Elektromobilita

Letadlo na solární pohon? Ani zatažená obloha už není problém

Než se vznese do oblak velké dopravní letadlo typu Airbus nebo Boeing poháněné solárními panely, si ještě počkáme. Ale tomuto snu jsme zase o krok blíž, protože nedávno byl zkonstruován první solární letoun, který unese dvoučlennou posádku. Letadlo Sunseeker Duo se udrží ve vzduchu dokonce déle než 12 hodin.

Letadlo na solární pohon? Ani zatažená obloha už není problém
Letadlo na solární pohon? Ani zatažená obloha už není problém

Za slibným projektem, který posunuje hranice letectví, stojí evropsko-americká společnost Solar Flight. První předchůdce letounu Sunseeker Duo vzlétl už v roce 1990. Sunseeker I. (v překladu Hledač slunce) tehdy jako první přeletěl nad Spojenými státy. Šlo ale o přerušovaný let s 20 zastávkami. Pozdější model Sunseeker II. se stal v roce 2009 dokonce prvním solárním letadlem, kterému se podařilo zdolat Alpy. Let ze švýcarské obce do italského Turína trval pět hodin. 

Letadlo, kterým by se rádi „svezli“ i ptáci

Na jaře tohoto roku vzlétl i Sunseeker Duo. Milník aviatiky překonal tím, že porpvé nesl do vzduchu dva cestující. Solární letoun tak tichý, že si na něj během letu chtějí sedat ptáci, řidili Eric a Irena Raymondovi. Oba manželé a zároveň piloti přispěli nemalou měrou k vynalezení tohoto specifického letadla. Eric kromě vývoje letounů Sunseeker pracoval jako letecký inženýr a Irena si udělala licenci na pilotování kluzáků již ve svých 16 letech. Jak popsala slovinská pilotka zážitek z letu s absencí hlučného motoru v Sunseeker Duo?

„Je to jako klouzat po načechraných bílých obláčcích a hrát si na obloze. Cítila jsem se jako pták,“ uvedla Irena Raymondová.

Stačí vystoupat nad mraky

Revoluční stroj sice svým vzhledem přípomíná bezmotorový větroň, ale pohání ho sluneční energie zachycená více než 1 500 solárními články na křídlech. Energie se ukládá do akumulačních baterií v trupu letadla a je využívána hlavně při startu, než se letadlo dostane nad mraky. Sunseeker Duo potřebuje nashromážděnou elektřinu přibližně 20 minut, než se vzlétne nad úroveň mraků. Pak už si může užívat jasných slunečních paprsků dosytosti. Proto solární letadla vůbec netrápí, že je zatažená obloha.

 

Sunseeker Duo test flights from Solar Flight on Vimeo.

Poslední model letadla od Solar Flight vydrží nést své dva letce více než půl dne. Rozpětí křídel dosahuje délky 22 metrů, ale nadšenci do letadel tak rozlehlý hangár pro svou „velkou hrašku“ na solární pohon potřebovat nebudou. Když Sunseeker Duo dosedne zpátky na zem, může svá křídla složit, takže zaberou méně místa.

Zázraky v účinnosti solárních panelů

První pokusy o dlouhý let solárních letadel troskotaly na malé výkonnosti solárních panelů. Stejně jako u fotovoltaických elektráren v České republice solární panely dokázaly využít pouze deset až patnáct procent sluneční energie. Výzkumníkům ze Solar Flight se ale podařilo skoro nemožné. Solární panely v křídlech letounu Sunseeker Duo mají dokonce 23% účinnost.

Protože společnost Solar Flight není jedinou firmou, která investuje do vývoje solárních letadel, vypadá budoucnost tichých letadel na sluneční pohon více než slibně.