Elektromobilita

Elektromobil – dobíjení a dotace

V ČR jezdí v současné době přibližně 150 elektromobilů. Jejich provoz je prozatím v jakési testovací fázi. Tomu je přizpůsobena i servisní síť, včetně dobíjecích stanic. Těch veřejných je pro ně k dispozici více jak 130.

Elektromobil – dobíjení a dotace
Elektromobil – dobíjení a dotace

Většinu z nich vlastní největší poskytovatelé elektrické energie, kterými jsou ČEZ, PRE, E.ON.. Dobíjecí stanice jsou rozmisťovány do velkých měst a jejich okolí, neboť zde jezdí elektromobilů nejvíce. S dobíjecími stanicemi se tedy můžeme setkat v Praze, Brně, Ostravě, ale i Hradci Králové, Plzni, nebo Trutnově. 

V Praze se můžete od října projet sdíleným elektromobilem za 188 Kč za 1. hodinu jízdy

počet hlasů: 4

Kde najít dobíjecí stanice?

Nejčastěji se budují na oblíbených veřejných místech, kde mohou řidiči efektivně využít volný čas, během doby nabíjení vozidla.  Jsou proto umisťovány do objektů nákupních center, nebo do blízkosti restaurací.

Dobíjecích míst je v Česku mnohem více. A my víme, kde všude je najdete! To mě zajímá!

Obsluha dobíjecí stanice je velmi jednoduchá. Elektromobil se připojí kabelem, vedoucím z dobíjecí stanice, do zástrčky ve voze, která je umístěna zhruba v místech, kde mají běžná vozidla palivovou nádrž.

Koupě elektromobilu: Kdo z energetických expertů přemýšlí o pořízení elektroauta?

počet hlasů: 6

Většina dobíjecích stanic je samoobslužná. K jejímu aktivování a úhradě poplatku za dobití, je potřeba mít čip, přidělený dodavatelem elektrické energie na základě zákaznické smlouvy. Poplatek je ale symbolický a je ve formě měsíční zálohy. Dosahuje zhruba 150,- Kč. Dobíjení u některých stanic je dokonce zdarma.

Za jak dlouho se elektromobil nabije a kolik to stojí?

Dobití elektromobilu v domácím prostředí vyjde odhadem na 50 – 60,- Kč. Dodavatelé elektřiny totiž nabízejí svým klientům, kteří vlastní elektromobil, speciální tarify a sazby.

Doba nabíjení elektrického auta se pohybuje kolem 4-5 hodin standardní nabíječkou. Rychlonabíječka zvládne stejný proces za 1,5 – 2 hodiny. Výhoda oproti klasickému tankování je v tom, že během doby nabíjení baterie nemusí být u vozidla nikdo přítomen. Volný čas je tak možno využít pro nakupování, návštěvu kina, nebo restaurace. V domácím prostředí je příjemné dobíjet elektromobil přes noc, a volný čas využít pro spánek.

Neplaťte za elektřinu více, než musíte

Dobrou zprávou je, že při výběru nabíjecí stanice, není potřeba rozlišovat a vybírat mezi různými typy koncovek. Výrobci elektromobilů se totiž vzájemně dohodli na jednotných zástrčkách. Tuto zdánlivou maličkost vítají majitelé elektrických aut v celé Evropě i Spojených Státech, neboť jim ubírá případné starosti při výběru vhodného dobíjecího místa na jízdní trase.

Jezdím v počítači na kolech, říká jediný český taxikář s vlastní Teslou

počet hlasů: 75

Většina současných elektromobilů má dojezd 100 – 150 km. Je tedy potřeba je dobíjet po každém ujetí této vzdálenosti, a to v závislosti na způsobu využívání vozidla a počtu projetých kilometrů. Někdo tedy nabíjí každé 2-3 dny, jiný jednou za týden.

Každopádně provoz elektromobilů vyjde 3x až 4x levněji, oproti běžným vozidlům, na standardní pohon. Pro příklad uvádíme srovnání běžného auta a elektromobilu na trase Praha – Brno. Ta měří přibližně 200 km. Elektromobil ji ujede na 1,5 nabití, tedy za cenu 90,- Kč. Provoz vozidla s benzínovým pohonem, které má na dálnici spotřebu 5 l /100 km, stojí při ceně benzínu 36,- Kč na stejné trase 360,- Kč.

Anketa

Kdo sní o masové výrobě elektromobilů v blízké budoucnosti?

Pokud se chcete o autech na elektřinu dozvědět více, tak sledujte náš seriál o elektromobilech.