Technologie

7 faktů o HE3DA. Chystají revoluci na poli baterií?

Baterie nové generace HE3DA nabízejí novinky i v roce 2020 a 2021. Za jejich vytvořením stojí pan inženýr Jan Procházka, který svůj život zasvětil zkoumání nanomateriálů a následnému vývoji vysokovýkonných baterií. I když svou praxi započal v USA, brzy se vrátil do Čech, kde svůj nápad prezentuje pod značkou HE3DA s.r.o.

7 faktů o HE3DA. Chystají revoluci na poli baterií?
7 faktů o HE3DA. Chystají revoluci na poli baterií?

1. Jedná se o novou technologii, která nahrazuje olověné akumulátory

HE3DA je výkonnou autobaterií, která však své předchůdce předčila výrazně bezpečnějším provedením a složením. Na rozdíl od předchozích baterií na trhu totiž není z olova, ale z lithia.

Olověná baterie pracuje s elektrolytem, kterým je kyselina sírová. U lithiové baterie jde o lithiovou sůl, která je umístěna do organického rozpouštědla. Rozdíly mezi oběma akumulátory jsou následující: 

Porovnání vlastností olověných a lithium-iontových akumulátorů

Parametry

Olověný akumulátor

Lithium-iontový akumulátor

Energie/hmotnost

30 – 40 Wh/kg

200 - 250 Wh/kg

Energie/velikost

60 – 75 Wh/l

530 Wh/l

Nominální napětí článku

2, 1 V

3, 2 V

Životnost v cyklech

500 - 800

500 - 2000

Samovybíjení

3 – 20% za měsíc

Do 5 % za měsíc

Podívejte se také na podrobnější seznam výhod a nevýhod jednotlivých baterií:

Baterie

Výhody

Nevýhody

Olověný akumulátor (baterie)

  • Vysoké rázové proudy
  • Nízká cena výroby i provozu
  • Jednoduchá výroba
  • Pomalé samovybíjení
  • Zvládá dobře výkyvy teplot
  • Nebezpečné pro životní prostředí
  • Pomalé nabíjení kolem 15 hodin
  • Nízká hustota energie
  • Lze uskladňovat jen po plném nabití
  • Krátká životnost

Lithium-iontový akumulátor (baterie)

  • Vysoká hustota energie
  • Vysoká kapacita s menším objemem a hmotností
  • Bez paměťového efektu
  • Samovybíjení jen v řádu pár procent
  • Nehořlavé
  • Nebezpečné pro životní prostředí, ale vhodnější než olověná baterie
  • Není vhodné ji nechávat zcela vybíjet
  • Nákladné odstraňování a recyklace

2. HE3DA je českou značkou

Firma High Energy 3D Accumulator byla založena v roce 2009. Jak už bylo zmíněno výše, jedná se o projekt vědce a pana inženýra Jana Procházky. Bez finanční pomoci podnikatele Radomíra Pruse, by však projekt nebylo možné uskutečnit. Jelikož se od začátku jednalo o novou technologii, kterou bylo třeba zabezpečit, získala proto značka také vlastní patent. Teprve o sedm let později v Letňanech začala firma baterie vytvářet, ale zatím jen pro vlastní testování. 

Volkswagen plánuje vlastní baterie. Do 2030 chce soběstačnost

Na svých webových stránkách ale veřejnost informovala o tom, že vytváří továrnu na Karvinsku, v místech po bývalých černouhelných dolech, kterou bude pohánět solární energie z fotovoltaických panelů na střeše budovy. 

3. Technologie šetří životní prostředí

Díky této baterii by Česko mělo být schopné skladovat energii. Vyráběny jsou konkrétně dva typy. Větší z nich má silnější elektrody, déle se nabíjí a bude schopný skladovat energii za nízkou cenu po dlouhý čas. Druhý typ baterie je vybaven slabšími elektrodami, rychleji se nabíjí a má jasný účel. Využití by mohl najít v elektromobilně a energetice, jako možnost uchovávání menšího množství energie z obnovitelných zdrojů. 

4. V budoucnu z tuzemského lithia

V současnosti se k výrobě baterií používá lithium, které společnost nakupuje v zahraničí. V budoucnu se ale počítá s tím, že se bude používat tuzemské lithium z oblasti Krušných hor. „Náš komplex je schopen zpracovat veškerou místní těžbu. Když to všichni podpoří, může to dopadnout tak, že česká firma bude těžit české lithium, koncentrát se bude zpracovávat v české chemičce, a ta bude dodávat materiály, které půjdou do baterií,“ uvedl Jan Procházka, vědec a vynálezce revoluční baterie. 

5. Sklidila úspěch na CES 2018

Vedle gigantů jako je například Google vystoupila se svým návrhem na veletrhu v Las Vegas také HE3DA. Firma se především snažila vytvořit vhodné kontakty pro trh s USA. Netrvalo dlouho a společnost se stala roku 2018 členem Evropské bateriové aliance. Ta by měla být schopna konkurovat Severní Americe a Asii. 

3 fakta, která víme o revoluční nové baterii Tesly

6. Funkční závod je v Horní Suché

Investice 5, 5 miliardy se nakonec vyplatila. V roce 2019 se v Horní Suché na Karvinsku začaly do továrny instalovat první výrobní linky, HE3DA mezitím získala spoustu významných patentů po světě a zazářila na dalších veletrzích, jako například v Mnichově. Rok 2020 se nesl v duchu závěrečných dokončovacích prací a byla vytvořena první baterie určená pro sériovou výrobu. 

Dne 17. září 2020 se továrna v Horní Suché spadající pod akciovou společnost Magna Energy Storage dočkala otevření. 

O neustálém zdokonalování se můžeme přesvědčit i dnes. Rallye DAKAR 2021 totiž souhlasila s použitím doprovodného vozu TATRA, který lithiové baterie HE3DA využívá, a tak se technologie mohla předvést opět v novém prostředí. 

7. Prošla soudním sporem

Ačkoli je firma velice úspěšná a má potenciál se stát uznávanou v EU i ve světě, prožila také řadu těžkých chvil. Soudila se totiž s německo-čínskou společností CDC, která do výroby a výzkumu investovala před 100 milionů korun, ale později si stěžovala na podvodné hodnoty při evidenci a nevhodné utrácení finančních prostředků.