Solar Impulse 2 se pokouší o přelet nad Pacifikem. Už překonal bod návratu

Kamila Hamalčíková
Aktualizováno:

Letoun na solární pohon se rozletěl vstříc nebezpečí. Solar Impulse 2 právě podstupuje nejtěžší část své cesty kolem světa. Během 5denního přeletu nad Pacifikem už není kam bezpečně přistát, když se zhorší počasí. Solární letadlo již překonalo bod návratu a nemůže letět zpátky do Japonska. V pátek má dosednout na ranvej na Havajských ostrovech. Podaří se Solar Impulse 2 přepsat historii letectví?

Solar Impulse 2 se pokouší o přelet nad Pacifikem. Už překonal bod návratu
Solar Impulse 2 se pokouší o přelet nad Pacifikem. Už překonal bod návratu

Na letišti v japonské Nagoji přistál letoun Solar Impulse 2 neplánovaně 1. června. Zklamaný tým meteorologů, inženýrů i dvou pilotů (André Borschberg a Bertrand Piccard) čekal necelé čtyři týdny v hangáru, až jim bouřlivé počasí umožní odlepit se od země. Jednou se o to dokonce pokusili, ale museli se kvůli silnému dešti vrátit zpět. 

Teď, anebo nikdy: Poslední šance na dokončení cesty kolem světa

inside-image
Pilot André Borschberg v kokpitu solárního letounu, Foto: SolarImpulse.com

Vypadalo to, že se budou muset smířit s neúspěchem celého projektu. Blížil se totiž začátek období dešťů, které navíc nad japonskými ostrovy doprovázejí i hrozivé tajfuny.

Po bouřlivých diskuzích mezi spolupracovníky v týmu se rozhodli využít poslední šanci k odletu, i když pilot v kokpitu Solar Impulse 2 se vydá napospas vrtochům proměnlivého počasí. 

Pozdější odlet by totiž kvůli období lijáků už nešel v letošním roce uskutečnit. První pokus o cestu kolem světa v solárním letadle by tak skončil nezdarem. Pro inženýry letounu by to znamenalo neúspěch po 12 let snažení.

Pilot během 5denní cesty téměř nezamhouří oči

Minulou neděli večer středoevropského času se solární letoun vznesl nad mraky pod japonskými ostrovy s pilotem André Borschbergem za kniplem. Letadlo má překonat vzdálenost 7 200 kilometrů z Nagoji do Honolulu. Cesta bude trvat asi 120 hodin v kuse. Během této doby si může pilot odpočinout pouze na krátkých 20 min, protože je nezbytné téměř neustále vyvažovat sklon letadla. 

V maličkém kokpitu o velikosti 3,8 metrů krychlových se navíc nedá ani moc hnout. Zásoby jídla, pití i lahve s kyslíkem proto musí mít pilot hned po ruce.

Živě přímo z řídící kabiny Solar Impulse 2

Pokud Solar Impulse úspěšně dorazí na Havaj, další jeho cesta bude pokračovat do města Phoenix v americkém státě Arizona. Dvojice pilotů se v Honolulu vystřídá a do kokpitu usedne pro změnu Bertrand Piccard, který je duchovním otcem celého projektu. O letu kolem světa bez jediné kapky benzínu sní už celých 16 let. 

calculationBox(number)

Průběh celého letu lze sledovat také online na webu SolarImpulse.com. Kromě vzdálenosti, kterou letoun urazil v dané etapě, můžete pozorovat také, jak dlouho pilot odpočíval, kolik toho už snědl, kolik kyslíku mu ještě zbývá v zásobnících nebo rychlost větru či nadmořskou výšku letu.

Fotky v článku byly použity se svolením SolarImpulse.com.

Podobné články

Virtuální baterie do fotovoltaiky: Porovnání dodavatelů
Martin Sítek  28.04.2025

Virtuální baterie do fotovoltaiky: Porovnání dodavatelů

Jak funguje virtuální baterie a kolik za ni zaplatíte? Podívejte se na porovnání hlavních dodavatelů nabízejících virtuální baterii do fotovoltaiky.

Fotovoltaika v zimě. Opravdu nevyrábí žádnou elektřinu?
Barbora Zemková  03.12.2024

Fotovoltaika v zimě. Opravdu nevyrábí žádnou elektřinu?

Fotovoltaika je jedním z nejrozšířenějších zdrojů obnovitelné energie u nás. Může solární panel vyrábět elektřinu i zimě? A pokud ano, kolik jí vyprodukuje?

Najděte úsporná řešení energií na jubilejní INFOTHERMĚ!
Redakce Elektřina.cz  01.12.2024

Najděte úsporná řešení energií na jubilejní INFOTHERMĚ!

Každoročně v druhé polovině ledna je Ostrava místem konání specializované výstavy INFOTHERMA. Přijďte se podívat na nejmodernější produkty, aktuality a služby spojené s energiemi.