Elektromobily jdou v Evropě na dračku. Loni se jich prodalo téměř 100 tisíc

Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů v zemích EU a EFTA meziročně vzrostly o více než 50 %. Loni evropští řidiči zaregistrovali 97 791 nových vozů na elektrický pohon, zatímco v roce 2013 zaparkovali do svých garáží pouze 65 071 nových kousků. Největší hlad po vozech na elektřinu měli Norové, Britové a Němci. Kolik elektromobilů přibylo za loňský rok do českých garáží?

Elektromobily jdou v Evropě na dračku. Loni se jich prodalo téměř 100 tisíc
Elektromobily jdou v Evropě na dračku. Loni se jich prodalo téměř 100 tisíc

Na českých silnicích začalo v minulém roce jezdit 558 nových vozů na elektrický nebo hybridní pohon. Podle údajů Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) u nás prodeje elektromobilů oproti roku 2013 stouply o necelou čtvrtinu (23 %). V jiných koutech Evropy se ale daří prodávat elektromobily ještě rychleji. V zemích EU a EFTA (Norsko, Švýcarsko, Lichtenštejnsko a Island) se prodeje zvedly dokonce o 50,28 %. 

Absolutně nejvyšší prodeje elektromobilů zaznamenali v Norsku, Velké Británii, Německu, Nizozemí a ve Francii, kde první registrace těchto vozů přesáhly 10 000 kusů.

Norsko, země elektromobilům zaslíbená

Pokud vezmeme v úvahu velikost trhu osobních automobilů v jednotlivých zemích, tedy podíl elektromobilů na celkových prodejích, v čele žebříčku jednoznačně vede Norsko s 13,71% podílem. 

Ostatní národy jedou v pomyslném závodě elektromobilty až o několik kol pozadu za řidiči ze země fjordů. 

Za nový elektromobil zaplatíte v Norsku i méně než za běžné auto

Co způsobilo v Norsku „přemnožení elektromobilů“? Když si norská rodina pořizuje nové auto, díky štědré státní podpoře může koupit vůz se spalovacím motorem i na elektrický pohon prakticky za stejnou a někdy dokonce i za nižší cenu. 

Nákup elektromobilu v Norsku je totiž dočasně osvobozený od veškerých daní. Dotace platí pro prvních 50 tisíc zakoupených vozů na elektřinu. Tento limit sice Norové nejspíš brzy překročí, ale ani poté pravděpodobně nedojde k úplnému zrušení podpory.

Kromě toho mají norští řidiči elektroaut právo jezdit v pruzích vyhrazených pro autobusy a také dostanou přednost na trajektech. Seznam výhod tím ale nekončí. Majitelé elektromobilů v Norsku nemusí platit ani parkovné a na městských parkovištích mohou zadarmo nabít baterii. 

V Evropě přibylo loni skoro 200 elektromobilů na milion obyvatel

Když vztáhneme počty zaregistrovaných elektrických vozů na 1 milion obyvatel, tak v roce 2014 se na přední příčku elektromobility opět dostanou Norové. Až s odstupem následují Nizozemci, Švédové, Rakušané a Švýcaři. 

Platíte za elektřinu víc, než byste chtěli? Prozkoumejte, kolik byste mohli ušetřit. Spočítat úsporu

Češi zaregistrovali 55 elektromobilů na 1 milion obyvatel, zatímco průměr za země EU a EFTA činí 194 vozů na elektrický pohon. 

Obdobná situace panuje i v celkových prodejích osobních automobilů. Průměrně se v zemích EU a EFTA v roce 2014 poprvé registrovalo 25 279 nových osobních automobilů na 1 milion obyvatel. U nás jsme si vystačili jen s 18 306 auty na milion obyvatel.