
Pandemie koronaviru ochromila světové trhy s ropou a během dubna už jsme mohli zaznamenat dva neuvěřitelné rekordy. Cena ropy Brent klesla nejníže od vzniku České republiky v roce 1993 a americká ropa WTI se obchodovala za zápornou cenu. Jak k situaci došlo a co to znamená pro rozvoj elektromobility?

Elektromobily zažívají v řadě evropských zemí boom a pozvolný nárůst jejich počtu lze vysledovat a nadále očekávat i v České republice. Podívejte se na to, proč bude množství elektromobilů v Evropě dále stoupat a jaké jsou nejdostupnější modely elektroaut v roce 2020.

Společnost E.ON jako první v České republice spustila provoz ultrarychlé dobíjecí stanice elektromobilů, která má maximální výkon až 175 kW. Takové veřejné stanice bylo zatím možné vidět jen v zahraničí, u nás jde o první, ze které elektromobilisté mohou za pouhých deset minut pokračovat v cestě s baterií dostatečně nabitou pro dalších zhruba 200 kilometrů.

V zemích západní Evropy podíl elektromobilů na trhu roste, v České republice si však zatím ponechávají punc exkluzivity. Jejich největší výhodou je šetrnost k životnímu prostředí, na druhou stranu se potýkají s řadou problémů, které budou muset do budoucna vyřešit. Jaké to jsou?

Automobilky se začaly poohlížet pro službách rockových hvězd i skladatelů epické filmové hudby. Mercedes sází na skupinu Linkin Park, BMW zase věří Hansi Zimmerovi, který stojí za melodiemi mnoha Hollywoodských trháků. K nezvyklé spolupráci je přinutila povinnost ozvučet nové elektromobily a hybridy při nízké rychlosti. V EU pravidlo platí od 1. července, v USA ho zavedou příští rok.
Jméno slavného vynálezce dnes nosí elektromobily Tesla, i když zakladatelé firmy Marc a Martin v roce 2003 váhali mezi Tesla Motors a odvozením názvu od fyzika Michaela Faradaye. Později Elon Musk škrtnul slovo Motors, aby vznikla Tesla Inc. Nikola Tesla inspiroval automobilku, protože vynalezl elektromotor, ale podle některých zašel ještě dál. Opravdu jezdil v roce 1931 ve vlastním elektroautě?

Poprvé se ukázalo světu jako zdařilý koncept už v roce 2016 na autosalonu v Ženevě. Od té doby „ujelo“ dlouhou cestu a v tuto chvíli je již zájemcům téměř na dosah. Nedávno totiž úspěšně absolvovalo poslední potřebné testy, a tak může směle vyjet na evropské silnice. Jeho tvůrci už nechtějí na nic čekat, výroba začíná letos v prosinci.

Sympatický elektromobil z dílny malé české firmy MW Motors sídlící nedaleko Plzně vypadá jako veterán z 50. let, ale uvnitř skrývá moderní technologie a pohon na elektřinu. Jeho elektromotor byste marně hledali pod kapotou. Auto využívá dokonce čtyři motory, které konstruktéři originálně umístili do čtyř kol vozu. Čím dalším může český retro elektromobil překvapit?