Elektromobilita

StudentCar: Jak vypadají elektromobily z dílny ostravských studentů?

Víte, který automobil je prvním sportovním elektromobilem nejen vyrobeným, ale také kompletně vyvinutým v Česku? Napovíme, že pod kapotou skrývá víc než 400 koní, zrychlení z nuly na sto zvládá za necelých pět vteřin a dojezd na jedno nabití se pohybuje kolem 180 km. Nechybí ani perfektně propracovaný design, vynikající technologie pro zobrazování palubních údajů a ručně šitý kožený interiér.

StudentCar: Jak vypadají elektromobily z dílny ostravských studentů?
StudentCar: Jak vypadají elektromobily z dílny ostravských studentů?

I když by vše mohlo nasvědčovat tomu, že jde o počin některé ze špičkových automobilek, ve skutečnosti tenhle krasavec vznikl na Vysoké škole báňské – technické univerzitě Ostrava. Jde o elektromobil značky StudentCar, model SCX.

Katedra materiálů a technologií pro automobily sází na praxi

Toto nízké dvoumístné kupé je výsledkem spolupráce akademických pracovníků, doktorandů a studentů Katedry materiálů a technologií pro automobily na Fakultě metalurgie a materiálového inženýrství, EVC Group, s.r.o. a TÜV SÜD Czech s.r.o.

Model SCX vznikal v dílnách zřízených přímo v prostorách školy a jeho tvorba byla v podstatě součástí výuky. Studenti se podíleli buď přímo a pomáhali se samotnou stavbou vozidla, případně mohli s projektem spojit svou bakalářskou nebo diplomovou práci. Na modelu SCX se však nepracovalo jen v Ostravě. Ruku k dílu přiložili také studenti zlínské Univerzity Tomáše Bati, kteří pomáhali s návrhy auta.

7 problémů, které budou muset elektromobily vyřešit

počet hlasů: 16

Celý projekt začal už v roce 2010, o rok později ho podpořila Technologická agentura ČR. U nás jde o naprostý unikát, SCX se však může bez problémů poměřovat i se světovými počiny tohoto typu. Vývoj vozu probíhal ve třech etapách, celkově zabral přibližně 4 roky a většina dílů byla vyrobena přímo pro tento konkrétní model. Není proto divu, že na to, aby se SCX mohl prohánět po silnicích, bylo potřeba přibližně 17 milionů korun.

Z nuly na sto za 4,9 sekundy

StudentCar SCX vyniká vyspělou koncepcí elektropohonu 4x4, který je tvořen čtyřmi synchronními elektromotory řízenými čtyřmi řídicími jednotkami. Ty přes poloosy přenášejí na kola 2100 newton metrů prakticky od nulových otáček. Právě díky tomu elektromobil hravě zvládne zrychlení z nuly na sto za 4,9 sekundy a na 150 km/hod za 9,2 sekund. Další výhodou této koncepce pohonu je to, že umožňuje vozidlu využít funkce aktivních elektronických diferenciálů, které mu dodají perfektní jízdní vlastnosti. SCX tak může bez obtíží projíždět ostré zatáčky i ve vysokých rychlostech.

StudentCar SCX

Výkon

300 kW

Dojezd

180 km (dle jízdního režimu)

Zrychlení

4,9 sec 0-100 km/hod

Hmotnost

1360 kg

Baterie

300 ks LiFePO4 s kapacitou 18 kWh, 320 V

 

Baterie dodala firma EVC

Srdcem elektromotoru je battery pack firmy EVC. Ta byla založena v roce 2007 a nejprve se věnovala hlavně přestavbám vozidel se spalovacím motorem na elektromobily. Od roku 2012 však od specializace na koncového zákazníka upouští a začíná se zaměřovat hlavně na sériovou výrobu trakčních baterií a pohonů pro soukromý sektor. Baterie vyvíjejí ve vlastní laboratoři, nabízejí široké portfolio a poradí si i se zadáním na míru.

Základem baterií jsou sekundární články sestavené do modulů a řídicí vybavení baterie, tzv. Battery Management System neboli BMS. Firma EVC baterie sestavuje z různých chemií i formátů dostupných na trhu, dle požadavků zákazníka. V současnosti nabízí jako nejčastější řešení baterie z válečkových článků formátů 18650, protože poskytují vysokou energetickou váhovou hustotu.

3 nejrychlejší elektromobily na světě

počet hlasů: 5

Homologační zkoušky zajistila TÜV SÜD Czech s.r.o.

Model SCX byl zatím vyroben pouze jeden jediný. Je sice schválen k provozu na pozemních komunikacích, homologační zkoušky provedla společnost TÜV SÜD Czech s.r.o., na sériovou výrobu se však v nejbližší době netěšte. Pokud si chcete tento unikátní kousek alespoň prohlédnout, máte šanci. Bývá k vidění na různých akcích, naposledy třeba na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.

Elektro čtyřkolka E-buggy na Mezinárodním strojírenském veletrhu.

Do chráněných přírodních oblastí na E-buggy

Právě tam si mohli návštěvníci mimo luxusního SCX prohlédnout také elektrickou bugynu značky StudentCar, která vznikla za finanční podpory Škoda Auto. E-buggy je dvoumístná sportovně-užitková čtyřkolka s pohonem 4x4. Každé kolo je poháněno 15 kW motorem, diferenciály včetně uzávěrek jsou řešeny elektronicky. Výroba tohoto vozítka studentům zabrala necelé dva roky. Díky tomu, že si poradí si i se špatně přístupným terénem, je tichá a na místě provozu má nulové emise, její využití by mohlo být zajímavé hlavně v chráněných přírodních oblastech.