Elektromobilita

Dobití elektromobilu za 10 minut? Díky ultrarychlé dobíjecí stanici je to možné i v Česku

Společnost E.ON jako první v České republice spustila provoz ultrarychlé dobíjecí stanice elektromobilů, která má maximální výkon až 175 kW. Takové veřejné stanice bylo zatím možné vidět jen v zahraničí, u nás jde o první, ze které elektromobilisté mohou za pouhých deset minut pokračovat v cestě s baterií dostatečně nabitou pro dalších zhruba 200 kilometrů.

Dobití elektromobilu za 10 minut? Díky ultrarychlé dobíjecí stanici je to možné i v Česku
Dobití elektromobilu za 10 minut? Díky ultrarychlé dobíjecí stanici je to možné i v Česku

Veřejné nabíjecí stanice pro elektromobily v Česku by se daly rozdělit na standardní, kterých je u nás většina, a rychlonabíjecí. Hlavní rozdíl mezi nimi je v typu proudu, který k nabití automobilu používají. Zatímco standardní stanice nabíjí střídavým proudem, který si musí elektromobil převést na stejnosměrný, aby ho mohl uchovávat v baterii, u rychlonabíječek potřeba tohoto převodu odpadá. Poskytují totiž rovnou stejnosměrný proud, a tím značně urychlují celý proces dobíjení energie. Bohužel jsou často limitovány výkonem 50 kW, což je také maximální hodnota, kterou dokáže využít většina elektromobilů, podporujících rychlonabíjení.

Volkswagen e-Golf: Elektromobil pro každého

První veřejná ultrarychlá dobíjecí stanice pro elektromobily u nás? Najdete ji ve Vystrkově

Lepší rychlonabíječky s výkonem 100 kW nebo různé typy ultrarychlých stanic bylo zatím možné vidět hlavně v zahraničí. To se však od letošního září mění. Společnost E.ON totiž otevírá první veřejnou ultrarychlou dobíjecí stanici pro elektromobily u nás. Najdete ji ve Vystrkově u Humpolce, přibližně v polovině cesty mezi Prahou a Brnem. Její maximální výkon je až 175 kW a v budoucnu se může dokonce ještě zdvojnásobit.

„Stanici jsme projektovali jako modulární, takže v blízké budoucnosti může nabídnout výkon až 350 kW. Tak trochu jsme tím předběhli dobu a jsme připraveni na vysoké nabíjecí výkony v několikaletém předstihu,“ říká Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.

Věděli jste, že na českém trhu se aktuálně prodávají pouze dva typy automobilů, které výkon 175 kW dokážou přijmout? Jde o Audi e-tron a Teslu Model 3.

Audi e-tron dokáže přijmout výkon 175 kW z ultrarychlé nabíječky.

Nová ultrarychlá stanice elektromobilistům ulehčí zejména cestování na dlouhé vzdálenosti. Stačí krátká desetiminutová pauza, během níž si dají třeba šálek kávy, a mohou pokračovat v cestě s nabitou baterií, která bez problému zvládne dalších asi 200 km. „To zatím žádná jiná dobíjecí stanice v ČR nenabídne,“ upozorňuje Martin Záklasník, generální ředitel společnosti E.ON.

„Ultrarychlá stanice dobije baterii vozu z nuly na 80 % kapacity přibližně za deset minut, což je o třetinu kratší doba, než kolik času stráví elektromobilisté u rychlodobíječek. Stanice si díky chytré komunikaci s elektromobilem sama zjistí maximální možný dobíjecí výkon vozu a optimalizuje proces tak, aby bylo co možná nejrychlejší“, vysvětluje Martin Klíma.

Ultrarychlá stanice dobíjí baterii elektromobilu.

Nová dobíjecí stanice už je v provozu, takže její rychlost si elektromobilisté mohou ověřit na vlastní kůži. Registrovaní zákazníci zde zaplatí 6 Kč/KWh, neregistrovaní pak o 5 korun navíc. Platit se dá pohodlně kreditní kartou a stanice nabízí dva konektory standardů CCS Combo a Chademo.

Kolik stojí nabíjení elektromobilů?

E.ON chystá novinky i v dalších měsících

Tento počin společnosti E.ON by se dal rozhodně označit za velmi významný krok v rozvoji dobíjecí infrastruktury v Česku, tím spíš, že nejde o jedinou rychlonabíjecí stanici, která je v plánu. Ultrarychlá nabíjecí stanice ve Vystrkově je totiž první ze čtyř podobných zařízení, které společnost E.ON hodlá vybudovat v rámci evropského projektu pro rozvoj elektromobility NEXT-E. Druhou podobnou stanici elektromobilisté najdou na benzínové pumpě MOL v Rozvadově, další dvě pak budou umístěny na Moravě.

E.ON chystá novinky i v dalších měsících.

Mimo stavbu ultrarychlých dobíjecích stanic však projekt NEXT-E umožní také výstavbu dalších 10 rychlodobíjecích stanic, které budou umístěny na hlavních dopravních koridorech. Jejich spuštění se plánuje na již na následující měsíce. V rámci celé Evropy díky tomuto projektu dojde k vybudování celkem 222 rychlodobíjecích stanic a 30 ultrarychlých dobíjecích stanic.

Jak jsou na tom naši sousedé?

Věděli jste, že ultrarychlou dobíjecí stanici najdete i u našich sousedů na Slovensku? Má výkon až 350 kW a v rámci projektu NEXT-E ji postavila Západoslovenská energetika. Nabíjecí stanice Ultra-Fast dokáže během zhruba 15 minutového nabíjení zajistit dojezd skoro až 400 kilometrů. Vyzkoušet ji můžete na čerpací stanici Slovnaft na dálnici R1. Při cestování opačným směrem pak elektromobil extrémně rychle nabijete třeba v bavorském Jettingen-Scheppach, na ultrarychlé stanici s výkonem až 450 kW. Ta dokáže během pouhých 3 minut zvýšit dojezdovou vzdálenost elektroauta o celých 100 km. Výjimečná je také tím, že už je přichystána pro palubní napětí elektromobilů až 920 V, což je hladina, na kterou se auta teprve připravují.

Nejrychlejší elektromobily: Které ohromí zrychlením v roce 2020?

Budoucnost elektromobility v Česku

A jak přesně vypadá blízká budoucnost elektromobility v Česku? E.ON v současné době provozuje 41 veřejných dobíjecích stanic, již brzy však plánuje stavbu dalších. „Síť dobíjecích stanic rozšíříme jen do konce letošního roku o dalších 15 rychlodobíjecích stanic. V roce 2020 chceme dosáhnout na 100 veřejných dobíječek, kde dominantní budou ty rychlodobíjecí. Zároveň ale budeme intenzivně pracovat i na rozvoji infrastruktury AC stanic s pozvolným dobíjením, jichž v následujících letech postavíme několik desítek,“ vysvětluje Martin Klíma.

E.ON bude síť nabíjecích stanic nadále rozšiřovat.

„Elektřina je ropou budoucnosti. Stojíme na prahu radikálních změn v dopravních technologiích a elektrická energie zde bude hrát hlavní roli. Jsme proto rádi, že se můžeme podílet na rozvoji technologické infrastruktury pro elektromobilitu v Česku,“ popisuje vizi Martin Záklasník.