Společnost ThyssenKrupp, německý ocelářský a technologický gigant, představila ve svém inovačním centru ve španělském Gijónu plně funkční model výtahu MULTI. Ten by mohl způsobit revoluci v oblasti dopravy v budovách, dokáže totiž nevídané věci!

Společnost ThyssenKrupp, německý ocelářský a technologický gigant, představila ve svém inovačním centru ve španělském Gijónu plně funkční model výtahu MULTI. Ten by mohl způsobit revoluci v oblasti dopravy v budovách, dokáže totiž nevídané věci!

Zdroj: ThyssenKrupp
První moderní výtah spatřil světlo světa v roce 1854. Jedná se bezesporu o vynález, který mnoha lidem významně usnadnil život. S rozvojem stavebních technologií začal narůstat také počet výškových budov, a proto se výtah stal nezbytností – jen si zkuste představit, že byste cestou do práce nebo domů museli překonat 50 pater pěšky.
Samotný princip přepravování osob či nákladů uvnitř budov se však po dlouhých 150 let výrazně nezměnil. Přepravní systém po celou tuto dobu tvořila výtahová šachta a samotná kabina výtahu, která se pohybovala nahoru či dolů zavěšená na ocelovém laně. Celý výtah pak poháněl motor, případně hydraulické čerpadlo. Přelom nastal roku 2003, kdy konstruktéři přišli na způsob, jak do jedné výtahové šachty umístit dvě kabiny, které by se mohly pohybovat nezávisle na sobě.
Průběh technologického rozvoje výtahů přehledně znázorňuje obrázek níže.

Ani toto vylepšení ovšem vývojářům společnosti ThyssenKrupp nestačilo, a proto na podzim minulého roku přišli s odvážným konceptem, který má potenciál způsobit výtahovou revoluci. S jakými kroky odvážný plán, který by změnil výtahový průmysl, počítal?
Tato vylepšení by znamenala nejen nový pocit z cestování výtahem a navýšení počtu přepravených osob, ale především by měla zásadní vliv na to, jak vypadají naše budovy. Architekti by, zejména díky možnosti horizontálního pohybu získali volnější ruce, aby při návrzích výškových budov mohli realizovat své originální i odvážné nápady. Díky výtahovému konceptu MULTI by města postupně získávala novou hravější tvář.

Od představení přelomové technologie a velkých plánů uplynul téměř přesně rok. ThyssenKrupp v mezičase dokázal svůj smělý záměr přeměnit ve skutečnost. Na počátku listopadu představil ThyssenKrupp ve španělském Gijónu, kde se nachází inovační centrum společnosti, funkční zmenšeninu výtahu MULTI. Model byl zkonstruován v měřítku 1 : 3 a kromě nárůstu kapacity přepravy slibuje také značně ekologičtější provoz. Namísto ocelových lan pak systém spoléhá na lineární motory.

Jak funguje virtuální baterie a kolik za ni zaplatíte? Podívejte se na porovnání hlavních dodavatelů nabízejících virtuální baterii do fotovoltaiky.

Fotovoltaika je jedním z nejrozšířenějších zdrojů obnovitelné energie u nás. Může solární panel vyrábět elektřinu i zimě? A pokud ano, kolik jí vyprodukuje?

Každoročně v druhé polovině ledna je Ostrava místem konání specializované výstavy INFOTHERMA. Přijďte se podívat na nejmodernější produkty, aktuality a služby spojené s energiemi.