Domácnost

Jak na přepis energií při změně odběratele? Poradíme, jak postupovat

Stěhujete se, pronajímáte byt, kupujete nemovitost, anebo rozplétáte dědické závazky? Když si sbalíte kufry a přesunete se o dům dál, elektroměr si s sebou do zavazadla vzít nemůžete. V těchto případech musí starý i nový odběratel vyplnit pár lejster, aby odběrné místo neskončilo při nedbalém přepisu energií v černém odběru. Na co nesmíte zapomenout při převodu elektřiny na nového majitele?

Jak na přepis energií při změně odběratele? Poradíme, jak postupovat
Jak na přepis energií při změně odběratele? Poradíme, jak postupovat

Převod odběru elektřiny může trvat jeden den, ale klidně i měsíc. Běžná doba potřebná pro vyřízení přepisu se pohybuje kolem 2–5 týdnů, ovlivňuje ji však celá řada faktorů – kromě typu přepisu také způsob komunikace, jež jste s dodavateli zvolili, jejich interní lhůty na odpověď a mnohé další. Pokud však nový i starý zákazník dojdou spolu na pobočku energetické firmy se všemi dokumenty, může se vše odbýt za jediný den.

Proč se přepis energií v roce 2023 vyplatí 

V roce 2023 byl zaveden vládní strop na ceny energie ve výši 6,05 Kč za kWh u elektřiny (včetně DPH) a 3,025 Kč za kWh u plynu (také včetně DPH). Řada produktů, které jsou na dobu neurčitou, jsou na zastropované ceně či ceně o něco nižší. Cena na burze elektřiny přitom výrazně klesla a změnou dodavatele lze výrazně ušetřit. V případě, že nájemník například situaci s energiemi neřeší a nechce odběrné místo přepsat na sebe, může zaplatit výrazně více. Navíc jakožto ten, kdo dostává vyúčtování, bude mít spotřebu pod kontrolou. Majitelovi nemovitosti zase odbude starost v podobě posílání vyúčtování. Přepis elektřiny se tak vyplatí jak nájemníkovi, tak majitelovi. Majitel si pochopitelně bude muset ohlídat spolehlivost nájemníka tak, aby elektřinu skutečně platil a na odběrném místě nevznikaly dluhy.  

Přepis energií usnadňuje spolupráce obou stran

Nejlepší je, když střídání stráží v odběrném místě provádějí starý a nový zákazník společně. Nehrozí pak, že odběratel „na odchodu“ ukončí smlouvu k určitému datu a nový odběratel se přihlásí k dodávkám elektřiny až s několikadenní prodlevou, takže daná domácnost během této krátké doby sklouzne do černého odběru.

Pronájem: Proč je přepis energií na nájemníka výhodnější pro obě strany?

Dva typy přepisu elektřiny

Existují dva různé modely přepisu elektřiny. V případě, že je potřeba přepsat elektřinu od stejného dodavatele na jinou osobu, pak se jedná o tzv. přepis odběrného místa. To je jednodušší a rychlejší varianta, což potvrzuje i Lukáš Paur ze společnosti E.ON: „Pokud současně neměníte dodavatele, vyřizujeme přepis odběrného místa běžně do dvou týdnů od podání žádosti.“ 

Pokud je dodavatel nového odběratele jiný, jde o přepis se změnou dodavatele. Tato situace nastává například tehdy, když se stěhujete na novou adresu a chcete s ní i nadále využívat služby „svého“ dodavatele. Pochopitelně jde o možnost, která vyžaduje trochu více papírování, a také vyřízení změny bude trvat o něco déle. „Přepis bude v takovém případě trvat přibližně měsíc,“ upřesňuje Lukáš Paur.

Celý proces výrazně usnadní spolupráce a dobrá komunikace obou zainteresovaných odběratelů. V opačném případě nastanou prodlevy a komplikace, které mohou vyústit například v černý odběr elektřiny. To potvrzuje i Paur: „Často se stává, že přepis energií trvá dlouho, protože nový zákazník nám nevrátil podepsanou smlouvu, a proto nemůžeme smlouvu se stávajícím klientem jednoduše ukončit. To pak přepis odběrného místa zbytečně protahuje.“

Kdy k převodu odběrného místa dochází?

Dokumenty, které potřebujte při přepisu energií

Kolik lejster musí každá strana podškrábnout a vyplnit, se liší podle dodavatele. Někde vtěsnají všechny formality do jednoho dokumentu, jinde potřebné informace rozkouskují do několika samostatných papírů.

