Vše o elektřině

Dopravní elektrárna: Francouzi se chystají vybudovat 1000 kilometrů fotovoltaické silnice

Že elektřina už dávno nemusí pocházet z uhelných či jaderných elektráren, není žádná novinka. Málokoho proto překvapí energie, kterou generuje vítr, vodní proud nebo horké podzemní prameny. Elektřinu ovšem dokáží vyrobit také fotovoltaické panely zabudované v cyklostezce či silnici. Koncept byl úspěšně otestován v nizozemském městečku Krommenie a nyní míří do Francie.

Dopravní elektrárna: Francouzi se chystají vybudovat 1000 kilometrů fotovoltaické silnice 3 fotky v galerii
Dopravní elektrárna: Francouzi se chystají vybudovat 1000 kilometrů fotovoltaické silnice

Zdroj fotografie: COLAS - Joachim Bertrand

Francouzská stavební společnost Colas začne budovat inovativní typ silnice – její povrch nebude pokrývat tradiční asfalt, ale solární panely, které budou produkovat elektřinu. Fotovoltaické panely, které Colas vyvinul pod značkou Wattway, jsou mimořádně odolné a dokáží se vypořádat s vysokou zátěží, proto jim nebudou působit potíže ani mnohatunové kamiony.

Když první nadšenci přišli se zdánlivě šíleným plánem na výstavbu solárních silnic, mnozí je považovali za podivíny. Realita nyní ukazuje, že se jednalo spíše o vizionáře.

Nizozemská testovací fáze

V roce 2014 byla v Nizozemsku, které je rájem pro cyklisty, vybudována první solární cyklostezka SolaRoad. Nachází se v městečku Krommenie nedaleko Amsterdamu a úsek opatřený solárními panely měří 70 metrů.

Cyklostezka za dobu svého fungování předčila očekávání konstruktérů i skeptiků, kteří jí nevěstili nic dobrého – generuje totiž více energie, než se původně očekávalo. Za šest měsíců dokáže sedmdesátimetrová série solárních panelů vyprodukovat dostatek elektrické energie pro roční napájení menší domácnosti (cca 3 000 kilowatthodin elektřiny).

Povrch solárních panelů Wattway.

Smělé plány pro příští pětiletku

Úspěšné fungování krátké cyklostezky ujistilo společnost Colas, že v konceptu solárních panelů v dopravě tkví velký potenciál. Proto se rozhodla realizovat smělý plán vystavět v průběhu příštích pěti let rovnou 1 000 kilometrů silnic opatřených fotovoltaickou technologií.

Výstavba testovacích úseků, na jejichž povrch společnost Colas umístí odolné solární panely, započne letos na jaře. Zástupci firmy uvádějí, že kilometrový úsek silnice opatřený povrchem s fotovoltaickou technologií Wattway, bude schopen napájen například veřejné osvětlení pro pětitisícové město.

Platíte za elektřinu víc, než byste chtěli? Prozkoumejte, kolik byste mohli ušetřit. Spočítat úsporu

Plánovaných 1 000 kilometrů vozovek by tak v budoucnu mohlo generovat elektřinu až pro
5 milionů lidí, tedy přibližně 8 procent francouzské populace, což rozhodně není zanedbatelné číslo.

Chytrá technologie bez zbytečných zásahů silniční infrastruktury

Největší výhodou postupu, s nímž přichází stavební společnost Colas, je skutečnost, že nevyžaduje radikální zásah do stávajících komunikací, který by celý projekt prodražil. Solární panely Wattway tvoří několik vrstev fotovoltaických článků, které pokrývá tenký film z polykrystalického křemíku. Díky tomu je lze s drobnými úpravami umístit přímo na povrch vozovek.

Tloušťka panelu je pouhých 7 milimetrů.

Fotovoltaické články zapouzdřené v pryskyřičném substrátu, a proto panely odolají dešti, sněhu a dalším výkyvům počasí. Kompozitní materiál o tloušťce 7 milimetrů zase zajistí, že systém nepoškodí teplotní roztažnost vozovky. Tato úprava by měla zabránit poškození svrchní vrstvy vozovky.

Inteligentní silnice nahrává elektromobilům

Kromě toho, že by fotovoltaické silnice mohly v budoucnu zásobovat elektřinou domácnosti, představují příslib také pro elektromobily. Nová technologie by umožnila výrazné navýšení počtu dobíjecích stanic pro vozidla poháněná elektrickou energií. Podél solárních silnic by tak mohly snadno vznikat „zásuvky“ pro doplnění elektrické „šťávy“.

Vzhledem k tomu, že podle expertů bude počet elektromobilů narůstat, zatímco jejich pořizovací cena bude klesat, se dá předpokládat, že fotovoltaické silnice čeká velká budoucnost.