Elektromobilita se začíná prosazovat, dobíjecích stanic v Česku skokově přibývá
V roce 2020 se počet dobíjecích stanic pro elektromobily téměř zdvojnásobil.
V evropském srovnání Česká republika v počtu instalovaných dobíjecích stanic pro elektromobily výrazně zaostává. Na zhruba pět a půl tisíce vozidel připadá pouhých osm stovek stanic. Přesto je trend příznivý – což dokazuje například statistika technologické společnosti ABB, jednoho z předních dodavatelů těchto zařízení. V roce 2020 se totiž oproti předcházejícímu roku počet instalací zvýšil téměř stoprocentně. Důsledné pokrytí především hlavních krajských měst a klíčových dopravních tahů mezi nimi je přitom klíčovým požadavkem intenzivnějšího zapojení automobilů na elektrický pohon do každodenní reality života v Česku.
Víte, že můžete ušetřit tisíce korun výběrem správné distribuční sazbě a levnějšího dodavatele? Srovnejte si ceny elektřiny a zjistěte svou úsporu.
Příslib budoucnosti na elektrický pohon?
Síť dobíjecích stanic je po celé Evropě rozložena velmi nekonzistentně, vyplynulo z loňské analýzy Evropské asociace výrobců automobilů. Nejhustší je ve čtyřlístku zemí západní Evropy – Nizozemsku, Francii, Německu a Velké Británii – na jejichž území se soustředí celá jedna čtvrtina z přibližného počtu 171 tisíc stanic v EU. Opakem je region zemí V4, do kterého patří i Česká republika. Společně se Slovenskem, Polskem a Maďarskem vykazuje zásadní nedostatky v pokrytí dopravní sítě možnostmi pro dobíjení elektrických vozů. Například Česko se podílí na celkových číslech pouze z 0,4 procent.
Přesto se zdá, že svítá na lepší časy. Technologická společnost ABB, která je jedním z hlavních dodavatelů dobíjecích stanic a partnerů nejvýznamnějších vlastníků dobíjecí infrastruktury, nedávno oznámila, že v roce 2020 zaznamenala téměř stoprocentní nárůst počtu instalací oproti předchozímu roku 2019. Společnost nainstalovala cca 10 dobíjecích stanic za měsíc, zatímco v předcházejícím období jich bylo pouze 5 až 6. V současnosti uvedla do provozu již 300. stanoviště, a to u Kauflandu v pražské Michli. Majitelem je skupina ČEZ.
„Rok 2020 byl pro nás s téměř 120 instalovanými nabíjecími stanicemi v Česku rekordní. Spolu s partnery, mezi které patří i všechny velké energetické společnosti, se nám daří pokrývat vcelku rovnoměrně celé území republiky,“ komentoval aktuální vývoj Vladimír Janypka, ředitel jednotky ABB Elektrotechnika, a doplnil: „Očekáváme, že trend u nás dále zrychlí, což jde ruku v ruce s počty registrovaných elektrických vozů, které rostou také v násobcích.“
Snažit se musí stát i soukromí poskytovatelé
ČEZ je aktuálně vlastníkem a provozovatelem s nejpočetnější sítí stanic pro elektromobily na území republiky. V provozu jich je 274. Podle slov zástupce společnosti Tomáše Chmelíka, manažer útvaru čisté technologie ČEZ, usilují o akceleraci výstavby, a v pětiletém horizontu plánují ztrojnásobení celkového výkonu sítě až na 50 tisíc kilowatt. Více než stem nabíječek disponují i další energetičtí giganti – E.ON a PRE. To koresponduje s trendem, který dokládá, že k nejrychlejšímu zhušťování pokrytí dochází především na území české metropole Prahy.
„Díky spolupráci s ABB a našimi infrastrukturními partnery v čele se sítěmi prodejen, čerpacích stanic a restaurací se nám loni podařilo instalovat přes 80 veřejných dobíjecích stanic, což je meziročně o 30 více. Celkově v naší síti spolehlivě funguje přes 200 stanic ABB. Odhadujeme, že zhruba polovina z tří tisíc loni nově registrovaných elektromobilů pravidelně odebírá energii v síti ČEZ. Letos bychom navzdory pokračující pandemii chtěli udržet loňské tempo výstavby nových, převážně rychlodobíjecích stanic,“ dodal Chmelík.
Evropská asociace výrobců automobilů ovšem identifikuje závažný problém. Tím je fakt, že počet instalací nových dobíjecích stanic výrazně zaostává za strmým nárůstem prodejů elektromobilů. Konkrétně udává, že za poslední tři roky se jejich počet ve státech EU zvýšil o 110 %. V případě nabíječek to byl nárůst o pouhé tři pětiny z předchozího počtu. Ve výsledku může druhé brzdit první, jelikož nedostatečná infrastruktura, typická absencí dobíjecích stanic, povede k nevoli uživatelů elektromobily využívat při delších cestách. Zásadně tak utrpí jejich konkurenceschopnost. Jediným možným řešením je intenzivní zapojení státu i soukromých firem, jež budou koncovým uživatelům poskytovat kompletní servis i s možnostmi pro domácí nabíjení.
Praha zapojí do hry systém veřejného osvětlení
Magistrát hlavního města Prahy předpokládá, že počet uživatelů elektromobilů na území města nadále poroste. K roku 2030 jej odhaduje na zhruba 200 tisíc vozidel. Energeticky doufá, že je bude moci saturovat ze systému veřejného osvětlení. Tzv. chytré lampy mají totiž pro elektromobilitu značný potenciál.
„Obecně je příchod elektromobility velkým tématem pro městskou infrastrukturu. Klíčovým faktorem je, jakou cestou dostaneme dostatečný energetický příkon na konkrétní místa – abychom neohrozili energetickou bezpečnost města. Proto jsme už v minulém roce spustili synergický proces obnovy sítě veřejného osvětlení, kdy posilujeme přenosovou kapacitu této soustavy. Počítáme s tím, že právě lampy veřejného osvětlení by se měly stát v budoucnu pilířem soustavy takzvaného pomalého dobíjení elektromobilů,“ odhalil plány magistrátu radní pro oblast správy městského majetku Jan Chabr (TOP 09). Ten předpokládá, že do šesti let by Praha mohla mít nainstalovány až 3 tisíce dobíjecích míst, kdy každé z nich dokáže obsluhovat dvě vozidla současně.
Ze všech dobíjecích stanic na území Evropské unie je pouze každá sedmá tzv. rychlodobíjecí. To představuje počet zhruba 28,5 tisíce, zbytek tvoří například i pouhé zásuvky v autodílnách o výkonu 22 kilowatt. Podle analytiků je problémem i nízká poptávka českých společností, které nemají dostatečnou vůli doplňovat své firemní flotily právě vozidly na elektrický pohon. Upozorňují, že situace v západní Evropě je diametrálně odlišná. Technologický pokrok by tuto bariéru mohl prolomit. Technická řešení firem jako je ABB jsou navíc stále dokonalejší, a ultrarychlé nabíječky by se do budoucna mohly stát standardem. S výkonem 100 až 150 kilowatt by bylo možné elektromobil dobít na maximum během několika málo desítek minut, což by značně zvýšilo operabilitu vozových parků.