
Klikatící se had, rameno od zloducha Octopuse, chapadlo chobotnice i nabíječka pro elektrické vozy, která trochu nahání strach. Všechny zmíněné přezdívky dostal nabíjecí kabel pro Model S od společnosti Tesla Motors. Když majitel elektroauta zaparkuje poblíž nabíječky, sama si najde přípojku, vklouzne do otvoru a začne dodávat elektřinu. Řidič nemusí hnout ani prstem.

„Je z tebe cítit chlast,“ vám nemusí říkat jen rozladěný partner, ale za pár let tato slova možná uslyšíte i od vlastního automobilu. Asi do 5 let by měli mít výrobci aut k dispozici technologii, která zablokuje řízení vozu, pokud k volantu usednete s alkoholem v krvi. Tím to ale neskončí. Někteří prorokují, že lidem zakážeme řídit úplně, protože se stanou horšími řidiči než umělá inteligence.

Kdyby dnes žil Buddha, jezdil by v elektrickém voze. Podle nejnovější britské studie totiž jízda v elektromobilu zlepšuje náladu a snižuje stres. Kvůli minimálnímu hluku se řidiči i spolucestující cítí víc v pohodě, než když se vezou v autě s hučícím spalovacím motorem. Závěry výzkumu ale trochu nabourávají výsledky jiných bádání, které nejspokojenější lidi nachází úplně jinde.

Na Fakultě elektrotechnické Českého vysokého učení technického 5. května představili čtvrtou generaci studentské formule pro mezinárodní soutěž Formula Student. Nový monopost FSE.04x pohání čtyři elektromotory o celkovém výkonu 66 kW s točivým momentem 940 Nm na kolech. Kvalitu nové formule prověří letos v létě hned čtyři závody, kde bude český tým bojovat se zahraniční konkurencí.

Víte, že elektromobily si to svištěly po silnicích dříve než naši plechoví miláčkové na spalovací pohon? Podívejte se, jak probíhal historický souboj na čtyřech kolech.

Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů v zemích EU a EFTA meziročně vzrostly o více než 50 %. Loni evropští řidiči zaregistrovali 97 791 nových vozů na elektrický pohon, zatímco v roce 2013 zaparkovali do svých garáží pouze 65 071 nových kousků. Největší hlad po vozech na elektřinu měli Norové, Britové a Němci. Kolik elektromobilů přibylo za loňský rok do českých garáží?

Rozvoj elektromobility v České republice bude nejspíš za státy západní Evropy o několik let zaostávat. Zatímco v roce 2020 bude západoevropské silnice brázdit 5 % až 10 % čistých elektromobilů či plug-in hybridů, po českých cestách budou jezdit přibližně 3 % těchto vozů. Jaké hlavní překážky u nás zatím brání rychlejšímu rozvoji elektromobilů?

Elektromobily brázdily silnice dříve než klasická auta na spalovací motor. Kolem roku 1900 už pokořovaly rychlostní rekordy, ale za pár let elektrické vozy pomalu začaly mizet v propadlišti dějin, než je oživila nedávná renesance elektromobility. Podívejte se, jak se vyvíjela historie elektrických vozidel, která se na přelomu 19. a 20. století propagovala jako „auta pro ženy“.