V Norsku se prodává už přes 50 % elektromobilů. Jak je na tom Česko?

Jana Březinová
Aktualizováno:

V Norsku se v březnu 2019 poprvé prodalo více elektromobilů než aut se spalovacími motory. Jedná se o první podobný případ na světě. Co stojí za norskou elektromobilovou pohádkou? Jaké další země vzaly elektromobily za své a jak je na tom Česká republika?

V Norsku se prodává už přes 50 % elektromobilů. Jak je na tom Česko?
V Norsku se prodává už přes 50 % elektromobilů. Jak je na tom Česko?

Norsko je světovým rekordmanem v podílu elektromobilů

V březnu roku 2019 činil podíl elektromobilů na nově prodaných autech v Norsku rekordních 58,4 %. Nejedná se přitom o žádný březnový úlet, dlouhodobé statistiky hovoří o podílu více než 48 % v první polovině letošního roku. Prodej aut se spalovacím motorem v rekordním březnu představoval jen necelých 23 %, zbytek patřil hybridním vozidlům. Podobný trend je v této skandinávské zemi dlouhodobý. Již v roce 2018 tvořila elektrická vozidla zhruba 31 % všech prodejů. K podobným číslům se nepřibližuje žádná jiná země na světě.

Nejprodávanějším vozidlem byl Model 3 od automobilky Tesla. Zvýšení dodávek aut této americké firmy hraje v nárůstu elektromobilů důležitou roli. Například v červnu bylo téměř každé čtvrté auto, které se v Norsku prodalo, právě od této značky. Úspěch zažívají také modely od jiných výrobců nabízejících elektromobily jako Nissan, Hyundai nebo Kia. Naopak prodeje tradičních značek jako jsou Mercedes-Benz nebo Ford výrazně klesly. Tito výrobci totiž na trhu elektromobily zatím nenabízejí.

Tesla Model 3, oblíbený elektromobil v Norsku.

Zvýhodnění elektromobilů nese své ovoce

Co tedy stojí za úspěchem elektromobilů v Norsku? Je to zejména zvýhodnění ze strany státu. Na elektromobily se nevztahují poměrně vysoká dovozní cla ani DPH. Majitelé elektrických aut jsou osvobozeni od mýtného a poplatků za registraci vozidla. Výjimkou nejsou městská bezplatná parkoviště vyhrazena právě pro elektromobily.

Jako další příklad zvýhodnění tohoto typu vozidel může sloužit možnost používat pruhy pro autobus v případě dopravní zácpy. Důležitým aspektem norské obliby elektromobilů je bezpochyby dostupnost dobíjecích stanic.

Vzhledem k prudkému nárůstu množství elektromobilů – například v Oslu využívají bezemisní pohon tři čtvrtiny vozidel – dochází k částečnému omezování některých výhod. Mýtné se nově bude týkat také elektromobilů. V hlavním městě došlo k upravení používání pruhů pro autobusy. Nyní smějí elektrická vozidla v těchto pruzích jet jen v případě, že v autě sedí více než jedna osoba. Hlavní zvýhodnění v podobě absence cel a daní však nadále zůstávají. Otázkou je, na jak dlouho. Hovoří se o tom, že v horizontu několika let by u elektromobilů v Norsku měla být zavedena DPH, která činí 25 %.

Norsko vyrábí elektřinu z obnovitelných zdrojů

Za popularitou elektromobilů je také ekonomická vyspělost země a uvědomění samotných občanů. Ochrana životního prostředí a snižování emisí jsou témata, jež v norské společnosti rezonují. Podpora elektromobilů ze strany státu je výrazná navzdory tomu, že Norsko patří k nejvýznamnějším těžařům ropy a zemního plynu v Evropě.

