Elektromobilita

V hlavě neviditelného řidiče: Co vidí autonomní vůz při jízdě? Firma Waymo to ukázala

Autonomní auta od firmy Waymo už najela více než 8 milionů kilometrů po veřejných silnicích. S živým řidičem jako zálohou jezdily „počítače“ za volantem od roku 2009, kdy ještě šlo o projekt Googlu. Co všechno vidí robotické auto během jízdy na vozovce i mimo ni? Mrkněte na názorné video, abyste se rozhodli, jestli se v budoucnu necháte svézt neviditelným řidičem, až vám nabídne, že vás hodí domů.

Zdroj: Waymo/Youtube

Projekt Waymo, který se věnuje vývoji autonomních aut a původně spadal pod křídla Googlu, spoluzakládal inženýr Anthony Levandowski. Ten později Waymo opustil, aby založil vlastní společnost Otto. Ta se specializuje na vybavení pro kamiony včetně technologie pro autonomní jízdu. Otto nakonec odkoupil Uber, který se také snaží vyvinout podobnou technologii pro své taxíky.

Levandowski sice patřil k přední průkopníkům vývoje autonmního řízení, ale při odchodu z Wayma si měl přivlastnit určité technologické postupy, které poté využil ve firmě Otto. Waymo podalo na bývalého inženýra žalobu a kvůli neochotě spolupracovat při vyšetřování musel Levandowski nakonec opustil i Uber. 

Anketa

Tipnete si, co dělá Anthony Levandowski nyní?

Většinu ujetých km odjezdily auta bez řidiče v poslední době

Zatímco první pětinu z 8 milionů ujetých km odřídili „neviditelní řidiči“ ve službách Wayma za necelých 6 let (tedy od roku 2009 do června 2015), poslední pětinu už zvládly autonomní vozy ujet za 4 měsíce.

Za uplynulý rok 2017 upravené hybridní vozy Chrysler Pacifica vybavené technologií pro autonomní jízdu od Wayma ujely skoro 3 220 000 kilometrů v reálném provozu a navíc ještě 4,3 miliard km během virtuálních simulací.

Kdo přežije při bouračce? Samořídicí auta se umí rozhodnout stejně jako lidé

Robotická auta navštívila při testech v reálných podmínkách 25 amerických měst, aby bylo možné ozkoušet si chování vozů v různorodém prostředí. Do pětadvacítky míst patřilo například San Francisco v mlžném oparu, zasněžené ulice města Michigan i některá města ve státě Washington během silných dešťů.

Jak se liší jednotlivé úrovně autonomního řízení? To mě zajímá!

Bude se v Praze stávkovat i proti „neviditelným“ taxikářům?

Letos plánuje společnost Waymo zahájit služby autonomních robotických taxíků pro veřejnost. Šoféři z masa a kostí scházeli při jejich testovacích jízdách v běžném provozu již od října loňského roku ve státě Arizona. Tamní zákonodárci totiž jako jedni z prvních odstranili legislativní překážky pro tento druh testů. V Arizoně zkouší své taxi bez řidičů i Uber, ten ale zatím vždy jezdí s člověkem u volantu v záloze.

Létající taxík budoucnosti: Elektroletadlo Lilium úspěšně zvládlo první testy

Čechům možná tyto snahy o modernizaci dopravy zní jako vzdálená hudba budoucnosti. Jelikož lidští taxikáři od Uberu vzbudili v Praze vlnu protestů v řadách ostatních taxikářů, robotická konkurence by nejspíš podnítila ještě nevraživější reakci.