Solární letoun Solar Impulse 2 se vydal na cestu kolem světa

Dřívější verze se stala historicky prvním solárním letadlem, které se udrželo ve vzduchu během noci, prvním, které překonalo vzdálenost mezi dvěma kontinenty a do třetice prvním, které přeletělo z jednoho konce Spojených států na druhý. Teď už letounu Solar Impulse 2 zbývá pokořit jen jedinou metu, obletět celý svět. Trasu dlouhou 35 tisíc kilometrů má zdolat za 5 měsíců.

Solární letoun Solar Impulse 2 se vydal na cestu kolem světa
Solární letoun Solar Impulse 2 se vydal na cestu kolem světa

Neváží víc než obyčejné auto (2 300 kg), ale svým rozpětím křídel překoná i Boeing 747. Křídla letounu Solar Impulse 2 měří úctyhodných 72 metrů, aby jejich plochu mohlo pokrýt více než 17 tisíc fotovoltaických článků. Během noci udrží letadlo ve vzduchu energie uložená v lithiových bateriích.

Solar Impulse 2 sviští maximálně rychlostí 140 km/hod

Na svou cestu kolem světa vystartoval solární letoun z Abú Dhabí 9. března. Jeho návrat na stejné místo ve Spojených arabských emirátech budou s napětím vyhlížet letos v srpnu. 

Na trase dlouhé 35 tisíc kilometrů je naplánováno 12 mezipřistání. Samotný let by měl zabrat asi 25 dní čistého času. S přestávkami mezi jednotlivými etapami se ale natáhne na 5 a možná i více měsíců. Záleží hlavně na přízni počasí. Nejrychleji může solární letoun letět až 140 km za hodinu, ale kvůli úspoře energie většinou „pofičí“ jen rychlostí 50 až 100 km/hod.

Pilotovat solární letoun není pro třasořitky

V pauzách na zemi se střídá dvojice pilotů, André Borschberg a Bertrand Piccard. Řídí z malinkatého jednomístného kokpitu. Do prostoru 3,8 m³ se musí spolu s jedním člověkem natěsnat i kyslíkové bomby a zásoby jídla a pití na týden. Protože kabina není klimatizovaná ani tlakovaná, piloti řídí neustále s nasazenou kyslíkovou maskou

Během letu se pilot prakticky nehne ze sedadla, proto ho může využít také jako polohovatelnou postel pro krátký odpočinek nebo dokonce toaletu. 

Téměř bez spánku 

Solární letoun se může naklonit jen do 5 stupňů, takže při řízení je nutné stroj neustále vyrovnávat. Podle Piccarda to připomíná spíše provazochodectví než ovládání letadla. 

Autopilot dokáže letadlo bezpečně řídit pouze 25 minut, proto si piloti nesmí oddechnout na více než 20 minut. Největší výzvu tak budou představovat nejdelší etapy při přeletu Tichého a Atlantského oceánu, které potrvají až 5 dní v kuse. Oba piloti podstoupili speciální výcvik, který zahrnoval i cvičení jógy a techniky sebehypnózy, jež by jim měly pomoci udržet se v bdělém stavu po velmi dlouhou dobu.

Průběh cesty solárního letounu Solar Impulse 2 můžete sledovat na webu projektu.