Ostatně právě v této skandinávské zemi mají elektromobily z ekologického pohledu větší smysl než kdekoliv jinde. Norsko vyrábí až 99 procent elektřiny z obnovitelných zdrojů, zejména z vodních či větrných elektráren. Pomineme-li tedy samotnou výrobu elektrických vozidel, tak provoz tohoto typu aut je zde skutečně prakticky bez emisí. Norsko má dokonce v plánu k roku 2025 zcela ukončit prodej aut se spalovacím motorem.

Elektromobil BMW na nabíjecí stanici.

Podíl elektromobilů v dalších zemích

Norský elektromobilový zázrak je ve svém rozsahu spíše unikátní. Budeme-li srovnávat podíl elektromobilů na celkových prodejích osobních aut v roce 2018, pak na druhém místě najdeme Island. Tam se elektrická auta podílela na nových prodejích z více než 19 %. Na třetím místě bylo Švédsko se zhruba 8 %, dále pak Nizozemsko s necelými 7 % a Finsko s téměř 5 %. Za Finskem se nacházela Čína, s přibližně 4,5 %. Právě Čína držela prvenství v absolutních hodnotách, tedy s nejvyšším počtem prodaných kusů, který v roce 2018 činil více než jeden milion elektromobilů. Pro srovnání v Norsku představovaly prodeje elektromobilů v loňském roce zhruba 73 tisíc vozidel.

Graf zemí s největším podílem elektromobilů.

Švédsko nestíhá budovat infrastrukturu

Bude pochopitelně zajímavé sledovat kompletní statistiky za aktuální rok. V Norsku došlo k výraznému meziročnímu nárůstu a podobný trend lze očekávat i u ostatních skandinávských zemí.

Norskou cestou zvýhodnění a pobídek se vydalo například sousední Švédsko. Statistiky z prvních pěti měsíců roku 2019 hovoří o více než dvojnásobném nárůstu prodejů. Letošní boom elektromobilů ale přinesl Švédům také řadu starostí. Rostoucí poptávka po tomto typu vozidel zejména ve Stockholmu a dalších velkých městech odkryla nedostatečné dobíjecí kapacity. Švédská vláda tak narychlo investuje významné prostředky právě do rozvoje potřebné infrastruktury.

Jak jsou na tom elektromobily v České republice?

Podíl elektromobilů na celkových prodejích osobních aut v ČR v roce 2018 činil 0,24 %. Tato hodnota je výrazně pod evropským průměrem. Například v sousedním Rakousku to bylo 2,5 %, v Německu 2 %. Naši západní sousedé navíc hlásí výrazný nárůst za první polovinu letošního roku.

Kromě určité nedůvěry českých spotřebitelů je tento stav způsoben především absencí státních pobídek a zvýhodnění. Cena elektromobilů je tak pro běžného kupce stále výrazně vyšší než u aut se spalovacím motorem. Změna tohoto stavu se v blízké době nedá očekávat. Podle premiéra Andreje Babiše stát nechystá podporu na nákup elektrických vozidel pro fyzické osoby. Za dostatečné považuje pobídky v podobě vypsaných programů pro podnikatele a úřady.

Podobné články

Distribuční sazba D27d: Ideální při nabíjení elektromobilu
Martin Sítek  12.06.2025

Distribuční sazba D27d: Ideální při nabíjení elektromobilu

Vlastníte elektromobil? Pak si můžete zvolit speciální distribuční sazbu D27d. Jedná se o jednu z nejvýhodnějších sazeb. Jaké jsou pro D27d podmínky?

Dotace na elektromobil v roce 2025
Martin Sítek  16.03.2025

Dotace na elektromobil v roce 2025

Víme, jak je to s dotacemi pro podnikatele i fyzické osoby na elektromobil. Jaké jsou jejich podmínky, výše a kdo všechno může žádat?

Kolik stojí nabíjení elektromobilů?
Martin Sítek  24.02.2025

Kolik stojí nabíjení elektromobilů?

Zjistěte, jaká je cena nabíjení elektromobilu od společností, které provozují dobíjecí stanice. Často je možné výrazně ušetřit.