Technologie

URGENT ID: Užitečný dárek pro vaše blízké

Chcete udělat něco navíc pro bezpečí vás i vašich blízkých? Vsaďte na chytré ztracenky URGENT ID. Nejen, že pomáhají při nehodách a zraněních, kdy záchranářům předají podstatné informace, ale jsou také pojistkou pro děti a seniory, kteří díky nim mohou mít u sebe důležité kontakty, třeba pro případ, že se ztratí. Zjistěte, jak URGENT ID funguje a co na něj říkají profesionální zdravotníci.

URGENT ID: Užitečný dárek pro vaše blízké
URGENT ID: Užitečný dárek pro vaše blízké

Identifikační náramky či jiné doplňky s osobními údaji jsou chytrým řešením pro případy, kdy vás či vaše blízké překvapí neočekávaná situace. Ať už jde o zatoulané dítě nebo náhlou nevolnost, mít po ruce relevantní informace pro případného zachránce je ve vypjatých chvílích opravdu klíčové. To si na vlastní kůži ověřili i výrobci URGENT ID, chytrých ztracenek, které v případě potřeby umožňují sdílet důležitá data. Původně je totiž navrhli hlavně pro své tři děti. 

Původně bylo URGENT ID myšleno pro naše děti, protože 3 děti dvěma rukama člověk sám nepochytá a hodně s nimi cestuje jen moje manželka.

- Ondřej Wretzl, zakladatel projektu

Po zkušenostech s nepříjemnými událostmi v blízkém okolí si však uvědomili, že technologie URGENT ID by se mohla hodit i jiným lidem. Jak tedy tyto identifikační doplňky fungují a v čem se liší od ostatních, které jsou na trhu dostupné?

Základní myšlenkou URGENT ID je využití populární technologie NFC čipů. S tou se v dnešní době můžete setkat například u mobilních telefonů, kde umožňuje platby, rychlejší spojení s bluetooth či rychlé spuštění určených aplikací. NFC neboli “Near Field Communication” je totiž způsob, díky kterému mezi sebou mohou elektronická zařízení bezdrátově komunikovat.

Chytré využití technologie NFC

V každém zařízení URGENT ID je tak zakomponován malý čip, na který je možné nahrát všechny potřebné informace. V neočekávané situaci pak stačí, když zachránce přiloží do těsné blízkosti čipu svůj mobilní telefon a data si jednoduše zobrazí.

V neočekávané situaci pak stačí, když zachránce přiloží do těsné blízkosti čipu svůj mobilní telefon.

Narozdíl od obyčejných identifikačních náramků, které mají informace vyryté na kovové destičce, u URGENT ID osobní data nejsou čitelná na první pohled. Nehrozí tak, že by se bez vašeho vědomí dostala k někomu cizímu. Nemusíte obávat ani nepozorovaného načtení vašich soukromých informací do cizího telefonu. Technologie totiž funguje opravdu pouze v bezprostřední vzdálenosti – maximálně na 1 až 3 centimetry.

Další velkou výhodou je také to, že URGENT ID může bez problémů fungovat i v oblastech, kde není přístup k internetu. Osobní informace se totiž zobrazí přímo v mobilním telefonu, nikoliv na webové stránce, jako je tomu u obdobných produktů na trhu.

Prsten Nimb: Nenápadný šperk, který vám může zachránit život

počet hlasů: 5

Pro koho je URGENT ID vhodné?

I když bylo URGENT ID původně vymyšleno hlavně pro děti, mimo ně jsou častými uživateli téhle vychytávky také senioři, nemocní lidé a neslyšící. Službu však může prokázat také sportovcům, turistům, na festivalech a všem těm, kteří chtějí být zodpovědní k sobě i ke svým blízkým.

Jde také o ideální dárek na Vánoce, který pořizují hlavně dospělí v produktivním věku pro své děti i rodiče. Čím dál častěji URGENT ID nosí také dlouhodobě nemocní, například lidé s autismem či diabetem.

Turistka s URGENT ID na batohu.

URGENT ID v praxi

Jakmile tvůrci URGENT ID zjistili, jak moc může být užitečné, pustili se do jeho výroby. I když se zaměřují primárně na Českou republiku, přibližně 50 kusů identifikačních doplňků už našlo domov i v zahraničí. Celkově je mezi lidmi přibližně 700 kusů zařízení, což je poměrně vysoké množství na to, že UID je ve výrobě zatím jen od jara tohoto roku.

Za celým projektem navíc stojí nezisková organizace, takže peněz na propagaci a komunikaci se zákazníky je mnohem méně než u běžných komerčních firem. I přes to se však URGENT ID daří šířit čím dál více. „3 soukromé organizace a Český červený kříž Praha zařadili URGENT ID do výuky první pomoci a spolupracujeme i na výrobě karet první pomoci do lékárniček. Vyšel nám také článek v několika odborných časopisech, včetně měsíčníku nemocnice Motol s názvem MotolIn.“ říká Wretzl.

S kamerou v přívěsku zachytíte celý váš život v přímém přenosu

počet hlasů: 1

Zájem o UID však není jen ze strany veřejnosti. Velmi pozitivních ohlasů se dočkalo i od záchranářů, když bylo představeno na několika národních i mezinárodních záchranářských cvičeních a soutěžích, kde byla přímo možnost zařízení otestovat.

URGENT ID jsem měla možnost vyzkoušet při simulované srážce dvou vlaků s 96 zraněnými a mohu potvrdit, že mi v práci lékaře ZZS pomohlo. Kdyby URGENT ID mělo více lidí, byla by naše práce v terénu i v nemocnici snazší.

- MUDr. Jana Vaňková, lékařka ZZSHMP

Mimo to bylo zařízení prezentováno i v nemocnicích a na IZS v různých městech. Tým UID se setkal již s celou tisícovkou zdravotníků a s více než 200 obvodními lékaři. Podle výrobců šíření povědomí mezi profesionály hodně usnadňují různé školení, konference a cvičení.

Tvůrci URGENT ID, takzvaných zdravotních čipů, nám je představili na dětském urgentu ve FN Motol. URGENT ID nám umožní v případě nouze získat důležitá zdravotní data pacienta a kontaktní údaje na příbuzné a to jen pomocí chytrého telefonu. Práce s nimi je snadná a naučili jsme se ji během několika minut. Společně s vrchní sestrou Mgr. Ing. Monikou Vilímovou jsme přesvědčeny, že URGENT ID pomůže a zjednoduší práci na každém urgentním přijmu a to nejen na dětském, na kterém pracujeme ve FN Motol.

- MUDr. Jitka Dissou, primářka dětského urgentního příjmu FN Motol

URGENT ID je, z mého pohledu primáře Emergency ÚVN, velmi užitečný projekt pro přednemocniční i nemocniční péči. Rozšířením povědomí mezi občany a složky IZS bude jeho přínos v akutní péči o pacienty nadále růst.

- MUDr. Pavel Kupka, primář Emergency ÚVN

Výrobci URGENT ID také plánují zařízení představit ve školách a školkách, navazují spolupráci s pečovatelskými domy a dokonce jednají i o spolupráci s městy. Nejde jim totiž jen o samotný prodej zařízení, ale hlavně o to, aby si lidé uvědomili, že je nutné se o sebe a své blízké starat.