Elektromobilita

V Norsku se prodává už přes 50 % elektromobilů. Jak je na tom Česko?

V Norsku se v březnu 2019 poprvé prodalo více elektromobilů než aut se spalovacími motory. Jedná se o první podobný případ na světě. Co stojí za norskou elektromobilovou pohádkou? Jaké další země vzaly elektromobily za své a jak je na tom Česká republika?

V Norsku se prodává už přes 50 % elektromobilů. Jak je na tom Česko?
V Norsku se prodává už přes 50 % elektromobilů. Jak je na tom Česko?

Norsko je světovým rekordmanem v podílu elektromobilů

V březnu roku 2019 činil podíl elektromobilů na nově prodaných autech v Norsku rekordních 58,4 %. Nejedná se přitom o žádný březnový úlet, dlouhodobé statistiky hovoří o podílu více než 48 % v první polovině letošního roku. Prodej aut se spalovacím motorem v rekordním březnu představoval jen necelých 23 %, zbytek patřil hybridním vozidlům. Podobný trend je v této skandinávské zemi dlouhodobý. Již v roce 2018 tvořila elektrická vozidla zhruba 31 % všech prodejů. K podobným číslům se nepřibližuje žádná jiná země na světě.

Nejrychlejší elektromobily: Které ohromí zrychlením v roce 2020?

Nejprodávanějším vozidlem byl Model 3 od automobilky Tesla. Zvýšení dodávek aut této americké firmy hraje v nárůstu elektromobilů důležitou roli. Například v červnu bylo téměř každé čtvrté auto, které se v Norsku prodalo, právě od této značky. Úspěch zažívají také modely od jiných výrobců nabízejících elektromobily jako Nissan, Hyundai nebo Kia. Naopak prodeje tradičních značek jako jsou Mercedes-Benz nebo Ford výrazně klesly. Tito výrobci totiž na trhu elektromobily zatím nenabízejí.

Tesla Model 3, oblíbený elektromobil v Norsku.

Zvýhodnění elektromobilů nese své ovoce

Co tedy stojí za úspěchem elektromobilů v Norsku? Je to zejména zvýhodnění ze strany státu. Na elektromobily se nevztahují poměrně vysoká dovozní cla ani DPH. Majitelé elektrických aut jsou osvobozeni od mýtného a poplatků za registraci vozidla. Výjimkou nejsou městská bezplatná parkoviště vyhrazena právě pro elektromobily.

Jako další příklad zvýhodnění tohoto typu vozidel může sloužit možnost používat pruhy pro autobus v případě dopravní zácpy. Důležitým aspektem norské obliby elektromobilů je bezpochyby dostupnost dobíjecích stanic.

Vzhledem k prudkému nárůstu množství elektromobilů – například v Oslu využívají bezemisní pohon tři čtvrtiny vozidel – dochází k částečnému omezování některých výhod. Mýtné se nově bude týkat také elektromobilů. V hlavním městě došlo k upravení používání pruhů pro autobusy. Nyní smějí elektrická vozidla v těchto pruzích jet jen v případě, že v autě sedí více než jedna osoba. Hlavní zvýhodnění v podobě absence cel a daní však nadále zůstávají. Otázkou je, na jak dlouho. Hovoří se o tom, že v horizontu několika let by u elektromobilů v Norsku měla být zavedena DPH, která činí 25 %.

7 problémů, které budou muset elektromobily vyřešit

Norsko vyrábí elektřinu z obnovitelných zdrojů

Za popularitou elektromobilů je také ekonomická vyspělost země a uvědomění samotných občanů. Ochrana životního prostředí a snižování emisí jsou témata, jež v norské společnosti rezonují. Podpora elektromobilů ze strany státu je výrazná navzdory tomu, že Norsko patří k nejvýznamnějším těžařům ropy a zemního plynu v Evropě.

Ostatně právě v této skandinávské zemi mají elektromobily z ekologického pohledu větší smysl než kdekoliv jinde. Norsko vyrábí až 99 procent elektřiny z obnovitelných zdrojů, zejména z vodních či větrných elektráren. Pomineme-li tedy samotnou výrobu elektrických vozidel, tak provoz tohoto typu aut je zde skutečně prakticky bez emisí. Norsko má dokonce v plánu k roku 2025 zcela ukončit prodej aut se spalovacím motorem.

Elektromobil BMW na nabíjecí stanici.

Podíl elektromobilů v dalších zemích

Norský elektromobilový zázrak je ve svém rozsahu spíše unikátní. Budeme-li srovnávat podíl elektromobilů na celkových prodejích osobních aut v roce 2018, pak na druhém místě najdeme Island. Tam se elektrická auta podílela na nových prodejích z více než 19 %. Na třetím místě bylo Švédsko se zhruba 8 %, dále pak Nizozemsko s necelými 7 % a Finsko s téměř 5 %. Za Finskem se nacházela Čína, s přibližně 4,5 %. Právě Čína držela prvenství v absolutních hodnotách, tedy s nejvyšším počtem prodaných kusů, který v roce 2018 činil více než jeden milion elektromobilů. Pro srovnání v Norsku představovaly prodeje elektromobilů v loňském roce zhruba 73 tisíc vozidel.

Graf zemí s největším podílem elektromobilů.

Švédsko nestíhá budovat infrastrukturu

Bude pochopitelně zajímavé sledovat kompletní statistiky za aktuální rok. V Norsku došlo k výraznému meziročnímu nárůstu a podobný trend lze očekávat i u ostatních skandinávských zemí.

Norskou cestou zvýhodnění a pobídek se vydalo například sousední Švédsko. Statistiky z prvních pěti měsíců roku 2019 hovoří o více než dvojnásobném nárůstu prodejů. Letošní boom elektromobilů ale přinesl Švédům také řadu starostí. Rostoucí poptávka po tomto typu vozidel zejména ve Stockholmu a dalších velkých městech odkryla nedostatečné dobíjecí kapacity. Švédská vláda tak narychlo investuje významné prostředky právě do rozvoje potřebné infrastruktury.

Kolik stojí nabíjení elektromobilů?

Jak jsou na tom elektromobily v České republice?

Podíl elektromobilů na celkových prodejích osobních aut v ČR v roce 2018 činil 0,24 %. Tato hodnota je výrazně pod evropským průměrem. Například v sousedním Rakousku to bylo 2,5 %, v Německu 2 %. Naši západní sousedé navíc hlásí výrazný nárůst za první polovinu letošního roku.

Kromě určité nedůvěry českých spotřebitelů je tento stav způsoben především absencí státních pobídek a zvýhodnění. Cena elektromobilů je tak pro běžného kupce stále výrazně vyšší než u aut se spalovacím motorem. Změna tohoto stavu se v blízké době nedá očekávat. Podle premiéra Andreje Babiše stát nechystá podporu na nákup elektrických vozidel pro fyzické osoby. Za dostatečné považuje pobídky v podobě vypsaných programů pro podnikatele a úřady.