektromobilita

Tesla novinky: Impérium Elona Muska chystá novou továrnu a čelí první ráně

Tesla Motors patří mezi ostře sledované technnologické společnosti, o kterých se hodně mluví. A to téměř zpravidla v superlativech – duchovní otec a šéf Tesly Elon Musk se nebojí inovací ani rizik, a tak se po hlavě vrhá do projektů, na které by jiní neměli odvahu. Co je v Tesle nového? V posledních dnech se ukázalo, že odvážné vize mohou někdy přinést pořádně kyselé ovoce.

Tesla novinky: Impérium Elona Muska chystá novou továrnu a čelí první ráně
Tesla novinky: Impérium Elona Muska chystá novou továrnu a čelí první ráně

Zdroj úvodní fotografie: Tesla Model 3, Tesla Motors

Tesla Motors patří mezi nejsledovanější firmy na světě, takže o ní v posledních letech pravděpodobně slyšel i ten, koho technologie a elektromobilita příliš nezajímají.  Společnost zároveň má zástupy věrných fanoušků, kteří s napětím očekávají představení nových modelů elektromobilů a dalších odvážných plánů jejího šéfa Elona Muska.

Tesla Model X: Nejbezpečnější elektrické SUV vás ochrání i před biologickými zbraněmi

Teslašílenství naposledy naplno propuklo na jaře, kdy společnost slavnostně odtajnila vzhled a parametry dlouho očekávaného Modelu 3, prozatím nejdostupnějšího elektromobilu ze stáje Tesla. I když se vozidlo, jehož finální podobu vývojáři z Tesly stále „vymazlují“, nebude po silnicích prohánět dříve než v příštím roce, stihlo si ho během jediného dne celosvětově zarezervovat kolem 150 tisíc zájemců.

Šéf Tesla Motors Elon Musk.

Nevadská gigatovárna jde do finále

Protože mezi základy správného fungování elektromobilů patří výkonná a spolehlivá baterie, rozhodli se představitelé Tesly, že si společnost bude zásobníky energie, pro něž je charakteristické využití lithia, vyrábět sama ve vlastní „Gigafactory“.

A tak byl ve spolupráci s japonským výrobcem elektroniky Panasonic spuštěn velkorysý projekt obřího výrobního komplexu v průmyslovém centru východně od města Reno ve vyprahlém americkém státě Nevada.

Supercharger pro Teslu i nabíječky pro ostatní elektromobily. Víme, kde je najdete! Prozkoumat mapu

Výstavba gigatovárny, která Tesle zajistí soběstačnost bez nutnosti hledání externího dodavatele baterií, byla zahájena na přelomu let 2014 a 2015 a kompletní dokončení rozsáhlé stavby je naplánováno na rok 2020

První etapa výstavby se ovšem blíží k cíli, a tak už za několik dní, 29. července, dojde ke slavnostnímu otevření dokončené části továrny. Uvedení továrny do provozu se zúčastní stovky prominentních hostů z řad investorů, osobností technologického světa či významných novinářů. 

Kromě nich bude slavnostnímu aktu přihlížet také 12 „smrtelníků“, které zástupci Tesly vylosovali z tisíců lidí, kteří si předrezervovali Model 3. Těmto šťastlivcům společnost zaplatí letenku do Nevady a ubytování na místě, ale především jim umožní, aby nahlédli do zbrusu nových výrobních prostor.

Amerika hlásí první lidskou oběť Tesly

I když nákladná stavba gigatovárny podle všeho běží jako na drátkách, horší dny se nevyhýbají ani Elonu Muskovi. 7. května letošního roku totiž  americký řidič z Ohia zemřel poté, co jeho vůz Tesla Model S s aktivovaným systémem Autopilot v ostrém slunci přehlédl blížící se kamion. Ke smrtelnému incidentu došlo poblíž floridského města Williston.

Tesla Model 3: Elon Musk představil elektromobil, který má spasit jeho impérium

Nehodu vyšetřuje Národní úřad pro bezpečnost v silniční dopravě (NHTSA), který nyní zjišťuje, zda srážku elektromobilu s kamionem zavinila závada na voze oběti, či zda se jedná o chybu systémovou, po níž by následovala složitá revize všech vozů Tesla Model S, které brázdí americké silnice.

Ať už nehodu zavinila shoda nešťastných náhod, nebo konstrukční chyba, představuje floridský incident vodu na mlýn pro kritiky poloautonomních systémů řízení, kteří upozorňovali na fakt, že žádný stroj ani software není neomylný, a proto je situace, kdy dojde k fatální nehodě, pouze otázkou času.

Autopilot má řidiči pomáhat, ne ho zastoupit, brání se Tesla

Tesla na svém blogu vyjádřila hlubokou lítost nad zbytečnou ztrátou lidského života. Zároveň ale připomněla, že se jedná o první smrtelnou nehodu, k níž došlo od aktivace systému Autopilot, s jehož pomocí už Tesly najezdily více než 200 milionů kilometrů.

Zástupci společnosti ovšem v souladu s uživatelskými pokyny pro řidiče vozů Tesla, dodali, že systém Autopilot, byť je do značné míry autonomní, není konstruován pro samostatné řízení elektromobilu. Řidiči sice dokáže výrazně usnadnit práci a částečně ho i zastoupit, ale zároveň vyžaduje jeho neustálou pozornost a možnost rychlé reakce

Podílel se na nehodě Harry Potter?

Řidič kamionu, do něhož Tesla narazila, z nehody vyvázl bez vážnějších zranění.  Pro agenturu AP však uvedl, že řidič jel velice rychle a navíc při jízdě na přenosném DVD přehrávači sledoval film s Harry Potterem, jehož přehrávání nepřerušil ani prudký náraz. 

Pozor, umělci, je tu Tilt Brush! Google představil „štětec“ pro virtuální realitu

Jiný svědek neštěstí, který byl u vraku vozu dříve než policie, ovšem verzi se sledováním filmu o mladém čaroději nepotvrdil, neboť uvedl, že v autě bylo po jeho příchodu ticho. Floridští policisté sice přiznali, že v nabourané Tesle skutečně nalezli přenosný DVD přehrávač, ale tvrzení řidiče kamionu dále nekomentovali.

Podle některých zdrojů navíc prošětřují i možnost, že nehodu nezavinil řidič Tesly, ale kamion, který elektromobilu nedal přednost.