Jak reklamovat vyúčtování za elektřinu? Ani faktury nejsou bez chyb

Šklebí se na vás z faktury na elektrickou energií podezřele vysoká částka? A vy jste přitom neměnili své spotřební chování, nepořídili si novou myčku ani sušičku? Pak je na místě si ověřit, že dodavatel vyčíslil podivný nedoplatek správně. Poradíme vám, jak zjistíte, že nedošlo k chybě, a jak dále postupovat při reklamaci. Z reklamace nemusíte mít strach, kvalitní dodavatelé na ně kvůli hrozbě pokut za opožděné vyřízení, většinou rychle reagují.

Jak reklamovat vyúčtování za elektřinu? Ani faktury nejsou bez chyb
Jak reklamovat vyúčtování za elektřinu? Ani faktury nejsou bez chyb

Pokud vám při pohledu na částku k zaplacení na účtu za elektřinu lezou oči z důlků, i když jste v minulém roce nijak významně nezvýšili svou spotřebu (nákup energeticky náročných spotřebičů, více členů v domácnosti, pořízení přímotopu, tuhá zima atd.), někde mohlo dojít k chybě. Z běžného odběratele se teď proměníte v energetického detektiva.

Splést se mohl technik při odečtu elektroměrů

Chyba mohla nastat například u pracovníka, který nepozorně kontroloval stav elektroměrů, nebo v případě provádění odečtu odhadem. K odečtu odhadem se přistupuje, když zákazník nebyl doma v době hromadných odečtů, ani nenahlásil stav svého měřidla. Musíte tedy srovnat výši fakturované spotřeby s údaji na vašem elektroměru. Pokud nesedí, vyfoťte si čísla na elektroměru a neváhejte vyúčtování reklamovat.

Z obchodních podmínek nebo webu dodavatele vyčtete, jaký způsob komunikace (telefonicky, osobně na pobočce, e-mailem nebo poštou) máte použít. U větších dodavatelů máte na výběr ze všech možností, nicméně, kvůli snazšímu důkazu o usktečnění reklamace doporučujeme použít e-mail nebo doporučený dopis.

Při opožděné reakci na reklamaci vám náleží finanční náhrada

Dodavatel s vyřízením reklamace nejspíš nebude otálet, protože Vyhláška o kvalitě dodávek elektřiny a souvisejících služeb v elektroenergetice mu ukládá odpovědět na reklamaci do 15 kalendářních dnů. Zároveň musí do 30 dnů od doručení reklamace vyrovnat rozdíl ve vyúčtování, který vzniknul chybnou fakturací. Jinými slovy, pokud už jste špatně fakturovanou částku zaplatili, do 30 dnů vám obchodník s elektřinou pošle peníze zpátky.

Kdyby dodavatel nerespektoval lhůtu pro vyřízení reklamace, hrozila by mu pokuta 600 Kč za každý započatý den prodlení. Celková pokuta by mohla vyšplhat až do výše 24 000 Kč. Zaplacenou pokutu by inkasoval zákazník. Kromě nesrovnalosti v objemu spotřeby se chyba mohla vloudit i do nesprávně zvolené distribuční sazby na vyúčtování. Proto zkontrolujte raději i tento údaj.

Jak poznáte protáčivý elektroměr?

Jestliže vaše detektivní práce při srovnávání fakturované spotřeby a čísel z elektroměrů nepřinesla ovoce, máte ještě dlaší možnost, jak odhalit pachatele. Na vině nemusí být lidská chyba, ale vada stroje. Váš elektroměr se může protáčet. To znamená, že započítává spotřebované kilowatthodiny, i když neodebírá žádnou energii. Protáčivý elektroměr nachytáte při činu, když si zaznamenáte stav elektroměru a pak na noc odpojte všechny spotřebiče. Ráno zkontrolujte stav vašeho měřidla. Pokud se stav přes noc zvýšil, můžete váš elektroměr náhlásit „na policii“. 

Tady samozřejmě máme na mysli vašeho distributora (ČEZ, E.ON nebo PRE), kterému budete reklamovat nesprávnou funkci elektroměru. Protože stav měřícího zařízení spadá do kompetence distributorů (nikoli dodavatelů), přijede k vám jeho „hlídka“ na přezkoušení elektroměru. Pokud pracovník distributora objeví chybu, jeho návštěva bude bezplatná. V případě, že zaměstnanec žádnou poruchu neobjeví, samotný  výjezd vám zaúčtuje.