Elektromobily značky Volkswagen
První čistě elektrický vůz značky Volkswagen byl představen teprve v roce 2019. Jednalo se o typ Volkswagen ID.3. Až v roce 2020 však potěšil první zákazníky. Nyní je na trhu společně s SUV modelem ID.4. Oba dva typy vozidel se chlubí především nulovými emisemi v provozu a ohleduplností k životnímu prostředí. Pro zákazníkem je však zatím překážkou hlavně cena, která se na trhu pohybuje kolem 800 - 999 tisíc Kč za nové vozidlo. Automobilka se zatím nechala slyšet, že hlavním cílem je dostupnost pro každého. Té chtějí dosáhnout díky výrobě vlastních baterií.
|
Elektromobily značky Volkswagen, které jsou v roce 2021 na trhu
|
|
Vozidlo
|
Spotřeba
|
Kapacita baterie
|
Dojezd
|
|
Volkswagen ID.3
- City
- Style
- Life
- Business
- Family
- Tech
- Max
- Tour
|
Dle modelu:
- 14,9 kWh/100 km
- 14,9 kWh/100 km
- 15,5 kWh/100 km
- 15,6 kWh/100 km
- 15,8 kWh/100 km
- 15,8 kWh/100 km
- 15,9 kWh/100 km
- 16,1 kWh/100 km
|
Dle modelu:
- 45 kWh
- 45 kWh
- 58 kWh
- 58 kWh
- 58 kWh
- 58 kWh
- 58 kWh
- 77 kWh
|
Dle modelu:
- 351 km
- 351 km
- 426 km
- 426 km
- 426 km
- 426 km
- 426 km
- 549 km
|
|
Volkswagen ID.4
|
16,8 - 17,7 kWh/100 km
|
55 kWh
|
360 - 522 km
|
|
Zdroj: Volkswagen.cz
|
Plány společnosti do budoucnosti
Aby se Volkswagen mohl postavit konkurenci, a především značce Tesla, bylo třeba navrhnout plán výroby vlastních baterií, které zatím nejvíce zvyšovaly náklady na výrobu elektromobilů této značky. V současné době se totiž baterie dovážejí od ostatních dodavatelů v Německu a ve Švédsku. Automobilka Volkswagen neplánuje tuto spolupráci přerušit, jak dokazují objednávky na rok 2021, ale hodlá svou základnu rozšířit o další továrny na výrobu baterií prozatím typu 46800.
Testovacím projektem s novými bateriemi by se měla stát značka Audi, a to se svým projektem Artemis. Stejnou baterií by tak už mohla být vybavena novinka typu Volkswagen ID.6 s dojezdem až 450 km a baterií o kapacitě 82 kWh.
Novinkou takovém případě bude, že se baterie bude moci zakomponovat do hlavního krytu baterie a nebude tvořena z modulů, jak tomu bylo doposud. To by mohlo také snížit celkovou nákladovost vozu. Proto se pro stejný postup rozhodla v budoucnu také společnost Tesla. O tom, kdo přijde s baterií na trh první se ovšem stále vedou pouze spekulace.
Transparentní plány, které zazněly v roce 2021
Svůj záměr Volkswagen představil 15. března na prezentaci Power Day, kde bylo ústy předních zaměstnanců zmíněno, že automobilka společně s dalšími partnery,kterým je JAC Motors a CBAK Energy, bude v nejbližších letech usilovat o postavení šesti továren na baterie s celkovou kapacitou až 240 gWh za rok. Jelikož i automobilka Škoda spadá pod Volkswagen, spekuluje se, že by některá z továren mohla být v příštích letech postavena také na území České republiky.
|
Zajímavost: Postaví se továrna také v České republice?
|
|
Při komunikaci s tiskovým oddělením Ministerstva průmyslu a obchodu se ovšem ukázalo, že v současné chvíli situace není ani ve fázi plánování, natož v pokročilé fázi. „Jednání jsou na počátku a MPO nedisponuje žádnými konkrétními informacemi o spolupráci s jakýmkoliv výrobcem,” vyjádřil se pan David Hluštík z oboru komunikace Ministerstva průmyslu a obchodu. Zdali tak Česká republika byla s návrhem oslovena nebo bude podnikat určité kroky, aby byla na jejím území továrna postavena, je zatím nejasné.
|
Jelikož Evropská unie nyní připravuje veškerou legislativu směrem k naplnění cílů Zelené dohody, elektromobily by měly podle očekávání v budoucích letech konkrétně u značky Volkswagen tvořit cca šedesát procent všech prodaných vozů.
Baterie Volkswagen versus Tesla
Hlavním rozdílem mezi bateriemi Tesla a Volkswagen bude především cena. Tesla totiž vlastnictví spojila pouze s jednou další společností, kterou je Panasonic, zatímco Volkswagen k sobě přizval další dva partnery, čínským výrobcem lithium-iontových článků CBAK Energy a čínskou automobilkou JAC Motors. To by mohlo cenu baterií výrazně zvýšit.
Továrny na baterie by podle mluvčích společnosti Volkswagen měly být v západní Evropě postaveny do roku 2026. Všechny potřebné povolení se zatím vyjednávají s vládami jednotlivých států. Společnost by tak mohla výrazně omezit a do budoucna zcela ukončit závazky vůči například korejským společnostem, jako je například LG nebo Samsung, které zatím automobilce Volkswagen dodávaly baterie pro stávající vozy.