Dobrodruh Bertrand Piccard pilotuje solární letoun a touží změnit svět

Bratři Wrightové poprvé vzlétli do vzduchu na kratičkých 12 sekund s letadlem ze dřeva a látky. Dívali se na ně jako na blázny. Téměř nikdo nevěřil, že za pár let budou tyto stroje schopné převážet cestující či překonat nad Atlantikem vzdálenost mezi Evropou a Amerikou. Dnes se o nemožné a podobný průlom pokouší Bertrand Piccard se solárním letounem Solar Impulse 2. Podaří se mu cesta kolem světa?

Dobrodruh Bertrand Piccard pilotuje solární letoun a touží změnit svět
Dobrodruh Bertrand Piccard pilotuje solární letoun a touží změnit svět

Bertrand Piccard (*1958)

Švýcarský psychiatr a průkopník v letech balonem. Stal se duchovním otcem projektu Solar Impulse, jehož cílem je obletět svět bez jediné kapky benzínu v solárním letadle. V pilotování letounu na sluneční pohon se střídá s kopilotem André Borschbergem.

Odvážný švýcarský pilot Bertrand Piccard má „objevitelskou DNA“ v krvi. Jeho dědeček Auguste Piccard se jako první člověk v roce 1931 dostal balónem do stratosféry, aby mohl zkoumat kosmické záření. Před odletem málokdo věřil, že vzduchoplavec pokoří výšku přes 15 km nad zemí. 

Lámání rekordů se pro Piccardy stalo rodinnou tradicí

August se ale nespokojil jen s překonáváním rekordů ve vzduchu. Sestrojil batyskaf, tedy speciální ponorku uzpůsobenou pro potápění do velké hloubky. V roce 1960 se v ní jeho syn, oceánograf Jacques Piccard, ponořil na dno Mariánského příkopu do hloubky 11 521 metrů pod hladinou oceánu. V kabině ponorky seděl také námořník Don Walsh, se kterým se Jacques o rekordní ponor dělí.

Tři neděle v balonu není jen kniha od Julese Verna

Augustův vnuk a Jacqeův syn Betrand se narodil v roce 1958 a asi nechtěl přerušit rodinnou tradici troufalých výprav do neznáma. Udělal si „řidičák“ snad na všechno, co lítá (balon, rogalo, letadlo, motorizovaný kluzák) a v roce 1999 trhnul svůj první rekord.

Dokázal obletět zeměkouli v horkovzdušném balonu bez jediného mezipřistání. V koši balónu strávil spolu s kopilotem Brianem Jonesem 20 dní. 

Před cílem se nebezpečně ztenčovaly zásoby paliva

Let balonem kolem světa se Piccardovi s Jonesem povedl jen tak tak. Ke konci totiž vyčerpali zásoby palivových lahví s propanem téměř na nulu. Doletěli s posledními 40 kg zkapalněného plynu. „Představa, že nám dojde palivo těsně před cílem, mě děsila, ještě než jsme odstartovali. Když se moje noční můra skoro vyplnila, řekl jsem si, že na fosilní paliva se už nechci nikdy spoléhat,“ popsal své dojmy odvážný pilot.

Vzhůru k oblakům se slunečními paprsky i za tmy

S realizací svého snu začal Bertrand Piccard v roce 2003, kdy pro výrobu letounu na sluneční pohon nadchl také leteckého inženýra a současně podnikatele a investora v jedné osobě, Andrého Borschberga.

Nestali se sice prvními, kdo se v solárním letadle vznesl k oblakům, ale jejich letoun Solar Impulse zlomil hned 8 světových rekordů. Například jako první letoun na sluneční pohon se udržel ve vzduchu i během noci nebo přeletěl mezi dvěma kontinenty. 

S vylepšeným modelem Solar Impulse 2 dvojice průkopníků vystoupat až ke hvězdám zatím nehodlá, ale 9. března 2015 se odlepili z letové dráhy v Abú Dhabí, aby jako první obletěli svět. 

Solar Impulse 2 nevydrží cestu za silného deště

Letoun s Borschbergem v kokpitu narazil na první velkou překážku při přeletu z Číny na Havajské ostrovy, který měl trval 130 hodin vkuse. Kvůli dešti musel neplánovaně přistát v japonské Nagoji, kde stále čeká ve speciálním přenosném letištním hangáru, až pršet přestane. 

„Letečtí průkopníci se před 80 lety rozletěli vstříc nebezpečí, aniž by tušili, jestli se vůbec dostanou zpátky na zem v jednom kuse. Piloti se nebáli riskovat, že v oblacích zmizí nadobro a jako památka zbydou jen trosky letadla, pokud je někdo vůbec najde. Doba už ale pokročila. Osamělé hrdiny ve větru vystřídaly početné týmy lidí, kteří predikují chování počasí a využívají počítačové simulace, aby co nejlépe odhadli směr i sílu vzdušných proudů pro bezpečný let,“ vysvětluje Piccard.

Jak má cesta kolem světa v solárním letadle změnit svět?

Solar Impulse zatím zvládne unést jen jednoho pasažéra a jeho let je extrémně závislý na vrtošivém počasí. Co se tedy Bertrand Piccard snaží změnit kromě rozšíření sbírky svých rekordů?

„Pro prosazování projektů, které využívají obnovitelné zdroje a čisté technologie, potřebujeme odvážné politiky, které v jejich rozhodování podpoří i veřejnost. S letadlem Solar Impulse 2 se snažíme o zdánlivě nemožné, abychom pro solární energii nadchli masy,“ nechal se slyšet švýcarský dobrodruh. Své naděje upínají hlavně k letošní prosincové klimatické konferenci v Paříži, kde budou členové OSN jednat o aktualizaci Kjótského protokolu.

Zajímavosti ze života Bertranda Piccarda:

Fotky v článku byly použity se svolením SolarImpulse.com.