Nicméně základní typy dokumentů, jež bude potřeba vyplnit nebo dodat, jsou všude podobné. Všichni dodavatelé se shodují na tom, že pro rychlý a bezproblémový přepis je nejlepší, když starý i nový odběratel dodají potřebné formuláře najednou. Jaké dokumenty jsou tedy potřeba?

Přepis energií vyžaduje příslušné dokumenty.

Třeba u společnosti ČEZ dokládá zákazník, který odběrné místo opouští, tři dokumenty: Žádost o ukončení smlouvy, Plnou moc pro dodavatele při ukončení a Předávací protokol, kam se zapisují stavy na elektroměru při změně zákazníka. Zatímco u E.ONu a PRE stačí, když nový a starý klient společně podepíšou a vyplní jeden formulář (Žádost o změnu/uzavření/ukončení smlouvy u PRE a Žádost o změnu zákazníka u E.ONu).

Na webových stránkách jednotlivých firem se většinou dočtete, jak konkrétně postupovat. Zároveň tam často najdete i některé formuláře, které si můžete vytisknout a v klidu doma vyplnit.

V případě, že byste si přepisem přece jen nevěděli rady, obraťte se zákaznickou linku příslušného dodavatele energií. Další možností je pročíst si podrobné návody, jak postupovat v konkrétních případech, které naleznete na webových stránkách prepis.cz. Ty vznikly hlavně proto, aby celý proces zákazníkům ještě více usnadnily: „Přepis odběrného místa je jedním z nejčastějších témat, která s lidmi na zákaznické lince řešíme. Také z tohoto důvodu jsme připravili specializovaný web na adrese www.prepis.cz, kde mohou zájemci najít všechny informace týkající se přepisu odběrného místa a nejrůznějších situací, kdy může nutnost ohlášení nebo přihlášení elektřiny a plynu nastat,“ vysvětluje Petr Blejchař ze společnosti E.ON. Kromě návodů na přepis elektřiny na webu najdete i postup pro přepis plynu. 

Distributor, nebo dodavatel? Kdo je kdo?

Někteří dodavatelé ponechávají na klientových bedrech také uzavření smlouvy o připojení do distribuční soustavy s distributorem. Jinde si vyžádají plnou moc a zajistí tuhle formalitu sami.

Které spotřebiče žerou v mé domácnosti nejvíce elektřiny? To mě zajímá!

Proces je uzavřen ukončovací fakturou

Po úspěšném podání a vyřízení přepisu obdrží původní odběratel ukončovací fakturu. Zda je na ní přeplatek či nedoplatek už nového zákazníka nijak neovlivňuje.

Jestli s vámi původní odběratel z nějakého důvodu nekomunikuje a od energií se neodhlásil, pak podepíšete čestné prohlášení, že dotyčný není k dostižení a už v nemovitosti nebydlí. Dodavatel by ho měl automaticky odhlásit a kontaktovat.

Řešit přepis osobně, nebo „na dálku“?

Přepis odběrného místa se tradičně řešil starou dobrou návštěvou pobočky, která je sice velmi jednoduchá, ale o to méně praktická. V dnešní době už proto mnoho zákazníků dává přednost komunikaci přes internet. Jednoduše vyplní na webu dodavatele elektronickou žádost o přepis odběrného místa. Součástí takové žádosti by měla být i plná moc stávajícího zákazníka k ukončení jeho smlouvy. Chybět by neměly ani všechny potřebné údaje – číslo odběrného místa, kódy EAN nebo EIC, stav a číslo elektroměru. Pro jistotu také elektroměr a stavy na něm vyfoťte. Nakonec si zkontrolujte i údaje nového zákazníka, abyste se vyhnuli chybnému nastavení plateb záloh a faktur. 

Jak na přepis energií u velkých dodavatelů

Postup pro převod elektřiny u jednotlivých společností není na chlup stejný. Více informací k přepisu energií u dominantních dodavatelů najdete pod následujícími odkazy.

Stěhování nemusí vždy znamenat ukončení smlouvy bez sankcí

Když se rozhodnete zvednout kotvy a změnit bydliště, féroví dodavatelé to přijmou a bez řečí ukončí vaši smlouvu, ať už je sepsána na dobu určitou či neurčitou. Jenže zákon tuhle situaci nijak neupravuje, čehož využívají méně zásadové firmy.

Který dodavatel hraje fér? Napoví hodnoty žárovkového indexu v naší kalkulačce.

Pokud jste se u některých dodavatelů uvázali na rok či delší dobu a zrovna se stěhujete, mohou vás nutit ve staré smlouvě pokračovat i v novém bydlišti. Jinak vám budou před očima šermovat ceníkem pokut, kde najdete tučnou sankci za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou